عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای خیر داد:

خروج 800 نفر از فهرست تحریم سوئیفت با اجرای برجام

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت : در قدم اول پس از اجرای برجام بیش از 800 نفر از فهرست تحریم سوئیفت خارج می شوند و حدود 240 تا 250 نفر باقی می مانند که طی مدت زمان معین آنان نیز از این فهرست حذف خواهند شد .
کد خبر: ۸۲۶۳۹۶
خروج  800 نفر از فهرست تحریم سوئیفت با اجرای برجام

سید عباس عراقچی عصر امروز برای پاسخگویی به سوالات تخصصی نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد.این پنجمین جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با مسئولان سیاست خارجی است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، عراقچی در پاسخ به سوال یکی از اعضای این کمیسیون مبنی بر اینکه کمیسیون مشترک می تواند کارگروه هایی را برای کنترل ایران تشکیل دهد ، گفت : کمیسیون مشترک متشکل از ایران ، نمایندگان 1+5 و اتحادیه اروپاست و با نظر اجمالی آنان این کمیسیون تشکیل می شود .

وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک به درخواست ما شکل گرفته است تصریح کرد‌: آژانس انرژی اتمی بر عملکرد ما نظارت داشت اما عملکرد این کشورها بدون نظارت بود که با تشکیل این کمیسیون بر عملکرد آنها نیز نظارت خواهد شد .

وی در پاسخ به سوال عضو دیگر این کمیسیون درباره داده ها و ستانده های برجام گفت : همانگونه که طرف های مذاکره کننده درخواست هایی داشتند و ما به آنان پاسخ منفی می دادیم برعکس این موضوع نیز وجود داشت و این ذات مذاکره است تا بتوانیم به خواسته ها و نتایج مورد توافق دو طرف برسیم.

عراقچی حفظ عزت و تثبیت غنی سازی در ایران، رفع تحریم ها و صنعتی شدن هسته ای کشورمان را از دستاوردهای این مذاکرات دانست و درباره تحریم سوئیفت گفت : در این زمینه تحریمی علیه ایران وجود ندارد بلکه افرادی هستند که در فهرست این نوع تحریم قرار دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از تحریم ها روانی بوده و تنها روی کاغذ آمده است گفت : به نظرم وجود 50 درصد تحریم ها علیه ایران اینگونه بوده است و شرکت ها به صورت خودتحریمی عمل کرده اند که بعد از برجام نخستین اقدامی که صورت می گیرد برداشته شدن بار روانی تحریم ها و جریمه های ساختگی است .

سوئیفت تحریم حیاتی نیست

وی با بیان اینکه سوئیفت تحریم حیاتی و کلیدی نیست افزود : سوئیفت خدمات انتقال پول است که برای کشور در نظر گرفته نشده است و فقط این افراد را در بر خواهد داشت .

عراقچی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا قبول برخی شرایط و استثنائات برای کشور دیگری نیز وجود داشته است یا خیر گفت : برخی کشورها برای اعتمادسازی مسیرهایی را طی کرده اند مانند ژاپن که 25 درصد کل بودجه آژانس انرژی اتمی صرف نظارت بر تاسیسات اتمی این کشور می شود و فراتر از پروتکل الحاقی با هدف اعتمادسازی عمل می کند .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص برجام به تشریح نظر کارشناسی وزارت امور خارجه در مورد تصویب برجام در مجلس پرداخت.

وی ابتدا با اشاره به مهم بودن این موضوع و اینکه در خبرهای درج شده از سخنان وی در مورد موضوع برجام در مجلس سوءتفاهم شده است گفت: اینکه برجام در مجلس تصویب شود یا نه تصمیم گیری در این خصوص بر عهده وزارت امور خارجه نیست.

عراقچی با اشاره به این که این موضوع را می توان از دو منظر حقوقی و سیاسی بررسی کرد گفت: از منظر حقوقی ما به عنوان وزارت امور خارجه در موضع قضاوت نیستیم ولی دو دیدگاه بین حقوقدانان وجود دارد دیدگاه اول این که برجام باید براساس اصول 125 و 77 قانون اساسی در مجلس تصویب شود.

وی افزود: عده ای دیگر از حقوقدانان نیز معتقدند تعهدات برجام داوطلبانه است و این الزام حقوقی ندارد و نیازی به تصویب مجلس نیست.

برجام ضمیمه قطعنامه است

آقای عراقچی همچنین گفت: براساس نظر حقوقدانان چون برجام ضمیمه قطعنامه است و قطعنامه ها هیچ وقت در مجلس تصویب نمی شده بنابراین نباید به تصویب مجلس برسد.

وی افزود: براساس این نظریه چون شورای عالی امنیت ملی به این موضوع ورود پیدا کرده این موضوع شامل اصل 176 می شود و در نتیجه از حیطه مجلس خارج است.

عراقچی تصریح کرد: بنابر این از منظر حقوقی این دو دیدگاه وجود دارد و هرکسی که تصمیم باید بگیرد تصمیم می گیرد ولی وزارت خارجه تصمیم گیرنده در این موضوع نیست.

معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت کارشناسی مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه گفت: اما از نظر سیاسی وزارت خارجه می تواند نظر کارشناسی خود را ارائه دهد و براساس نظر کارشناسی وزارت امور خارجه چون هیچ یک از طرف های مقابل ما برجام را در کشورهای خودشان به تصویب نمی رسانند بنابر این لزومی به بررسی آن در مجلس شورای اسلامی نیز نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در ادامه گفت: تصمیم بررسی برجام در مجلس را مجلس انتخاب می کند و این تصمیمی است که ما نمایندگان مجلس خواهیم گرفت و فعلاً این موضوع در مرحله بررسی است.

در ادامه آقای عراقچی با اشاره به اینکه از نظر موضع شخصی تیم مذاکره کننده هسته ای، بهتر است برجام در مجلس بررسی شود گفت: بهترین حالت از نظر عقیده شخصی برای ما این است که مجلس برجام را بررسی کند ولی ما هیچ گاه نظرات شخصی خود را بر مصالح ملی ترجیح نداده ایم.

درباره امنیت کشور مصالحه نمی کنیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت ‌: اصل اول در مذاکرات برای ما امنیت است و آن را با هیچ کس مصالحه نمی کنیم .

عراقچی درباره اینکه می گویند بحث موشکی دغدغه ماست گفت : در این زمینه پاسخ داده ایم و نگرانی ها برطرف شده است .

وی افزود: راستی آزمایی و نظارت بر موشک ها به هیچ وجه در برجام مطرح نیست و فقط یک پاراگراف قطعنامه شورای امنیت در این زمینه در خصوص موشک های طراحی شده با قابلیت حمل کلاهک هسته ای وجود دارد تا ایران در این زمینه ورود نکند و این درخواست نیز برای ما الزام آور نیست.

عراقچی در خصوص اینکه امنیت دفاعی ما چه می شود ؟ گفت : چه برجام و چه قطعنامه شورای امنیت و هیچ کس دیگری نمی تواند امنیت ما را متزلزل و خدشه دار کند و ما امنیت خود را با هیچ کس مصالحه نمی کنیم.

وی گفت : این که این به معنی کاغذپاره بودن قطعنامه است، نیست بلکه قطعنامه شورای امنیت ارزشمند است اما امنیت کشور ما از آن با ارزش تر است .

عراقچی افزود : قطعنامه جدید سندی ارزشمند است و ویژگی های زیادی دارد اما ما نیز صراحتاً و بدون تعارف گفته ایم که بحث امنیت کشورمان را با هیچ چیز مصالحه نمی کنیم.

وی درباره اینکه آیا کشتی های ایرانی مورد بازرسی قرار می گیرند گفت‌: طبق قوانین بین المللی کشورها می توانند در آب های خود از کشتی هایی که به گمانشان کالاهای دو منظوره حمل می کنند بازدید کنند و در آب های بین المللی با اجازه صاحب پرچم آن کشتی می توانند اقدام به بازرسی کنند و نیازی به قطعنامه نیست.

وی با بیان اینکه ممکن است نگرانی هایی برای سوء استفاده طرف مقابل وجود داشته باشد، گفت : سعی کرده ایم در متن برجام به این مسائل توجه ویژه داشته باشیم.

سازوکار حل و فصل اختلافات احتمالی

وی درباره سازوکار حل و فصل اختلافات احتمالی گفت : اگر اختلافی پیش بیاید هر یک از کشورهای برجام در صورتی که مدعی نقض تعهدات شوند باید در کمیسیون مشترک مسئله را پیگیری کنند و اگر حل و فصل نشود شاکی می تواند موضوع را به عنوان توقف کلی یا جزئی برجام قلمداد کند که این یک دوره سی و پنج روزه را باید طی کند و ما نیز به صراحت گفته ایم که در صورت نقض تعهدات طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نخواهیم بود .

وی با بیان اینکه طبق برجام در زمینه فعالیت هایی که منجر به ساخت بمب اتم می شود مانند چاشنی های انفجاری چند نقطه ای و تجهیزات و دوربینهایی که در بمب اتم به کار می رود تعهد داده ایم گفت : این تعهدی عجیب و غریب نیست و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری و دکترین نظامی ما نیز دست زدن به چنین اقداماتی امکان پذیر نیست .

معاون حقوقی وزیر امور خارجه گفت : برای تجاری شدن صنعت هسته ای کشورمان چشم انداز 15 ساله در نظر گرفته ایم که بعد از سپری کردن هشت سال محدودیت دوره تکامل تدریجی آغاز می شود و در طول این مدت ایران به تعهدات خود به آژانس انرژی اتمی بر اساس پروتکل الحاقی پایبند خواهد بود .

عراقچی گفت : ما می خواهیم پس از دوران 8 ساله محدودیت ها روند توسعه نسل هشتم سانتریفیوژ ها و زیرساخت های آن را تهیه و تکمیل کنیم .

وی درباره اینکه می گویند رسیدن به این نقطه 147 تا 200 سال طول می کشد گفت : برنامه ما 15 ساله است و آن را به اژانس انرژی اتمی ارائه می کنیم تا سالانه 200 ماشین صنعتی تولید کنیم و این نگرانی مرتفع شده است .

برنامه تولید یک میلیون سو غنی سازی

عراقچی گفت : تا دو ، سه ماه آینده برنامه اجرایی 15 ساله را به آژانس ارائه می کنیم تا به یک میلیون سو غنی سازی دست یابیم .

وی افزود : دستاورد طرف مقابل این است که می تواند ادعا کند ایران اگر اراده کند تا به سلاح هسته ای دست یابد پس از گذشت ده سال تحریم یک سال دیگر زمان می خواهد تا به این سلاح دست یابد و همه دستاورد آنها این است .

عراقچی افزود : از سال هشتم به بعد طبق برنامه خود عمل می کنیم و ظرف 15 سال به تولید یک میلیون سو دست خواهیم یافت .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره محدودیت ایران در نگهداری بیش از 300 کیلو اورانیوم غنی شده 6 ، 3 درصد گفت : اگر اورانیوم را غنی می کنیم و احتیاج به سوخت آن داشته باشیم مواد حاصله را باید غنی کنیم و پس از آن به اکسید ، قرص سوخت ، میله و مجتمع و تزریق رآکتور تبدیل کنیم و در غیر این صورت یا باید آن را بفروشیم و یا رقیق کنیم .

وی گفت : بر اساس برجام معادن کنستانتره طی مدت 25 سال تحت نظارت خواهد بود .

عراقچی افزود : شرکت هایی که اجازه تعامل با ایران را پیدا می کنند نیز آیین نامه و دستورالعمل های آنها روی سایت ها قرار می گیرد و ایران در تهیه آیین نامه ها مشورت خواهد کرد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها