موتورسواری یکی از خطرناک‌ترین سرگرمی‌های دنیای امروزی است. طبق یک آمار تهیه شده در سال 2005 از هر 10000 موتورسیکلت اسپرت ثبت شده در آمریکا، 22 مورد از آن‌ها راکبان خود را به کام مرگ کشیده‌اند که اکثر آنان را جوانانی تشکیل می‌دهند که در پروسهٔ یادگیری هستند.
کد خبر: ۷۹۷۲۷۳
تصادفات متداول موتورسواران و راه‌های پیشگیری – بخش پنجم

از آنجایی که الگوی پیروی شده توسط بسیاری از این افراد یکسان است و همچنین بسیاری از تصادفات آن‌ها در چند قالب متداول دسته‌بندی می‌شوند، می‌توان با افزایش آگاهیِ این بخش از جوانان احتمال بروز حوادث ناگوار برای آن‌ها را کاهش داد.

در ایران سالانه 5000 موتورسوار جان خود را از دست می‌دهند.

اگر اولین بار است که با این مجموعه آشنا شده‌اید اکیداً توصیه می‌شود مطالعه آن را از بخش اول آغاز کنید.

5. عبور از مسیر یا شی‌ء لغزنده در حین گذر از پیچ تند

در حین عبور از گردنه‌های جاده در حالی که دید خوبی ندارید، بدون هیچ اخطاری ناگهان از روی بخشی از شن، چاله، برگ یا هر شی‌ء لغزندهٔ دیگری عبور می‌کنید، چرخ جلوی شما لیز می‌خورد و پس از برخورد با زمین به لاین مخالف می‌روید، خودروی دیگری هم از روبرو در حال آمدن است و تمام.


هرکسی که یک بار در حین پیچیدن با موتور، از روی یک پاکت چیپس عبور کرده باشد، شهادت خواهد داد که موتورسیکلت و چیپس دوستان خوبی برای یکدیگر نیستند! قضیه به چیپس ختم نمی‌شود.

هرگونه روغن ریخته شده روی زمین، شن، رنگ‌های خطوط عابر پیاده، خطوط اضطراری، نشانگر لاین‌های خیابان و بسیاری موارد دیگر، همگی گزینه‌هایی مناسب برای تمرین سُربازی هستند!

مکانیزم عبور چرخ از یک شیء لغزنده، از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز گیری درون پیچ بسیار بدتر است و در صورت پیش آمدن این مشکل تنها شانس موتورسوار در این است که قبل از زمین خوردگی از آن شیء عبور کند و این اتفاق به‌ندرت می‌افتد. می‌توان گفت که تنها راه حل این مشکل، پیشگیری از وقوع آن است.


راه پیشگیری: با آن برخورد نکنید! همواره باید در زمان رانندگی هر جایی که نسبت به آن دید کافی ندارید را مانع فرض کنید. بسیاری از رانندگان ما در جاده‌های گردنه‌ای صرفاً چون قادر به دیدن خودرو از پشت کوه‌ها نیستند، فرض را بر عدم وجود خودرو گرفته و با سبقت نا به‌جا حوادث تلخی را رقم می‌زنند.

تصادفات این‌چنینی برای موتورسواران بسیار فاجعه‌بارتر هستند و می‌توان گفت که زمین خوردن کم خسارت‌ترین نتیجهٔ این سبک رانندگی است بنابراین باید خود را عادت بدهید که همواره با احتیاط رانندگی کنید و همواره از بخشی از مسیر خرکت کنید که بیشترین میدان دید را داشته باشید.

همچنین باید با سرعتی برانید که از لحظه‌ای که شی‌ء جدیدی در میدان دیدتان قرار گرفت زمان کافی برای واکنش داشته باشید. این یکی از کلیدهای رانندگی است که همهٔ حرفه‌ای‌ها دربارهٔ آن اتفاق نظر دارند.

بد نیست این را هم بدانید که یک قانون کلی برای عبور از پیچ‌های تند، قانون ورود آرام و خروج سریع است یعنی با سرعت مطمئن وارد پیچ شوید و هنگامی‌که به پایان آن نزدیک شدید در حالی که موتور را به حالت عمودی برمی‌گردانید مجدداً شتاب بگیرید.(پدال)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها