تنها دو روز پس از ترور هشام برکت، دادستان کل مصر، روز گذشته منطقه سینا در شمال این کشور شاهد یک سری حمله گسترده از سوی تروریست‌های داعش بود. این تحولات نشان می‌دهد مصر به لحاظ امنیتی در شرایطی شکننده قرار گرفته است .
کد خبر: ۸۱۳۴۲۱

منابع خبری به نقل از شاهدان اعلام کردند بین 200 تا 250 فرد مسلح روز گذشته با خودروهای نظامی به صورت همزمان به پنج پایگاه ایست بازرسی ارتش مصر در جنوب شهر شیخ زوید در صحرای سینا حمله کردند. گفته می‌شود این حملات هدفمند، برنامه‌ریزی شده و گسترده‌ بوده است. حتی گزارش شده تروریست‌ها به منظور جلوگیری از ورود بیشتر نیروهای نظامی، در جاده‌های منتهی به محل درگیری‌ها مین کار گذاشته‌اند. در ابتدا، ایست بازرسی «کمین الرفاعی» مورد حمله مسلحانه تروریست‌ها قرار گرفت و طی آن همه نیروهای امنیتی این واحد کشته شدند. از سوی دیگر عملیات موازی دیگری در ایست بازرسی «السدره» صورت گرفت که همه نیروهای این واحد نیز کشته یا زخمی شدند.

در این حملات از خودروهای بمبگذاری شده، موشک‌اندازهای دوش پرتاب و حملات خمپاره‌ای استفاده شد و ارتش مصر نیز در پاسخ به حملات، عملیاتی را علیه گروه‌های تندروی شمال سینا آغاز کرد. بنا به گفته مسئولان مصری، بالگردهای آپاچی ارتش مصر همراه تانک‌ها و نفربرهای توپدار به مقابله با شبه‌نظامیان صحرای سینا برخاستند که این امر باعث وارد آمدن تلفاتی به مهاجمان شد. منابع محلی اعلام کردند با توجه به شدت درگیری‌ها و این‌که آمبولانس‌ها نمی‌توانستند براحتی به این محل اعزام شوند، آمار دقیقی در مورد میزان تلفات گزارش نشده است.

منابع پزشکی در بیمارستان العریش در منطقه سینا اعلام کردند حداقل 35 جسد به این بیمارستان منتقل شد که تعداد زیادی از آنها را نیروهای نظامی تشکیل می‌دهند. در این میان برخی منابع خبری همچون سومریه نیوز میزان تلفات ارتش را حدود 60 نفر اعلام کرده است. اما منابع ارتش گفته‌اند تا اواسط ظهر دیروز 22 نفر از تروریست‌ها کشته و سه خودروی نظامی آنها منهدم شده است. این در حالی است که تروریست‌ها در حملات خود توانسته‌اند دو تانک ارتش را تصاحب کنند.

همزمان با ادامه این حملات، گروه تروریستی داعش که تحت عنوان «ولایت سینا » در مصر فعالیت می‌کند مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. طرفداران این گروه نیز در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر اعلام کردند نیروهای داعش حمله همه‌جانبه‌ای را در سینا برای پاکسازی این منطقه از حضور نظامیان انجام داده‌اند. منطقه سینا از نوامبر سال گذشته و پس از آن ناآرام شد که گروه تروریستی انصار بیت‌المقدس با داعش بیعت کرد و از تشکیل «ولایت سینا » خبر داد. مهم‌ترین حمله تروریست‌ها در این منطقه در اکتبر گذشته بود که ده‌ها سرباز ارتش کشته شدند. از آن زمان به بعد وضعیت اضطراری در این منطقه اعلام شد.

این حملات در حالی انجام می‌شود که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر روز سه‌شنبه در مراسم تدفین هشام برکت، از اقدامات شدید برای مقابله با تروریست‌ها سخن گفت. تنها چند ساعت پس از این اظهارات، یک سرباز مصری در مقابل موزه قاهره کشته شد. از شواهد چنین برمی‌آید مصر روزهای پرآشوبی را پیش‌رو خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها