چشم پزشکان شیرازی در عملی منحصر به فرد موفق به ابداع شیوه ای نوین در ترمیم عضله چشم شده اند که می تواند به رفع مشکلات بینایی بسیاری از کودکان کمک کند.
کد خبر: ۷۹۳۸۰۴
ترمیم عضله چشم توسط پزشکان ایرانی + فیلم

رییس مرکز تحقیقات چشم پزشکی پوستچی شیراز گفت: برای نخستین بار در جهان، بافت پای بیمار مرگ مغزی برای ترمیم عضله چشم بیماران در شیراز پیوند زده شد.

وی افزود: با انجام موفقیت آمیز این عمل، شیوه نوینی در درمان بیمارانی که به انحراف عمودی چشم مبتلا هستند به جهان معرفی شد.

دکتر محمدرضا طالب نژاد افزود: شیوه مرسوم و پیشین ترمیم عضله فوقانی چشم استفاده از قطعاتی پلاستیکی به نام سیلیکون بندها است که درصد عفونت های ناشی از این عمل و احتمال موفقیت آن پائین است اما در این شیوه با استفاده از پیوند بافت انسانی درصد موفقیت این عمل افزایش چشم گیری یافته است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در سال 87 دریافتیم که امکان پیوند بافت زنده از پای فرد (فیشالاتا) برای جراحی عضله مایل فوقانی چشم وجود دارد و با برداشتن این بافت از پای بیمار این پیوند صورت گرفت.

وی افزود: پس از 24 عمل موفقیت آمیز و بررسی نتایج آن به جای برداشت بافت از پای بیمار از بافت بیماران مرگ مغزی استفاده شد که بازهم نتایج این پیوند موفقیت آمیز بود و نتایج مطلوبی داشت.

طالب نژاد با بیان این که این شیوه مورد استقبال چشم پزشکان بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است، گفت: نتایج این جراحی ها در مجله های علمی و تخصصی چشم پزشکی اروپا و آمریکا منتشر شده و این شیوه به عنوان شیوه جدید و موفقیت آمیزتر از شیوه قبل معرفی شده است.

رییس مرکز تحقیقات چشم پزشکی پوستچی شیراز افزود: افرادی که به انحراف عمودی چشم مبتلا هستند، عضله مایل فوقانی چشم در آن ها پر کارشده است و در نتیجه برای نگاه کردن به پایین، خواندن و نوشتن دچار مشکل می شوند و برای کم کار کردن این عضله از روش جراحی استفاده می شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها