5 کتاب پاتریشیا های‌اسمیت به مجموعه تلویزیونی تبدیل می‌شود

آقای ریپلی در تلویزیون

«آقای ریپلی بااستعداد» با ورود به تلویزیون، استعدادهای خود را در معرض نمایش قرار می‌دهد. به دنبال تولید نسخه سینمایی داستان نوول پرخواننده پاتریشیا های‌اسمیت درباره تام ریپلی در سال 1999، حالا نوبت رسانه تلویزیون است که شانس خود را در ارتباط با ماجراجویی‌های این کاراکتر مرموز، عجیب و غریب آزمایش کند. شرکت هنری « تلویزیون 360» همزمان با شصتمین سالگرد انتشار نوول های‌اسمیت با محوریت تام ریپلی، اولین مجموعه تلویزیونی خود با حضور این شخصیت را جلوی دوربین می‌برد.
کد خبر: ۸۰۷۱۵۶

این در حالی است که مسئولان این شرکت حدود دو سال است که به دنبال تولید این مجموعه درام پررمز و راز هستند. نام موقت مجموعه «ریپلی» است و در زمان پخش، این نام تغییر خواهد کرد. تهیه‌کنندگان مجموعه قصد دارند ریپلی را از طریق یکی از دو شبکه تلویزیونی پربیننده HBO یا نت‌فلیکس روی آنتن بفرستند. برای همین، آنها به صورت همزمان مشغول مذاکره با مسئولان این دو شبکه هستند. اهل فن می‌گویند ریپلی به احتمال زیاد از شبکه HBO پخش خواهد شد. تهیه‌کنندگان مجموعه گفته‌اند تمام پنج جلد کتاب پاتریشیا های‌اسمیت درباره تام ریپلی را تبدیل به مجموعه تلویزیونی خواهند کرد، اما هر یک از آنها به صورت مستقل تولید شده و به عنوان یک مجموعه مستقل روی آنتن خواهد رفت.

به گفته تهیه‌کنندگان این مجموعه، هر کتاب ‌های‌اسمیت در یک فصل تولید خواهد شد. هر فصل هم حدود 18 تا 24 اپیزود خواهد داشت. هزینه تولید هر فصل بین 12 تا 15 میلیون دلار خواهد بود و اپیزود اول هر یک از این فصل‌ها به صورت یک فیلم سینمایی تلویزیونی 60 تا 75 دقیقه‌ای ساخته می‌شود. قرار است کارگردانی اپیزود اول هر یک از فصل‌ها به دست یک فیلمساز درجه یک و سرشناس سینما سپرده شود. در حالی که تولیدکنندگان مجموعه مشغول مذاکره با چند فیلمساز معروف در این رابطه هستند، هنوز نام مشخصی مطرح نشده و رسانه‌های گروهی نمی‌دانند کدام فیلمسازان با این پروژه همکاری خواهند داشت.

مسئولان شرکت هنری تلویزیون 360 گفته‌اند امتیاز قانونی برگردان تلویزیونی کتاب‌های پاتریشیا های‌اسمیت را از وراث آن خریداری کرده‌اند. کار خرید امتیاز قانونی تولید نسخه تلویزیونی این کتاب‌ها، بیش از یک سال طول کشید. گفته می‌شود وراث ‌های‌اسمیت در ابتدا علاقه‌ای به واگذاری این امتیاز نداشتند و پس از چند جلسه طولانی، حاضر به انجام این کار شدند. این در حالی است که رسانه‌های گروهی اطلاعی از رقم دریافت شده برای این کار از سوی وراث نویسنده ندارند. تنها چیزی که به آنها گفته شده این است که رقم فوق «بالا و قابل قبول» بوده است.

شخصیت تام ریپلی کتاب‌های پاتریشیا های‌اسمیت، یک هنرمند جوان و تازه‌کار است که خیلی زود تبدیل به یک قاتل زنجیره‌ای می‌شود. این جوان سودجو، اما زرنگ موفق می‌شود با تصاحب ارث کلانی که به سرقت برده، یک زندگی سطح بالا به راه بیندازد. با این ثروت است که پای ریپلی به دنیای هنر و رمز و رازهای درونی آن باز می‌شود. کتاب‌هایی که های‌اسمیت با محوریت کاراکتر تام ریپلی نوشت، در فاصله سال‌های 1955 تا 1991 روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت. این کتاب‌ها با استقبال اهالی کتابخوان روبه‌رو شد و منتقدان هم نقدهای مثبتی روی آنها نوشتند. پنج کتاب های‌اسمیت با نام‌های آقای ریپلی بااستعداد، ریپلی در زیرزمین، بازی ریپلی، بچه‌ای که به دنبال ریپلی به راه افتاد و ریپلی در زیر آب چاپ شدند.

در هر یک از این کتاب‌ها، کاراکتر ریپلی وارد یک دنیای پررمز و راز ماجراجویانه می‌شود و تلاش می‌کند تا شرایط و اوضاع و احوال را به نفع خود تغییر دهد، اما زندگی گذشته‌اش به عنوان یک قاتل، همواره او و اتفاقات پیش رو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پاتریشیا های‌اسمیت قصد نگارش کتاب‌های بیشتری را با محوریت شخصیت تام ریپلی داشت، اما مرگ وی در سال 1995، پرونده کتاب‌های دنباله‌دار او را نیز بست. وراث نویسنده بعدها اجازه استفاده از این کاراکتر در کتاب‌های تازه را به نویسندگان دیگر (که برخی از دوستان نزدیک‌ های‌اسمیت بودند) ندادند.

رسانه سینما اولین‌بار در سال 1960 و با تولید «ماه ارغوانی» به سراغ کتاب‌های پاتریشیا های‌اسمیت رفت. این فیلم براساس داستان اولین کتاب او ساخته شد و آلن دلون نقش تام ریپلی را در آن بازی کرد. صنعت سنیما در سال 1999 دوباره این داستان را (و این بار با بازی مت دیمون) دوباره‌سازی کرد. کتاب «بازی ریپلی» هم دو بار به صورت فیلم سینمایی درآمد. در اولی دنیس هاپر و در دومی جان مالکوویچ در نقش اصلی بازی کردند. در سال 2005 هم داستان کتاب «ریپلی در زیرزمین» با بازی بری پپر ساخته شد. با آن که کتاب‌های چاپ شده در ارتباط با تام ریپلی همیشه جزو کتاب‌های پرفروش دنیای ادبیات بودند، ولی تماشاگران سینما استقبال بالایی از فیلم‌های سینمایی آنها نکردند. بجز فیلمی که با بازی آلن‌ دلون روی پرده سینماها رفت (و یک محصول فرانسوی است) بقیه فیلم‌ها فروش پایینی در جدول گیشه نمایش سینماها کردند. معروف‌ترین فیلم در این رابطه «آقای ریپلی با استعداد» با بازی مت دیمون است.

دیمون این فیلم را بعد از موفقیت اسکاری «ویل هانتینگ خوب» (که برای آن جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت) بازی کرد و آنتونی مینگلا فیلمساز غیرمتعارف انگلیسی کارگردان آن بود. جود لاو، کیت بلانشت وگیونیت پالترو هم در فیلم بازی داشتند. فروش فیلم در سینماهای آمریکای شمالی حدود 81 میلیون دلار شد. تهیه‌کنندگان این درام جنایتکارانه که 40 میلیون دلار خرج تولید آن کرده بودند، انتظار فروش بالاتری برای آن داشتند. شاید به همین دلیل بود که با وجود صحبت درباره تولید سینمایی بقیه کتاب‌های پاتریشیا های‌اسمیت در سال‌های بعد این داستان‌ها نتوانستند راه به روی پرده سینما باز کنند.

منبع:امپایر‌آنلاین

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها