آیا شنیده‌اید که می‌گویند مصرف چای داغ خطرناک است یا بادمجان باعث بروز معده درد می‌شود؟ بد نیست بدانید باورهای زیادی درباره رابطه میان مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها با مشکلات گوارشی وجود دارد که به مهم‌ترین آنها و صحت و سقم‌شان می‌پردازیم.
کد خبر: ۸۰۴۱۴۹

مصرف چای داغ واقعا سرطان‌زاست

بله چنین موضوعی حقیقت دارد. بسیاری از هموطنان ما عادت به نوشیدن چای داغ دارند؛ بدون این‌که احساس سوختگی کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید باید هرچه زودتر این عادت غلط را کنار بگذارید، چون چای داغ در ابتلا به سرطان مری و لب نقش دارد.

باید گفت چای به دلیل دارا بودن ماده تئین نشاط‌آور است و نوشیدن به اندازه آن (منظور چای کمرنگ است) هیچ مشکلی برای افراد معمولی ایجاد نمی‌کند، اما مصرف آن برای برخی توصیه نمی‌شود. به‌عنوان مثال مصرف زیاد چای برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه بخصوص آنهایی که سنگ کلیه اگزالاتی دارند، خطرناک است.

قهوه باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود

یکی از باورهای غلط درباره قهوه این است که مصرف آن باعث معده درد می‌شود، در حالی که نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه در پیشگیری از خشک شدن کبد موثر است و می‌تواند مانع بروز سنگ کیسه صفرا شود.

مصرف بادمجان برای مبتلایان به زخم معده ممنوع است

بسیاری از بیماران مبتلا به زخم معده با توصیه‌های عجیب و غریب اطرافیان‌ مواجه می‌شوند که مثلا خوردن فلان غذا باعث بدتر شدن بیماری می‌شود. در پاسخ به این افراد باید گفت تصور افزایش شدت زخم معده یا اثنی عشر به دلیل خوردن یک غذای خاص نادرست است، چون هیچ ارتباطی بین رژیم غذایی و بهبود این زخم‌ها وجود ندارد. درواقع هیچ غذایی باعث ایجاد یا بزرگ‌تر و کوچک‌تر شدن زخم معده نمی‌شود. حتی افرادی که زخم‌ معده دارند، نیازی نیست رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند و اگر به آنها توصیه می‌شود، سراغ برخی مواد غذایی نروند فقط به دلیل جلوگیری از افزایش درد است نه به دلیل بدتر شدن زخم معده. بنابراین برخلاف باور عموم خوردن غذاهایی مثل بادمجان فقط ممکن است به معده‌ درد منجر شود.

اگر زخم اثنی‌عشر داریم، گوشت و برنج نخوریم

در گذشته به بیماران مبتلا به زخم اثنی‌عشر توصیه می‌شد، پرهیز غذایی داشته باشند و گروهی از مواد غذایی را مصرف نکنند، در حالی که امروز فقط افزایش وعده‌های غذایی با حجم کم توصیه می‌شود و هیچ منعی برای خوردن میوه و سبزی، برنج، گوشت آب‌پز و... وجود ندارد چون هیچ تاثیری در اندازه یا زخم ندارند.

مرکبات ضدسرطان هستند

یکی از مهم‌ترین علل ابتلا به سرطان معده، مصرف مواد غذایی حاوی نیترات، بویژه سوسیس و کالباس است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا می‌توانید آب مرکبات تازه مصرف کنید چون مرکبات حاوی ویتامین‌ C فراوانی هستند و می‌توانند در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده موثر باشند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی‌ / ‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها