نتیجه یافته علمی جدید پیرامون آبتنی در استخر:

کلر، علت سرخ شدن چشم شناگران نیست

در روزهای گرم تابستان وقتی به استخر می‌روید، بوی کلر و چشم‌ قرمز شناگران توجه را به خود جلب می‌کند. برخلاف آنچه بیشتر مردم فکر می‌کنند، سرخ شدن چشم‌ها پس از شنا در استخر به علت حساسیت چشم به کلر آب نیست.
کد خبر: ۸۱۸۷۶۴
کلر، علت سرخ شدن چشم شناگران نیست
بر اساس تحقیقات برنامه شنای سالم در آمریکا وقتی برخی افراد در استخر ادرار می‌کنند، مواد موجود در آن، با کلر ترکیب شیمیایی به نام کلرامین را می‌سازد که به چشم آسیب می‌رساند. این ترکیبات منجر به ایجاد گازهای سمی می‌شود که به ریه‌ها، قلب و سیستم عصبی آسیب می‌رساند.

کریس ویانت، مدیر شورای سلامت و کیفیت آب آمریکا می‌گوید: بوی کلری که معمولا در استخر استشمام می‌کنیم، واقعا بوی کلر نیست، بلکه بوی ترکیباتی است که از مخلوط شدن کلر با ادرار، عرق و چرک بدن شناگران تولید شده است.

در آمریکا داستانی قدیمی وجود دارد که برای ترساندن کودکان استفاده می‌کنند تا در استخر ادرار نکنند. آمریکایی‌ها به بچه‌ها می‌گویند اگر کسی در استخر بمیرد، نشان می‌دهد که در آب ادرار کرده است! طبق مستندات بنیاد استخر شنای ملی در آمریکا چشم سرخ شناگران از آنچه واقعا رخ داده حکایت می‌کند. ادرار در استخرهای شنای کلر زده شده، اثر ضد عفونی‌کننده کلر را از بین می‌برد و این یعنی باید کلر بیشتری به آب افزوده شود که می‌تواند عوارض خاص خود را به همراه داشته باشد. در غیر این صورت، کلر نمی‌تواند شر بسیاری از انگل‌ها و بیماری‌ها را از سر ما دور کند. بسیاری از باکتری‌ها وجود دارند که وقتی یک‌بار وارد استخر ‌شوند، می‌توانند چندین روز در آب استخر زنده بمانند و تکثیر یابند.

کارشناسان می‌گویند، شناگران پیش از ورود به استخر باید خیلی خوب استحمام کرده باشند تا از ورود هرگونه آلودگی بدن به استخر پیشگیری کنند. این موضوعی است که برخی شناگران به آن بی‌توجه هستند. مایکل هالوسا، مدیر مرکز کنترل بیماری برنامه شنای سالم در آمریکا می‌گوید: راه‌حل موضوع چندان پیچیده نیست؛ باید با تواضع و مهربانی با شناگران برخورد و آنها را متوجه حقایق کرد. شناگران باید درک کنند که از استخر برای شنا، از سرویس بهداشتی برای ادرار و از دوش حمام پیش از ورود به استخر استفاده کنند!

منابع: Independent،CBC و Smithsonian Mag

کاظم کوکرم‌‌‌

گروه دانش‌‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها