صفار هرندی: این نمایش برند هنری ایران است نمایش ترکیبی ـ میدانی «فصل شیدایی» که از شب پنجم ماه مبارک رمضان اجراهای خود را آغاز کرد، تاکنون موفق شده تعداد تماشاگران خود را به حدود یکصدهزار نفر برساند. این نمایش که هر شب به طور میانگین جمعیتی بالغ بر 5000نفر را به محل اجرا می‌کشاند، تاکنون میزبان برخی شخصیت‌های مهم فرهنگی و سیاسی کشور بوده است.
کد خبر: ۸۱۶۴۱۵

به گزارش جام‌جم، نمایش ترکیبی ـ میدانی «فصل شیدایی» به کارگردانی سعید اسماعیلی و نویسندگی و روایت رسالت بوذری، هر شب و از زمان افطار در کیلومتر2 جاده لشگرک و در فضایی باز و البته به طور رایگان اجرا می‌شود و داستان آفرینش را از هبوط حضرت آدم تا ظهور حضرت صاحب‌الزمان در قالبی چشمگیر و تماشایی مرور می‌کند.

این نمایش که پیشتر در برخی نقاط کشور هم اجرا شده و به دلیل برخورداری از فضاهای باز توانسته تماشاگران زیادی را پای اثر بنشاند، در اجرای تهران هم هر شب میزبان جمعیتی بالغ بر 5000 نفر است. اگر شب‌های قدر را که «فصل شیدایی» اجرا نمی‌شد، محاسبه نکنیم، این نمایش از ابتدای اجرایش در شب پنجم ماه مبارک، میزبان 90 هزار تماشاگر بوده است. البته در برخی شب‌ها جمعیتی بیشتر از 5000 نفر این نمایش را دیدند که در این صورت باید گفت تعداد تماشاگران «فصل شیدایی» در این 18 شب اجرا به رقم یکصد هزار هم رسیده است.

چنین رقمی برای تماشای یک اثر صحنه‌ای یک رکورد محسوب می‌شود، هر چند دور از انصاف و عدالت دقیق است که «فصل شیدایی» را در زمینه جذب تماشاگر با دیگر نمایش‌هایی که در سالن‌های کوچک و حتی استاندارد نمایشی روی صحنه می‌روند، مقایسه کرد. زیرا این نمایش به دلیل اقتضائات قصه‌های متنوع و جلوه‌های ویژه میدانی خود اساسا نیاز به محیطی باز و وسیع برای اجرا دارد که امکان روی صحنه بردن آن را در محیط‌‌های نمایشی منتفی می‌کند. اما «فصل شیدایی» حتی در مقایسه با نمایش‌های ترکیبی و میدانی همنوع خود همچون «شب آفتابی» هم رکورد تماشاگران را جابه‌جا کرده است.

این نمایش بجز مضامین و مفاهیم دینی، ساختار جذاب و تماشاگرپسندی هم دارد و کمتر تماشاگری است که درخصوص دیدن این اثر کنجکاوی نداشته باشد. جذابیت این نمایش باعث شده در طول شب‌های گذشته اجرا، برخی شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی به تماشای آن بنشینند. محمدحسین صفارهرندی، محمدرضا باهنر، مهدی چمران، سیدعلیرضا مرندی، سردار محسن کاظمینی، سردار عزیز جعفری، علیرضا کمالی‌نژاد، جلیل سامان و فرج‌الله سلحشور از جمله چهره‌هایی هستند که در شب‌های قبل «فصل شیدایی» را دیدند و برخی از آنها اظهارنظرهایی را هم درباره این نمایش ارائه کردند.

برند هنری ایران

محمدحسین صفارهرندی، رئیس قرارگاه فرهنگی بقیه‌الله‌الاعظم(عج)، «فصل شیدایی» را برند هنری و نمایشی ایران خواند و گفت: فکر نمی‌کنم در هیج کجای دنیا بتوانند مجموعه‌ای از کارهای نمایشی را در حضور مخاطبان بسیار در یک صحنه اجرا کنند؛ تاکید می‌کنم که این نمایش باید در خارج از ایران هم اجرا شود.

این چهره فرهنگی اظهار کرد: هر مدیر و برنامه‌ریز فرهنگی دنبال آن است تا مخاطبان فراوانی محصول فرهنگی او را ببینند. وقتی فیلمی ساخته می‌شود، سازندگان آن دوست دارند فیلمشان تماشاگران زیادی داشته باشد و کارگردانان تئاتر دنبال آن هستند تا هر شب تماشاگری حدود 500 نفر نمایش آنها را ببینند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور افزود: حالا در این فضای فرهنگی کشورمان اتفاقی استثنایی در ساحت هنر رخ داده است و یک کار نمایشی با نام «فصل شیدایی» این قدرت را دارد که هر شب چند هزار نفر و گاهی تا 7000 نفر را به محل اجرای نمایش بکشاند. وی ادامه داد: باید این راهکار را مقدمه‌ای برای ابداع کارهای جدید نمایشی فرض کنیم و این برند را برای خودمان محفوظ بداریم و آن را توسعه بدهیم.

ترویج‌دهنده فرهنگ اسلامی

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هم «فصل شیدایی» را مروج اصولگرایی دانست و گفت: «فصل شیدایی» نمایش فاخری است که به‌وسیله آن می‌توان فرهنگ اسلامی و اصولگرایی را در جامعه ترویج کرد؛ چون توانایی بازدهی برابر با کلاس‌های درس و آموزشگاه و دانشگاه را دارد.

محمدرضا باهنر افزود: کار نمایندگان مجلس، بررسی ایده‌ها برای تائید یا رد آنهاست. حرکت‌های نو و ایده‌های جدید باید از دل جامعه بجوشد یا از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد معرفی شود تا در مجلس بررسی شود. وظیفه مجلس در قبال نمایش‌های میدانی ارزشی مانند فصل شیدایی، حمایت‌های معنوی و مادی است، با این توضیح که حمایت‌های معنوی اثرگذاری بهتر و بیشتری برای این نوع کارها به همراه دارد.

نایب‌‌رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه در مجلس می‌دانیم که اگر دانه‌ای را بکاریم، 700 دانه برداشت خواهیم کرد. هزینه‌هایی که در عرصه فرهنگ و هنر صرف می‌شود در حقیقت سرمایه‌گذاری برای آینده است. به همین دلیل تاکید می‌کنم مجلس از این نوع نمایش‌های آیینی و ارزشی حمایت می‌کند.

اجرای نمایش ترکیبی ـ میدانی «فصل شیدایی» تا پایان ماه رمضان ادامه دارد و علاقه‌مندانِ دیدن این نمایش می‌توانند از طریق ارسال عدد 1 به سامانه 3000419 ثبت‌نام کنند و در نوبت تماشای این اثر قرار بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها