وال‌استریت ژورنال اعلام کرد از 3 هتل اروپایی محل مذاکرات، جاسوسی شده است

حمله ویروسی اسرائیل به هتل‌های محل مذاکرات

همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5، گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال مبنی بر نفوذ یک ویروس جاسوسی اسرائیلی به سیستم‌های الکترونیکی هتل محل مذاکرات هسته‌ای در سال گذشته میلادی، بر نگرانی‌ها از محرمانه نماندن مذاکرات هسته‌ای افزوده است.
کد خبر: ۸۰۶۸۳۹

خبر جاسوسی رژیم صهیونیستی از مذاکرات هسته‌ای در حالی منتشر می‌شود که قبل و بعد از هر دور مذاکرات هسته‌ای، اخباری از گفت‌وگوهای مذاکره کنندگان آمریکایی با مقامات اسرائیل درباره مذاکرات منتشر می‌شود اما با وجود این به نظر می‌رسد مقامات اسرائیل به این حد از اطلاعات نیز بسنده نکرده و تلاش کرده‌اند به جزئیات بیشتری از این گفت‌وگوها دست یابند.

بر اساس گزارشی که از سوی روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده و به اطلاعات شرکت امنیتی کاسپر‌اسکای که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری در حوزه امنیت سایبری است استناد شده، سه هتل میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در اروپا هدف حمله ویروسی قرار گرفته که به نظر می‌رسد توسط جاسوسان اسرائیلی استفاده شده است.

وال‌استریت ژورنال در گزارش خود نوشته، زمانی که این شرکت امنیتی، سال گذشته میلادی، متوجه شد توسط ویروسی که اعتقاد بر این است جاسوسان اسرائیلی مورد استفاده قرار می‌دهند، هک شده است، سعی کرد اماکن دیگری را که هدف قرار گرفته‌اند شناسایی کند. این شرکت میلیون‌ها رایانه‌ را در سراسر جهان بررسی کرده و متوجه شد سه هتل لوکس در اروپا نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند. هیچ هتل دیگری تحت حمله قرار نگرفته بود.

به گزارش تسنیم و به نقل از وال استریت ژورنال، مسئولان کاسپراسکای در تحقیقاتی که برای کشف ارتباط بین این هتل‌ها انجام دادند، متوجه شدند که هر سه هتل در گذشته محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 بوده‌اند.

محققان کاسپراسکای می‌گویند سؤالات بدون جواب بسیاری درباره این‌که ویروس چگونه استفاده شده و چه اطلاعاتی ممکن است ربوده شده باشد، وجود دارد. یکی از احتمالات این است که ویروس توانسته مکالمات را استراق‌سمع کرده و از طریق تسلط بر سیستم‌های هتل که به رایانه‌ها، تلفن‌ها، آسانسورها و سیستم‌های هشدار متصل هستند فایل‌های الکترونیکی را ربوده تا اطلاعات جمع‌آوری کنند.

بر اساس این گزارش، افراد مطلع می‌گویند پلیس فدرال آمریکا تحلیل‌های کاسپراسکای را بررسی می‌کند و هنوز نتیجه‌گیری‌های این شرکت را تائید نکرده است. با این حال مقامات آمریکایی می‌گویند از این گزارش متعجب نشده‌اند. یکی از دستیاران ارشد نمایندگان کنگره با بیان این‌که یافته‌های کاسپراسکای معتبر متصل هستند، گفت: «ما این مسأله را جدی می‌گیریم.»

ادامه مذاکرات در وین

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق جامع، در وین ادامه دارد و دیروز هیات ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از کشورهای 1+5 در این مذاکرات حضور دارد، مذاکره کرد.

این هفتمین دور از گفت‌وگوها به منظور ادامه نگارش پیش‌نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که در هتل کوبورگ وین در حال برگزاری است.

اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای نوشت که مدیران سیاسی گروه 1+5 نیز در روزهای آینده به این مذاکرات می‌پیوندند. کارشناسان فنی ایران و گروه 1+5 نیز همزمان کار روی ضمائم فنی توافق نهایی را ادامه می‌دهند.

گزارش آسوشیتدپرس از چالش‌های پیش‌رو

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به یکی از چالش‌های اصلی مذاکرات هسته‌ای، یعنی چگونگی برداشته شدن تحریم‌های ترکیبی که علاوه بر مساله هسته‌ای بهانه‌های دیگری هم برای وضع آنها اعلام شده، پرداخته و آن را چالشی در مذاکرات دانسته است.

به گزارش فارس، یکی از موضوعاتی که همواره مورد بحث بوده و کارشناسان آن را مورد سوال و بررسی قرار داده‌اند، نحوه باز کردن ساختار چندلایه تحریم‌هایی است که واشنگتن طی سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف، علیه ایران وضع کرده است.

در حقیقت بسیاری از تحریم‌هایی که تحت عنوان تحریم‌های ثانویه خوانده می‌شوند، علاوه بر مساله هسته‌ای، همزمان به دلایل دیگر از جمله ادعای حمایت از تروریسم و برنامه موشکی، علیه تهران اجرا شده‌اند.

در همین رابطه آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان «باز کردن لایه‌های پیاز تحریم‌های ایران کار ساده‌ای برای ایالات متحده نیست»، نوشته است که این تحریم‌ها به حدی در هم تنیده و چندبهانه‌ای است که گشودن این شبکه کار ساده‌ای نیست و به یک چالش در مذاکرات بدل شده است.

این خبرگزاری به نقل از مقامات و دیگر افراد درگیر در مذاکرات هسته‌ای، نوشته است که «ممکن است دولت آمریکا مجبور شود از وعده‌اش مبنی بر این‌که تعلیق تحریم‌ها تنها محدود به تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای است، عقب‌نشینی کند.»

آسوشیتدپرس در تشریح مشکل موجود، نوشته است: «ذیل تحریم‌هایی که در چند دهه افزایش یافته‌اند، صدها شرکت و شخص، نه فقط به دلیل مساله هسته‌ای، بلکه به دلیل تحقیقات در مورد موشک‌های بالستیک، تروریسم، نقض حقوق بشر و پول‌شویی، جریمه شده‌اند.»

بنا بر این گزارش، دولت باراک اوباما در حال بررسی راه‌های جدا کردن این تحریم‌ها است. بر اساس آنچه ایران و شش‌کشور در لوزان بر سر آن به تفاهم رسیدند، آمریکا باید تمام تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را بردارد. به نوشته آسوشیتدپرس، اوباما می‌تواند تقریبا تمامی این تحریم‌ها را تعلیق کند، اما لغو دائم آنها امری است بر عهده کنگره.

بر اساس این گزارش، یکی از سناریوها، خارج کردن برخی از مجموعه‌ها و افراد تحریم‌شده به دلایل ترکیبی سپس بازگرداندن آنها به فهرست تحریم به بهانه‌ای دیگر است. اما این اقدام نیز قطعا واکنش تهران را به همراه خواهد داشت، چراکه چنین اقدامی را فریبکاری در اجرای توافق تلقی خواهد کرد.

همچنین با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید برداشتن تحریم بانک مرکزی یکی از نمونه‌های بارز چالشی است که دولت آمریکا در نحوه برداشتن تحریم‌ها، با آن روبه‌رو است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها