در این لحظات ناگهان این فکر به ذهنتان میرسد که کاش میتوانستید خودرو خود را بر فراز دیگر خودروها به پرواز درآورید و در این ترافیک سنگین فرار را بر قرار ترجیح دهید. تصور کنید میتوانستید در این لحظه فقط با فشار دادن یک کلید، خودرو را از سطح زمین جدا کرده و مسیر هوایی را در پیش گیرید.
در بسیاری از کلانشهرهای دنیا ترافیک به یکی از اجزای جداییناپذیر مسیرهای شهری و پر رفت و آمد تبدیل شده است. بسیاری از ما هر هفته ساعتهای طولانی را در ترافیکهای سنگین در مسیرهای پر رفت و آمد میگذرانیم. یکی از متهمهای اصلی مواجه شدن با چنین پیامدهایی افزایش بیرویه جمعیت در شهرهای بزرگ است.
اما به نظر میرسد مشکل اصلی اینجاست که با وجود افزایش جمعیت برای گسترش سیستم حمل و نقل تدبیری اندیشیده نشده است. گسترش سیستم حمل و نقل شهری در بسیاری از کلانشهرها به کندی پیش میرود تا جایی که حتی نمیتواند ابتداییترین نیازهای ساکنان این شهرها را پاسخگو باشد. یکی از راهکارهای منطقی برای حل این مشکلات طراحی و ایجاد شیوه جدیدی از سیستم حمل و نقل است که مبتنی بر مسیرهای زمینی نباشد. به این ترتیب با جایگزین شدن این شیوه جدید حمل و نقل میتوانیم امیدوار باشیم در آیندهای نهچندان دور ترافیک به یکی از خاطرات متعلق به قرن بیستم تبدیل شود و آثاری از آن در زندگی آیندگان بر جای نماند. برای رسیدن به این هدف باید دیدگاهمان را از زمین به آسمان تغییر دهیم.
در قرن گذشته هواپیماها و خودروهایی که به مرز تولید انبوه رسیده بیشترین نقش را در تغییر سبک زندگی بشر داشته است. خودروها به عنوان یک گزینه با صرفه برای حمل و نقل عمومی مطرح شده و این امکان را ایجاد کردهاند که بتوانیم فراتر از محدوده شهرها قدم بگذاریم. هواپیماها نیز به نوبه خود در تغییر زندگی انسانها نقش بسیار مهمی داشته و زمان سفر به مقصدهای دور را به میزان قابل توجه و چشمگیری کاهش داده اند. ممکن است با آغاز قرن جدید شاهد به حقیقت پیوستن آرزویی باشیم که از گذشتههای دور ذهن بشر را به خود مشغول کرده بوده است. بیشک این آرزو چیزی نخواهد بود جز خودروهای پرندهای که در مسیر آسمان به پرواز درمیآید. شاید پیش از این نیز درباره به حقیقت پیوستن رویای خودروهای پرنده چیزهایی شنیده باشید که با دسترسی به فناوریهای موردنیاز برای افزایش ایمنی این خودروها و افزایش سهولت استفاده از آنها مسیر رسیدن به این هدف هموار خواهد شد. در ادامه مجموعهای از تلاشهای انجام شده برای ساخت یک خودروی پرنده را مورد بررسی قرار میدهیم. نتیجه این تلاش ها ، خودروهای پرندهای است که شاید تا یک دهه آینده بتوانید نمونهای از آن را داخل پارکینگ خانه محل سکونت خود پارک کنید.
ایدهای که دور از انتظار نیست
بسیاری از پیشگامان ساخت خودروهای پرنده هیچگاه موفق نشدند یک خودرو پرنده را به مرحله تجاریسازی برسانند. بعضی از آنها حتی موفق نشدند نتیجه سالها تحقیق در این زمینه را به اجرا درآورند و پیش از محقق شدن این رویا جان خود را از دست دادند. اما آنها ثابت کردند ایده ساخت خودروهای پرنده دور از انتظار نیست. پیشرفتهای بدست آمده در زمینه ساخت مواد سبک، رایانههایی با قابلیت شبیهسازی و هواپیماهایی با قابلیت کنترل از طریق سیستمهای رایانهای، این باور را بیش از پیش به حقیقت نزدیک کرده است.
زمانی که برای نخستین بار از خودروهای پرنده صحبت به میان آمد به نظر میرسید محقق شدن این ایده مسیری طولانی پیش رو داشته باشد.
اکنون پس از تلاشهای متعدد در این حوزه ممکن است تا چند دهه آینده شاهد پرواز این خودروها بر فراز آسمان باشیم. البته هنوز موانعی از قبیل اخذ مجوز از سازمان هوانوردی در کشور های مختلف وجود دارد که باید آنها را از میان برداشت. در سالهای اخیر خودروهای پرنده مختلفی متناسب با سلیقهها و رویکردهای مطرح در دنیای مدرن و امروزی طراحی و ساخته شده است که به نظر میرسد تا رسیدن به خط پایان و تولید انبوه فقط چند قدم فاصله داشته باشد.
یکی از جدیدترین خودروهای پرنده که در سالهای اخیر از آن صحبت شده Skycar است. فرود و صعود این خودرو به شیوه عمودی است. هزینه ساخت این خودرو حدود یک میلیون دلار برآورد شده است. اما پیشبینی میشود پس از تولید انبوه هزینه ساختش به 60 هزار دلار (حدود 200 میلیون تومان) کاهش پیدا کند. یکی دیگر از خودروهای پرنده مدرن و امروزی Macro است. این خودرو با استفاده از سامانه موقعیتیاب جهانی مسافران را به مقصد موردنظرشان میرساند.
دسترسی به خودروهای پرنده از یکسو هیجانانگیز و از سوی دیگر ترسناک به نظر میرسد و این بستگی به دیدگاه افراد نسبت به حضور خودروهای پرنده در سطح شهرهای بزرگ دارد.
اگر اقدامات ایمنی برای تردد خودروهای پرنده در نظر گرفته شود بیشک بهترین راهکار برای رهایی از ترافیکهای سنگین در مسیرهای شهری و پر رفت و آمد خواهد بود.
فرانک فراهانیجم / گروه دانش
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: