به بهانه برپایی نمایشگاه یادمان محمدعلی ترقی‌جاه در گالری شکوه

اصیـل مثل مردم

فروش همه آثار ایرانی در حراج کریستی

فروش همه آثار هنرمندان ایران، رهاورد بزرگ حراج کریستی هجدهم دبی بود که حتی در سال های پررونق ٢٠٠٧ و ٢٠٠٨ میلادی هم رخ نداده بود. شب سال نو شمسی، همه ٢٧ اثر ایرانی حاضر در هجدهمین حراج کریستی خاورمیانه به فروش رسید تا سال ١٣٩٤ به بهترین شکل ممکن برای هنرهای تجسمی ایران آغاز شود. این در حالی بود که از میان ١٣١ اثر هنرمندان عرب و ترک، دست‌کم ٣٠ اثر به فروش نرسیدند.
کد خبر: ۷۸۳۸۰۹

به گزارش جام‌جم، این دوره از حراج آثار هنری کریستی خاورمیانه نیز مانند دوره‌های قبل در هتل امارات تاورز دبی برگزار شد که رکوردهای جالبی برای هنر ایران به ارمغان آورد. علاوه بر فروش صددرصدی آثار، کسب رکوردهای سوم و چهارم این شب، فروش چند برابر قیمت اولیه چند اثر ایرانی هم شگفتی آفرید از جمله مجسمه بهمن دادخواه چهار برابر تخمین اولیه و نقاشی حامد صدرارحامی جوان‌ترین هنرمند ایرانی حاضر در این دوره، سه برابر قیمت اولیه فروش رفت. همچنین آثار بهمن محصص، سونیا بالاسانیان و فرهاد مشیری نیز با رقم‌های بالایی چکش خورد.

عنوان گران‌ترین اثر فروخته شده این دوره به یک نقاشی از هنرمند فقید مصری، تاهیا حلیم رسید که ٧٤٩ هزار دلار چکش خورد. عنوان دوم به‌طور مشترک به دو اثر «نیمکره» عبدالنصیر قرام عربستانی به ارزش ٤٨٥ هزار دلار و یک نقاشی با عنوان «بابل» از ایمن بعلبکی لبنانی اختصاص یافت.

اما رکورد سوم به بانوی هنرمند ایرانی تعلق گرفت؛ اثر آیینه‌کاری از منیر فرمانفرمائیان بانوی نود و یک ساله با عنوان «تصویر زهرا» که با رقم خیره‌کننده ٣٩٥ هزار دلار به فروش رسید. اثری از دوره سقاخانه‌ای حسین زنده‌رودی با فروش ٢٩٣ هزار دلاری حائز رتبه چهارم شد.

«شماره دو از مجموعه جمل المحامل» اثری با مضمون مظلومیت فلسطینی‌ها کار سلیمان منصور هنرمند شصت و هشت ساله لبنانی که توجه بسیاری را به خود جلب کرد و حتی روی جلد این دوره کاتالوگ کریستی بود ٢٥٧ هزار دلار چکش خورد و حائز رکورد پنجم شد.

سه اثر از فرهاد مشیری هنرمند پنجاه و دو ساله کشورمان در این حراجی عرضه شد که همگی آنها با قیمت‌های خوبی به فروش رسیدند. یک نقاشی از مجموعه کوزه‌ها ٢٢١ هزار دلار، نقاشی دیگری از همین مجموعه ١٢٥ هزار دلار و یک پرتره از این هنرمند ١٠٦ هزار دلار چکش خورد. اثر شاخص دیگر به فروش رسیده در این حراجی به نقاشی دفرمه‌ای از زنده‌یاد بهمن محصص اختصاص داشت که ١٧٣ هزار دلار چکش خورد.

اما یک نقاشی انتزاعی از سهراب سپهری، هنرمندی که آثارش همواره در این حراج‌ها فروش خوبی دارد، همراه با یک نقاشیخط از سیدمحمد احصایی هر یک ١٦١ هزار دلار فروش رفت. اثری زیبا از کورش شیشه‌گران ١٣٧ هزار دلار، یک نقاشی از مجموعه «شب و روز» رضا درخشانی ١٢٥ هزار دلار، یک نقاشی از سری آلومینیومی‌های مسعود عربشاهی صد هزار دلار، نقاشی‌هایی از منوچهر یکتایی، حسین زنده‌رودی و بهجت صدر هر یک ٦٩ هزار دلار، نقاشی انتزاعی از سونیا بالاسانیان بانوی هفتاد و سه ساله ایرانی ارمنی‌تبار در اولین حضورش در این حراجی ٥٣ هزار دلار و سه کتیبه کوچک از پرویز تناولی که در قالب یک اثر ارائه شده بود و نیز یک نقاشی از قاسم حاجی‌زاده هر یک ٥٠ هزار دلار چکش خوردند.

اما اثر جوان‌ترین هنرمند ایرانی حاضر در هجدهمین حراج کریستی، حامد صدرارحامی، بیش از سه برابر تخمین اولیه به قیمت ٣٨ هزار دلار فروخته شد. این اثر سه لته‌ای از مجموعه «ایران‌بانو» است که با عنوان «چرا نه؟» عرضه شد. آثار «پسته» مارکو گریگوریان و اثر دیگری از زنده‌رودی هم به همین قیمت به فروش رسیدند. اثر دیگری از زنده‌رودی و نقاشی اردشیر محصص ٣٣ هزار دلار، مجسمه فیگوراتیو و خاص بهمن دادخواه هنرمند هفتاد و چهار ساله ایرانی مقیم فرانسه بیش از چهار برابر تخمین اولیه ٣٠ هزار دلار و یک اثر نقاشی از زنده‌یاد حسین کاظمی هم به همین قیمت به فروش رسیدند.

هجدهمین دوره حراج کریستی خاورمیانه با ارائه ١۵٨ اثر هنری مدرن و معاصر از کشورهای ایران، ترکیه، لبنان، عراق، سوریه، فلسطین، مراکش، مصر، الجزایر، لیبی، عربستان و امارات برپا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها