برگزاری حدود 30 نشست با مهمانان بلندپایه خارجی شورای المپیک آسیا در دستور کار قرار دارد

تهران مرکز دیپلماسی ورزشی آسیا

شکل‌گیری یک تحرک جدی در دیپلماسی ورزش ایران؛ این شاید نگاه خوشبینانه‌ای به برگزاری یک نشست کم‌سابقه بین‌المللی ورزشی در تهران و در 2 روز آینده باشد. نشست هیات اجرایی شورای المپیک آسیا(OCA) که باید دید تا چه حد ورزش ایران را در جهت آرزوی بزرگ خود یعنی کسب کرسی بین‌المللی موثر یاری خواهد کرد.
کد خبر: ۷۹۹۷۶۲

به گزارش جام‌جم، ورزش ایران سال‌هاست از درد کهنه و قدیمی نداشتن و البته از دست دادن کرسی بین‌المللی موثر رنج می‌برد. کرسی‌ای که چند سالی آن را در اختیار داشت اما با تغییر و تحولات سیاسی دولت وقت و متعاقب آن برگزاری جهت‌دار انتخابات کمیته ملی المپیک توسط محسن مهرعلیزاده (در اوایل دهه 80) رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، که به انتخاب رضا قراخانلو و کنار رفتن مصطفی هاشمی‌طبا از راس این کمیته انجامید و مهم‌ترین کرسی تاریخ ورزش ایران (IOC MEMBER ) که در اختیار هاشمی‌طبا بود، پرید. از آن زمان تاکنون هرجا صحبت از کرسی بین‌المللی می‌شود داغ دل ورزشی‌ها تازه می‌شود. به هر حال در شرایطی که همواره حضور پررنگ در عرصه دیپلماسی ورزش مورد تاکید بوده است، در 2 روز آینده قرار است اجلاسی در تهران برگزار شود که در 4 دهه اخیر مشابه آن را ورزش کشورمان میزبان نبوده است. هیات اجرایی بالاترین مرجع ورزش آسیا که مشتمل بر افراد ذی نفوذی در فدراسیون‌های جهانی است به تهران خواهند آمد.

چگونه ایران میزبان این اجلاس شد؟

ایده این میزبانی در حاشیه بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون مطرح شد، جایی که مسئولان کمیته ملی المپیک ایران در دیدار با مسئولان OCA با اشاره به توانمندی‌های ایران به عنوان یک کشور اسلامی در ورزش دنیا، خواستار اختصاص کرسی در خور نام ایران در مجامع بین‌المللی شد. دیداری که در آن شیخ احمد الصباح، رئیس OCA به ایران توصیه می‌کند در عرصه میزبانی‌های ورزش حضور پررنگ داشته باشد. در این رابطه با توجه به برخی التزام‌های فرهنگی برای برگزاری رقابت‌های بین‌المللی بزرگ، مسئولان ورزش ایران پیشنهاد میزبانی این نشست را ارائه دادند، که با موافقت مواجه شد. شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک دیروز در نشست خبری خود درباره این اجلاس گفت: همیشه عنوان می‌شد کمیته ملی المپیک چه راهکارهایی برای فعال کردن دیپلماسی ورزشی دارد. برگزاری این اجلاس آثار ورزشی، دیپلماسی و سیاسی خوبی را در پی خواهد داشت که به آن می‌توان به عنوان دستاورد نگاه کرد.

شهنازی گفت: با برگزاری چنین جلسه‌ای می‌توانیم حقایق موجود در ایران را به گوش جهانیان برسانیم و این هم یکی از دستاوردهای مهم خواهد بود، ما می‌توانیم پیام ثبات امنیت کشور را در این قالب منعکس کنیم. یکی از اهداف برگزاری این اجلاس این است که مقدمات کار دیپلماسی ورزشی صورت گیرد. در خیلی از مواقع که ما گله کرده‌ایم نسبت به این که چرا فردی از ایران در آسیا انتخاب نمی‌شود، جواب دادند که شما فردی را که دارای ویژگی‌های لازم است به ما معرفی کنید. در واقع برگزاری این اجلاس زمینه خوبی است تا ارتباطات شکل گیرد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک با بیان این‌که هزینه بلیت هواپیمای شرکت کنندگان را خود OCA تقبل کرده است، افزود: به هر ترتیب با یک هزینه کم‌دستاورد بین‌المللی بزرگی خواهیم داشت زیرا حدود 30 دیدار در حاشیه این اجلاس با مهمانان بلندپایه خارجی برگزار خواهد شد که می‌تواند دستاورد خوبی برای ورزش ما داشته باشد از جمله دیدار رئیس شورای المپیک آسیا با وزیر ورزش و جوانان. به طور کلی در این 48 ساعتی که مهمانان در ایران حضور دارند دیدارهای متفاوت و متعددی را تنظیم کرده‌ایم. کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک با روسای کمیته‌های ملی المپیک کشورهای مختلف و من با دبیر کل کشورها دیدار خواهم داشت، رئیس فدراسیون جهانی ووشو با حضور علی‌نژاد، رئیس فدراسیون ووشوی ایران و رئیس اسبق فدراسیون جهانی والیبال با محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال دیدار خواهد کرد.

شهنازی گفت: در این اجلاس 10 رئیس کمیته ملی المپیک کشورها که اعضای هیات اجرایی OCA هستند به همراه دبیرکل کمیته ملی المپیک 4 کشور و روسای کمیته‌های تخصصیOCA حضور خواهند داشت.

دیدارهای فوتبالی شیخ احمد

همچنین شیخ احمد الصباح که بتازگی عضو هیات اجرایی فیفا نیز شده است، پس از شرکت در اجلال OCA در هتل آزادی به آکادمی ملی فوتبال می‌رود تا با ۱۶ نفر از روسا و دبیران فدراسیون فوتبال کشورهای مختلف که عضو هیات اجرایی (OCA) نیز هستند، دیداری فوتبالی داشته باشد. نکته جالب توجه این‌که شیخ احمد با هواپیمای شخصی به تهران می‌آید.

غیبت سوال‌برانگیز علی‌آبادی

نکته جالب توجه در این اجلاس، حضور نداشتن محمد علی‌آبادی، رئیس پیشین کمیته ملی المپیک کشورمان است که چند سال پیش از سوی شیخ احمد نایب رئیس افتخاری شورای المپیک آسیا و عضو هیات اجرایی شد. در حالی که شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک تاکید دارد که تمامی شرکت‌کنندگان در این نشست را خود شورای المپیک آسیا به این اجلاس دعوت کرده و ایران هیچ نقشی در نام شرکت‌کننده‌ها نداشته است، برخی منابع دلیل بودن نام علی‌آبادی در این اجلاس را افتخاری بودن پست او می‌دانند؛ پستی که به گفته این منابع در زمانی که علی‌آبادی سرپرستی وزارت نفت را برعهده داشت، از سوی شیخ احمد که خود از مدیران نفتی کویت هم محسوب می‌شود، به او داده شد.در حالی که نواب رئیس پنج‌گانه OCA فوک از شرق آسیا، چارکوک جنوب شرق آسیا، عارف حسن جنوب آسیا، تیمورخان از آسیای میانه و شیخ عیسی آل‌خلیفه از غرب آسیا هستند که در این اجلاس گزارش کار خود را ارائه می‌دهند، در تماسی که با محمد علی‌آبادی داشتیم، او ضمن خودداری از انجام مصاحبه به این توضیح کوتاه بسنده کرد: «در جریان این موضوع نیستم و اصلا به این نشست دعوت نشده‌ام. باید پیگیری کنم، ببینم ماجرا از چه قرار است.» علی‌آبادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افتخاری بودن پست شما آیا به نشست‌های قبلی شورای المپیک آسیا دعوت می‌شدید، گفت: به تمام نشست‌های قبلی دعوت شده و در این نشست‌ها شرکت داشته‌ام.

امید توفیقی/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها