نگرانی و هشدار نسبت به تخریب باغ‌ها در کلانشهرها و بویژه تهران به نگاه کارشناسی و علمی نیاز ندارد، خوشبختانه هر شهروندی می‌داند که اهمیت فضای سبز چه از لحاظ بصری و چه از دیدگاه زیست‌محیطی چگونه است.
کد خبر: ۸۱۱۴۷۴
فضای سبز نیاز امروز کلانشهرها

در کلانشهری مثل تهران که ازدحام جمعیت،آلودگی‌های هوا، صوتی و محیطی سرسام آور شده، کارکرد فضاهای سبز و باغات کاملا مشهود بوده و می‌تواند برای تلطیف زندگی مکانیکی ـ شهری مفید واقع شود. از طرفی مستندات علمی نیز آمار و ارقامی را نشان می‌دهد که اهمیت موضوع را از زیبایی بصری بالاتر می‌برد، برای مثال هر هکتار زمین درختکاری شده می‌تواند 70 تن گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب کند.

از سوی دیگر این میزان فضای سبز در گرم‌ترین ماه‌های سال می‌تواند 5/4 درجه هوا را خنک‌تر کند و در ماه‌های سرد سال به همین میزان از سرد شدن زیاد هوا جلوگیری کند. در واقع فضای سبز نوعی فیلتر و محافظ برای مصرف زیاد سوخت و انرژی در زمستان و تابستان محسوب می‌شود. همین آمار و اطلاعات است که سبب شده در کشورهایی که با مشکلات آلودگی هوا روبه‌رو هستند، میلیون‌ها دلار برای ایجاد فضای سبز هزینه شود، این در حالی است که متاسفانه در کلانشهرهای ما نه‌تنها این موضوع مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بلکه در برخی مواقع خودمان برای تخریب فضای سبز وارد عمل می‌شویم.

با این تفاسیر هیچ توصیه‌ای باقی نمی‌ماند جز این‌که مدیران شهری برای گسترش و حفظ منابع طبیعی و فضای سبز شهری تلاش مضاعفی انجام دهند.

دکتر هادی کیادلیری - رئیس دانشکده منابع طبیعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها