با انتشار خبر کاهش نرخ برابری یوان چین در مقابل دلار از سوی مقامات دولتی این کشور، بسیاری از معادلات تجاری و اقتصادی و اهمیت ارزهای بین‌المللی در اقتصاد بین‌الملل دست خوش تغییراتی شده است، اما کاهش ارزش یوآن می‌تواند پیامدهایی دیگر ی نیز درجابجایی اهمیت ارزها در میان کشورهای پیشرفته و درحال توسعه داشته باشد.
کد خبر: ۸۲۶۳۹۷
بحران چین و سبد ارزی جهان

از این رو اقتصاددانان معتقدند دانستن این‌که طی نیمه دوم سال جاری میلادی کدام ارز می‌تواند قدرت خود را حفظ کرده یا این‌که براهمیت خود بیفزاید می‌تواند سرنوشت اقتصادی برخی مناطق جهان را رقم بزند.

این گروه با توجه به سیاست‌های اعمال شده از سوی بانک‌های مرکزی جهان بخصوص کشورهای صنعتی براین باورند تغییر معادلات اقتصادی و افزایش قیمت برخی از ارزها درراه است.

نیم‌نگاهی به وضعیت ارزهای جهانی

براساس اطلاعات و آمارهای اقتصادی موجود از قدرت ارزهای رایج بین‌المللی درخواهیم یافت درست زمانی که دلار همچنان یکه‌تاز میدان ارزهای بین‌المللی است یوان چین و یورو در پله سقوط قرار گرفته‌اند. این درحالی است که ارزش دلار آمریکا پس از تصمیمات بانک مرکزی این کشور در زمینه افزایش نرخ بهره، تاکنون 7/11 درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۳ میلادی تا کنون رسیده است.از سوی دیگر قدرت پول ملی انگلستان یا همان پوند استرلینگ با توجه به سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی این کشور تاکنون توانسته روند ثابت و بدون تغییری را برای خود به ثبت برساند؛ هرچند تصمیم‌های آینده بانک مرکزی انگلیس درباره نرخ بهره نیز می‌تواند در ادامه این روند یا افزایش ارز پول ملی انگلستان تاثیر بسزایی داشته باشد . در ادامه با توجه به رویدادهای اقتصادی درباره قیمت جهانی نفت، طلا و نقره ارزهایی چون ین ژاپن، دلار استرالیا و نیوزیلندنیز همچنان تحت فشارند و منتظر تغییر روند کاهش رشد اقتصادی برخی از کشورها مانده‌اند.

آینده قدرت در کدام ارز خلاصه شده است؟

حال با توجه به اطلاعات و آمارهای اقتصادی از سراسر جهان و پول‌های ملی این مناطق بد نیست با تحلیل‌های کارشناسانه درباره قدرت آینده ارزها نیز کمی اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم برای تغییر جایگاه برخی ارزهای مطرح بین‌المللی درست تصمیم‌گیری‌نماییم.استیون روچ استاد دانشگاه ییل در این زمینه می‌گوید: اتفاقاتی طی نیمه اول سال جاری میلادی در تبادلات اقتصادی و نوسانات ارزی بین‌الملل روی داده بدون تردید در تاریخ ثبت خواهد شد. بخصوص تصمیم‌های بانک مرکزی چین درباره قدرت یوان و تصمیم بانک مرکزی سوئیس که باعث حمایت از فرانک سوئیس در بازارهای بین‌المللی شده است.

این کارشناس اقتصادی می‌‌افزاید: با توجه به سیاست‌های صحیح اقتصادی کشور سوئیس برای حمایت از ارز ملی این کشور ظاهرا آمریکا و دیگر کشورها نیز به پیروی از این سیاست اقدام کرده و به دنبال قدرتمندکردن اقتصاد خود هستند. بنابراین به نظر می‌رسد دلار همچنان بر ارزشش افزوده شود اما نکته مهم درباره پوند انگلستان است که با توجه به داده‌های اقتصادی و احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور می‌تواند همچنان صدرنشینی خود را بر اقتصاد بین‌المللی حفظ نموده و تا پایان سال جاری میلادی به عنوان ارز برتر شناخته شود.استیون روچ درباره رویدادهای اقتصادی چین و ارزش برابری یوان در بازارهای بین‌المللی نیز معتقد است؛ همه می‌دانیم به‌طور کلی یوان چین ارزی باز و آزاد نیست که روزانه داد و ستد شود. چون بانک مرکزی سرزمین اژدها همواره برای کنترل برابری یوان در بازار دخالت دارد و اجازه نوسانات بیش از 1 تا 5/1 درصد را به آن نمی‌دهد.البته نباید از دادو ستدهای چین در بازارهای دیگر غافل باشیم، چون اکنون چین حجم بسیار زیادی از سهام را در دیگر کشورها خریداری کرده که برای این معاملات از یوان به جای دلار آمریکا استفاده می‌کند. از این رو با توجه به نشست‌ سپتامبر و اکتبر(شهریور-مهر) صندوق بین‌المللی پول باید ببینیم که آیا یوان به سبد ارزهای معتبر بین‌المللی خواهد پیوست یا خیر تا دیگر کشورها منابعی از یوان را ذخیره کنند.این کارشناس اقتصادی در پایان با جمع‌بندی اطلاعات و داده‌های یاد شده براین امر تاکید دارد که رقابت اصلی همچنان میان دلار و پوند انگلستان خواهد بود، اما داده‌های اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در این دو کشور مطرح اقتصادی باعث تعیین تکلیف نهایی ارزبرتر خواهد شد درحالی که امکانات پوند انگلستان بیشتر از دلار برای تبدیل شدن به ارز اول بین‌المللی است.

منبع: بلومبرگ 11 آگوست 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها