افراط در مصرف فست‌فودها، بویژه سوسیس و کالباس و همچنین غذاهای مانده از عوامل موثر در بروز سرطان کیسه صفرا است.
کد خبر: ۷۹۴۱۶۰

سرطان کیسه صفرا در زنان به دلیل بروز التهاب و عفونت‌های مزمن در بدن نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد. همچنین ژنتیک، عفونت مزمن کیسه صفرا، ایجاد برخی انگل‌های روده‌ای و سابقه سنگ‌های صفراوی در بیمار خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا را افزایش می‌دهد.

دکتر مهدی پزشکی‌مدرس، فوق‌تخصص گوارش با اشاره به این که کاهش وزن، کم خونی، کم اشتهایی و بی‌حالی از علائم ظاهری سرطان کیسه صفرا است در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود، اما در بیشتر مواقع، سرطان کیسه صفرا زمانی تشخیص داده می‌شود که در مرحله پایانی است و باعث بروز سرطان‌های دیگر مانند لوزالمعده، ریه، کبد و افسردگی در بیمار می‌شود.

وی با بیان این که کیسه صفرا مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: با تشخیص زودهنگام، جراحی و برداشتن کیسه صفرا از گسترش سرطان جلوگیری می‌شود و مشکلی برای بیمار به وجود نمی‌آید. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بعد از عمل جراحی نیز در این سرطان از راهکارهای موثر برای جلوگیری از گسترش این سرطان در بیمار است.

وی توصیه کرد: افراد با مشاهده زردی پوست، خارش، کاهش اشتها، کاهش وزن و درد شکم به پزشک مراجعه کنند. همچنین با انجام آزمایش خون، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن و انجام ام‌.آر.آی از بروز سرطان کیسه صفرا در مراحل اولیه جلوگیری کنند.

استفاده از پستانک، ممنوع!

استفاده از پستانک می‌تواند زمینه‌ بروز عفونت را در کودکان و نوزادان به وجود آورد و به خانواده‌ها توصیه می‌شود به هیچ عنوان پستانک در دهان فرزندان‌شان نگذارند.

دکتر علی اصغر عالی‌پور، فوق‌تخصص نوزادان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هر چقدر هم پستانک تمیز نگه داشته شود باز هم مکانی برای تجمع انواع میکروب‌ها و انگل‌هاست که می‌تواند نوزاد را بیمار کند. کودکانی که از پستانک استفاده می‌کنند بیشتر دچار عفونت‌ها، زخم‌های دهانی و آلرژی می‌شوند. مکیدن پستانک همچنین باعث تاخیر در حرف زدن کودک شده، ضمن این‌که در بروز اختلال رشد در شیرخواران هم اثرگذار است.

وی با بیان این‌که استفاده از پستانک باعث بروز مشکلات در رویش دندان کودکان می‌‌شود، افزود: استفاده از پستانک می‌تواند در بی‌نظم‌شدن دندان‌ها نقش داشته باشد، زیرا باعث می‌شود به مرور زمان دندان‌های جلو و بالا به سمت بیرون کج شده و فک بالا و پایین همتراز نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها