گفت وگو با دکتر حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران و برنده جایزه ملی محیط‌زیست امسال

مشکل ما مدیریت دوگانه در رویشگاه‌های گیاهی است

چند روزی است که خبر ایجاد مزرعه پرورش روباه در اصفهان در فضای مجازی جنجال به پا کرده و طرفداران حقوق حیوانات با به اشتراک گذاشتن این خبر سعی در وادار کردن مسئولان به پاسخگویی دارند.
کد خبر: ۸۲۱۴۶۸
محیط‌ زیست از قافله عقب می‌ماند

ماجرا از این قرار است که عده‌ای در وبسایتی ادعا کرده‌اند اولین و بزرگ‌ترین مرکز پرورش روباه در ایران هستند و با پرورش روباه و فروش پوست این حیوان، درآمد خوبی به جیب می‌زند.

هرچند این وبسایت اکنون از دسترس خارج شده، اما نباید فضا برای فعالیت چنین افرادی آن‌قدر فراهم باشد که آنها بسادگی با دامنه ir وبسایت راه‌اندازی کرده و دم از تجارتی بزنند که با حقوق حیوانات و ارزش‌های کشورمان همخوانی ندارد.

در این میان دیروز معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خبر پرورش و ذبح شرعی روباه با مجوز محیط‌زیست را تکذیب کرده و گفته هیچ مجوزی برای پرورش روباه در اصفهان صادر نشده و نخواهد شد. آن‌طور که او بیان کرده هیچ‌گونه فعالیت عملی و واقعی در این زمینه انجام نشده، اما موضوع راه‌اندازی وبسایتی با عنوان «اولین و بزرگ‌ترین مرکز پرورش روباه در ایران» از طریق مراجع قانونی و پلیس فتا در دست پیگیری است.

نکته قابل توجه در این شکل اطلاع‌رسانی این است که سازمان حفاظت محیط‌زیست معمولا پس از واکنش شهروندان به چنین مسائلی، ورود می‌کند.

در واقع سازمان حفاظت محیط‌زیست هنگام بروز مسائل زیست‌محیطی همواره تاکید دارد که وظیفه او نظارت است و قدرت اجرایی ندارد؛ اما انتشار اخبار تلخ در حوزه محیط‌زیست بیانگر این حقیقت است که این سازمان در حوزه نظارت نیز بدرستی عمل نمی‌کند. زیرا این سازمان معمولا هنگام آتش‌سوزی جنگل‌ها، ساخت و ساز و تخریب در مناطق حفاظت شده و زیرپا گذاشتن حقوق حیوانات، بعد از اعتراض‌های مردمی به این مسائل واکنش نشان می‌دهد.

این در حالی است که دست‌کم می‌توان انتظار داشت سازمان حفاظت محیط‌زیست قدری به توان نظارتی خود بیفزاید و مانع فعالیت محیط‌زیست کشور از سوی سودجویان در فضای مجازی و عرصه‌های طبیعی کشور شود.

هرچند سازمان حفاظت محیط‌زیست با کمبود محیط‌بان روبه‌روست، اما مسئولان این سازمان دست‌کم می‌توانند با آموزش جوامع محلی و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد، قسمتی از کمبودهای خود را در این حوزه جبران کنند.

مهدی آیینی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها