بررسی روایت های رسانه ای پیرامون مذاکرات هسته ای

رسانه های غربی آتش بیار معرکه شده اند

در آخرین روزهای مانده تا ضرب‌الاجل 9 تیر برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، شاهد این واقعیت هستیم که طرف مقابل در مذاکرات بر حجم زیاده‌خواهی‌های خود افزوده و همین امر، کار را برای رسیدن به یک توافق جامع مشکل کرده است.
کد خبر: ۸۱۲۵۳۳
عدم پایبندی به تفاهم لوزان، چالش مذاکرات

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر راه گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین را ناهموار کرده، بدعهدی طرف آمریکایی به چارچوب‌های توافق شده در لوزان است و این امر نشان می‌دهد آنچه رهبر معظم انقلاب درباره بی‌اعتمادی به آمریکا فرموده بودند، تا چه اندازه دقیق است.

واقعیت این است که طرف مقابل در جریان مذاکرات شفاهی، نکاتی را مطرح کرده و می‌پذیرد، اما در مکتوب کردن این گفت‌وگوها مسیری دیگر را برگزیده و حاضر به پذیرش توافق‌های پیشین نیست و همین امر کار تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای گفت‌وگو با چنین دیپلمات‌هایی سخت کرده است.

در چنین شرایطی انتظار ما از تیم مذاکره‌کننده این است که خط قرمزها و چارچوب‌هایی را که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای مشخص شده و نیز آنچه در مجلس شورای اسلامی بر آن تصریح شده است مورد توجه قرار داده و این نکته را مدنظر قرار دهند که قرار نیست تحت هر شرایطی به توافق برسیم و اگر لازم شد، با تمدید زمان گفت‌وگوها و ادامه مذاکره شاید بتوان به توافقی رسید که تامین‌کننده منافع کشورمان باشد.

گرچه در حال حاضر خبرهای ضدونقیضی از مذاکرات منتشر شده و گمانه‌زنی‌هایی درباره فرجام گفت‌وگوها مطرح می‌شود، ولی آنچه روشن است، این‌که طرف مقابل با زیاده‌خواهی و عبور از چارچوب‌هایی که پیش از این درباره آنها توافق شده، تلاش دارد تا فشار بر تیم مذاکره‌کننده کشورمان را افزایش دهد و دیپلمات‌های ایرانی را وادار به پذیرش برخی مسائل کند که البته راهبرد ایران در برابر این فشارها همواره مقاومت بوده است.

مهدی دواتگری - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
۰
۰
به نظر من اگر ایران می تواند شرایط تحریم كنونی را تحمل كند بهتر توافق نكند...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها