برای نخستین بار در ۱۸ سال اخیر، تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ سانتیمتر افزایش یافت.
کد خبر: ۷۸۵۸۱۹
تراز آبی دریاچه ارومیه پس از 18 سال افزایش یافت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، سید مرتضی موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب حوضه‌های دریای خزر و دریاچه ارومیه گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاکنون بیش از 237 میلی‌‌متر بارش به ثبت رسیده که نسبت به دوره آبی سال گذشته 39 درصد و نسبت به دراز مدت نیز 3 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تراز آبی دریاچه ارومیه با 4 سانتی متر افزایش نسبت به سال گذشته به 1270.70 متر رسیده است در حالی که هر سال 35 تا 40 سانتیمتر ، نسبت به سال قبل کاهش تراز داشتیم.

به گفته موسوی، بارش‌های کل کشور در این مدت 162 میلیمتر است که نسبت به سال گذشته که 190 میلی‌متر بود، حدود 15 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: تاکنون حدود 69 درصد سدهای حوضه آبریز ارومیه پر شده و نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است. در این حوضه در سال‌های گذشته وضعیت ذخیره سدها هر سال روند کاهشی داشت اما امسال در سدهایی هم که رهاسازی آب داشتیم، مشکلی نداریم.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب حوضه‌های دریای خزر و دریاچه ارومیه گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون کل آب ورودی حدود 890 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با رقم 830 میلیون مترمکعب سال قبل مناسب است.

حجم آب موجود در دریاچه ارومیه حدود 3 میلیارد مترمکعب و مساحت دریاچه نیز 2510 کیلومتر مربع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها