در حاشیه اتفاق ناگوار جده

آنها که از یک فاجعه جوک می‌سازند

غواصی در امواج رسانه‌های مجازی

از جوک‌های هسته‌ای تا نبـرد اینستاگرامی

هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی، هفته پر سر و صدایی بود، ماجرای انواع و اقسام جوک‌های بعد از مذاکرات، از یک سو، حاشیه‌های بازی پرسپولیس ـ النصر از سوی دیگر و حاشیه‌های مجموعه «در حاشیه» همه دست به دست هم داده بود که فضای مجازی کشورمان حسابی جنب و جوش پیدا کند.
کد خبر: ۷۸۸۶۵۱
از جوک‌های هسته‌ای تا نبـرد اینستاگرامی

اینستاگرام را به خاک و خون می‌کشم

جنگ سایبری گویا در ایران تعریف دیگری پیدا کرده است. اگر در دیگر کشورها مثلا اهداف سیاسی و نظامی پشت پرده این جنگ هاست، در کشور ما هیجانات ورزشی هم به این عوامل افزوده شده است.

بعد از بازی هفته گذشته پرسپولیس و النصر عربستان که از قبل هم مشخص بود به یک بازی جنجالی تبدیل خواهد شد، همان طور که بعضی از روزنامه‌های ورزشی مثلا تیتر زده بودند این سه امتیاز «واس ماس»، اینستاگرام «مهدی طارمی» و دروازه‌بان النصر عربستان میدان این نبرد شد. ماجرا از این قرار بود که طارمی بعد از حرکت عجیب نشان دادن «سر بریدن» پس از تک گل این بازی، تصویری از این حرکتش را هم در صفحه اینستاگرامش قرار داد.

همین کار طارمی شروع نبردی خونین (از نوع مجازی‌اش) در اینستاگرام بود. گویا این عکس، برخی عرب‌ها را عصبانی کرده بود و به صفحه اینستاگرام بازیکن ایرانی حمله کردند. در طرف مقابل هم تعدادی از طرفدارهای دو آتیشه ایرانی به صفحه اینستاگرام دروازه‌بان النصر حمله کردند و متاسفانه کامنت‌های منشوری به همدیگر نثار کردند، دروازه‌بان النصر هم در آخر مجبور شد صفحه اینستاگرامش را از حالت عمومی خارج کند.

حج عمره را تعطیل کنیم؟

موضوع دیگری که در هفته گذشته در فضای مجازی خیلی سر و صدا کرد، موضوع تعرض ماموران فرودگاه جده به دو نوجوان عمره‌گزار ایرانی بود. بعد از این‌که این ماجرا کاملا رسانه‌ای شد، واکنش کاربران چه در فیسبوک و توئیتر و چه در وایبر و واتس‌آپ شروع شد. اولین بحث‌ها تحریم حج عمره بود که حتی کمپینی هم در فیسبوک برای اعلام این طرح راه‌اندازی شد.

بعد از جدی شدن این طرح، گروهی در مقابل، این کار را نوعی خالی کردن میدان برای سعودی‌ها عنوان کردند و حتی استدلال‌هایی را هم که گفته می‌شد عربستان با درآمد حج ایرانی‌ها کلی به سود می‌رسد، با آمار و ارقام رد کردند.

البته این آخر ماجرا نبود. عده‌ای بخش نظرات یادداشت‌های فیسبوکی «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشور را برای اعتراض و درخواست برخورد با عربستان از سوی ایران انتخاب کردند. گروه دیگری هم به صفحه اینستاگرام او هجوم برده و اعتراض و درخواست‌شان را طرح کردند.

امیدواری در حد بنز به مذاکرات هسته‌ای

حالا که بحث ظریف شد این را هم یادآوری کنم که فکر نکنید ماجرای ظریف ـ متشکریم بعد سیزده به‌در دیگر تمام شد و ماجرای مذاکرات در فضای مجازی فراموش شد، خیر؛ دقیقا بعد از بیانیه مشترک ایران و 1+5 سبک جدیدی از پیامک‌های وایبری و واتس‌آپی طنزآمیز در این مورد بشدت فراگیر شد، مثلا یکی این پیام را برای من فرستاده بود: «صبح رفتم نونوایی یه هزاری دادم گفتم یه نون بده. یارو گفت چه خبره آقا مگه میخوای نونواییو بخری» این پیام‌ها بیشتر با نگاه اغراق‌آمیز به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ساخته و منتشر می‌شد.

حاشیه‌های «در حاشیه» و شوخی با پزشکان

راستی تا فراموش نکردم این را هم بگویم که حاشیه‌های فضای مجازی «در حاشیه» همچنان ادامه دارد. نکته جالب این حاشیه‌ها این است که کمتر موردی در فضای مجازی پیدا می‌شود که در مورد آن اختلاف نباشد که در حاشیه حتما یکی از آنهاست. کاربران فضای مجازی در شبکه‌های مختلف اجتماعی جدای از کیفیت کار مهران مدیری نسبت به این که اعتراض پزشکان وارد نیست و باید با آنها هم شوخی کرد اشتراک نظر دارند و با شکل و ادبیات مختلف این را مطرح کرده‌اند.

رضا مهدوی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها