اقتصاد بین‌الملل

بازندگان و برندگان بحران چین

شاید تا مدتی پیش همه از کشور چین به عنوان یک اقتصاد نوظهور یاد می‌کردند و از این اژدهای اقتصادی به نفع توسعه منابع مالی خود بهره می‌بردند. اما مدتی است اخبار نگران‌کننده درباره این اقتصاد مطرح بین‌المللی باعث شده تا برخی از کشورها نسبت به آینده سرمایه‌گذاری خود در این کشور و همچنین تاثیر آن در داخل مرزهایشان تصمیم‌گیری مجددی داشته باشند. به طوری که حتی برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و کوچک شدن اقتصاد چین می‌تواند تا 50 درصد از ارزش پولی ملی برخی دیگر از مناطق جهان را تحت‌تاثیر خود قرار داده و آنها را با بحران مواجه کند.
کد خبر: ۸۲۵۳۸۳

در همین حال نرخ برابری پول ملی چین کاهش یافته و باعث کاهش بهای نفت خام و شاخص سهام در بازارهای بورس شده است. در معاملات بازار ارز شرق آسیا در صبح چهارشنبه هفته ‌جاری، ٢١ مرداد (١٢ اوت)، نرخ برابری یوان ـ پول ملی چین ـ در برابر دلار آمریکا برای دومین روز پیاپی کاهش یافت. روز گذشته بانک مرکزی چین اعلام کرد نرخ میانگین برابری یوان در برابر دلار را 9/1 درصد کاهش داده که باعث کاهش بهای پول این کشور در بازارهای ارز شد.

این بیشترین کاهش یک‌روزه نرخ برابری یوان در برابر دلار طی چهار سال گذشته بود.

با توجه به این‌که چین از مصرف‌کنندگان عمده مواد خام از جمله نفت است و همچنین به دلیل سهم و نقش مهم این کشور در اقتصاد جهانی، نگرانی از وضع اقتصادی چین و چشم‌انداز اقتصاد جهانی باعث ادامه روند نزولی بهای نفت خام در روز چهارشنبه شد و بهای نفت را کاهش داد.

در معاملات صبح چهارشنبه هفته جاری، بهای نفت خام آمریکا برای تحویل آینده ١٩ سنت کاهش یافت و به 89/42 دلار تنزل کرد که پایین‌ترین قیمت از مارس سال ٢٠٠٩ بود.

دور تازه رقابت‌ها

استفان جن، اقتصاددان و کارشناس سابق صندوق بین‌المللی پول با اشاره به تصمیم جدید بانک مرکزی چین نسبت به کاهش ارزش یوان در برابر برخی از ارزهای خارجی می‌گوید: کاهش ارزش پول ملی چین و کاهش ارزش سهام در این منطقه، دور تازه‌ای از رقابت‌های اقتصادی را در میان اقتصادهای برتر جهان ایجاد خواهد کرد. به عقیده این کارشناس، اکنون ارزش پول ملی اندونزی به میزان 30 درصد و ارزش پول ملی برزیل نزدیک به 50 درصد در خطر سقوط قرار گرفته است.

استفان جن، در ادامه می‌گوید: این تصمیم‌گیری و سیاست پکن در واقع آغاز یک مرحله جدید در سیاست‌های ارزی چین در خارج از کشور است و می‌تواند به بزرگ‌ترین توسعه در جهان ارزی منجرشده که تبعات آن قابل تامل است، زیرا با توجه به این اتفاق مهم، روند تضعیف ارزهای کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور در حال تسریع است.

وی که در سال 1997 به عنوان یک استراتژیست در موسسه مورگان استنلی توانست بحران اقتصادی آسیا را پیش‌بینی کند، در این باره می‌گوید: اکنون با توجه به نشانه‌های منفی اقتصادی در آمریکای لاتین و بدهی‌های شرکت‌های بزرگ اقتصادی در این منطقه می‌توان این‌گونه گفت که احتمال بروز بحران اقتصادی در منطقه یادشده پس از تصمیم‌گیری چین و کاهش ارزش یوان دیده خواهد شد.

جنگ ارزی

دیوید وو، مدیر بخش تبادلات و ارزش‌گذاری ارزهای خارجی در یکی از بانک‌های آمریکایی نیز با اشاره به سیاست جدید ارزی بانک مرکزی چین می‌گوید: بدون تردید این موضوع می‌تواند یک جنگ تمام‌عیار ارزی در میان کشورهای صنعتی ایجاد کند؛ درست زمانی که رشد و توسعه اقتصادی کل جهان بستگی به منطقه آسیا دارد؛ منطقه‌ای که 27 درصد از کل اقتصاد جهان را در خود جای داده است.

وی می‌افزاید: جای تردید نیست رقابت سنگینی که در چین آغاز شده در همین منطقه به پایان نخواهد رسید و می‌توان آثار آن را در دیگر نقاط جهان دید.

این مدیر بانکی در نیویورک با پیش‌بینی کاهش ارزش 19 ارز از 31 ارز بین‌المللی که به ظهور ارزهای قدرتمندی در سال آینده منجر خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به ظهور ارزهای نوین و قدرتمند و روند تغییر اقتصادی در برخی از مناطق جهان مثل آمریکای لاتین و اروپای شرقی، این دو منطقه را می‌توان به عنوان بازنده اصلی سیاست‌های ارزی نوین چین معرفی کرد.

دیوید وو درباره اثرات بحران اقتصادی چین و کاهش رشد اقتصادی در برخی نقاط جهان نیز می‌گوید: در بسیاری از تحلیل‌ها درباره ارزش دلار نظرات متفاوتی ارائه شده، در حالی که واقعیت امر این است که رکود موجود در برخی اقتصادهای جهانی و البته شرکت‌های بین‌المللی اکنون بدهی این شرکت‌ها به موسسات مختلف مالی خارج از آمریکا را نزدیک به 9000 میلیارد دلار رسانده است. این موضوع می‌تواند در نهایت به روند افزایش تقاضای دلار دامن بزند. این در حالی است که براساس شواهد موجود همه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی با توجه به آینده قدرتمند دلار منتظر اظهار نظر بانک مرکزی آمریکا هستند.

منبع: سی.‌ان.‌ان 12 آگوست 2015

عماد عزتی‌

‌گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها