ربات‌ها در چند سال اخیر کاربردهای گوناگونی یافته‌اند. استفاده از آنها در انواع صنایع خودروسازی و بسته‌بندی از جمله این کاربردها بوده، اما موج دیگری در حوزه رباتیک در حال شکل‌گیری است و آن هم استفاده‌های غیرصنعتی از انواع ربات است.
کد خبر: ۸۱۰۲۷۱

ربات‌هایی که می‌توانند دستورهای مختلفی را اجرا کنند و حتی نوعی تعامل با انسان داشته باشند، نمونه‌هایی از ربات‌های خانگی هستند.

ربات‌های آشپز

شاید هریک از ما نظر متفاوتی در مورد آشپزی داشته باشیم. آشپزی از دیدگاه ما ممکن است یک هنر، کار عادی یا حتی فرآیندی زجرآور باشد، اما شاید روزی ربات‌ها بتوانند این وظیفه مهم را در خانه‌ها به عهده بگیرند.

بتازگی یک شرکت دانش‌بنیان با نام مولی رباتیک (Moley Robotics) از یک طرح مفهومی رونمایی کرده که می‌توان آن را نخستین ربات آشپز دانست. این ربات که از یک بدنه و دو دست (همانند دست انسان) برخوردار است، می‌تواند مراحل مختلف آماده‌سازی انواع مواد غذایی و پخت و پز آن را انجام دهد.

کاربرد هوش مصنوعی

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های هوش مصنوعی را باید در قابلیت یادگیری مفاهیمی جدید و استفاده از آن در موقعیت‌های مختلف دانست. این ربات‌آشپز نیز از این ویژگی برخوردار است. هوش مصنوعی این دستگاه می‌تواند با بررسی حرکات مختلفی که یک آشپز انجام می‌دهد، مراحل گوناگون آماده‌سازی غذا را بیاموزد. این ربات در کل 20 موتور و 24 مفصل دارد و 129 حسگر نیز وظیفه بررسی جزئی‌ترین حرکات دست انسان را انجام می‌دهد. این ربات می‌تواند مراحل مختلف تهیه غذا شامل خرد کردن انواع مواد اولیه تا مراحل مختلف تهیه هر نوع غذا را تقلید کند. حتی ظروف به کار رفته در فرآیند آشپزی را نیز شسته و تمیز می‌کند.

دانلود دستور پخت

یکی دیگر از جنبه‌های جالب ربات آشپز، توانایی این ربات در دریافت دستورپخت غذاهای مختلف است. به‌این‌ترتیب پس از ورود نهایی این محصول به بازار، برنامه‌نویسان می‌توانند دستور تهیه انواع غذاها را تهیه و در دسترس کاربران قرار دهند. هر کاربر می‌تواند دستور تهیه غذای مورد نظر را دانلود و به ربات خود بدهد. این دستور تهیه شامل تمام حرکات دست این ربات برای آماده‌سازی غذای مورد نظر، مواد اولیه و جزئیات دیگر خواهد بود.

رباتی برای خانه‌ها

سازندگان ربات آشپز اعلام کرده‌اند سرعت این ربات آن قدرها هم بیشتر از سرعت آشپزی انسان نیست و به همین دلیل کاربرد صنعتی نخواهد داشت. در واقع این ربات برای استفاده در خانه‌ها به کار خواهد رفت. در نسخه نهایی این ربات که به احتمال زیاد تا دو سال دیگر به بازار عرضه می‌شود، یک یخچال و ماشین ظرفشویی کوچک نیز تعبیه خواهد شد. به‌این‌ترتیب این دستگاه می‌تواند در آپارتمان‌های کم مساحت امروزی بخوبی جای گرفته و به تجهیزات دیگر نیز نیازی نداشته باشد. قیمت نهایی این ربات آشپز احتمالا حدود ده هزار پوند (حدود 50 میلیون تومان) خواهد بود. نسخه نهایی این محصول دستور پخت بیش از 2000 غذای مختلف را به صورت پیش فرض روی خود خواهد داشت.

صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها