وزیر خارجه عراق پس از آزادسازی کامل تکریت:

داعش در حال فروپاشی است

وزیر خارجه عراق در دیدار با معاون وزیر خارجه روسیه گفت: داعش در نتیجه حملات کوبنده نیروهای عراقی شکست‌های سختی خورده و درحال فروپاشی است.
کد خبر: ۷۸۳۷۶۷

این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که نیروهای مردمی عراق با کمک ارتش این کشور هفته گذشته موفق شدند شهر تکریت را به طور کامل از چنگ گروه تروریستی داعش خارج ساخته و خود را برای آزادسازی دیگر مناطق آماده کنند. روز گذشته نماینده آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه کربلا پیروزی نظامیان عراقی بر داعش و بازپسگیری شهر تکریت را به مردم عراق تبریک گفت.

به گزارش ایسناو به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در بغداد دیدار و با وی درخصوص اوضاع سیاسی و امنیتی عراق و منطقه و حمایت مسکو از عراق در جنگ علیه داعش و روابط دوجانبه میان دو کشور بحث و تبادل نظر کرد. جعفری خاطرنشان کرد: نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی پیروزی‌های درخشانی را به دست آورده‌اند و تروریست‌های داعش شکست‌های پیاپی از این نیروها می‌خورند. داعش در نتیجه حملات کوبنده نیروهای عراق درحال فروپاشی است. بوگدانف با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز در بغداد دیدار و دعوت‌نامه‌ای را از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای سفرش به مسکو تقدیم وی کرد.

در پی فتح تکریت، مردم این شهر با شادمانی به استقبال نیروهای بسیج مردمی شتافتند و جانفشانی‌های آنها را پاس داشتند. بر پایه این گزارش، اکنون تلاش‌های واحد خنثی‌سازی بمب برای پاکسازی ساختمان‌ها و خیابان‌ها از بمب‌هایی که داعشی‌ها کار گذاشته‌اند، ادامه دارد؛ اما این کار وقت می‌برد، زیرا تکریت شهر بزرگی است و مناطق زیادی دارد. با این حال مسئولان تأکید کرده‌اند که تلاش‌ها برای خنثی‌سازی بمب‌ها و مین‌ها، منطقه به منطقه ادامه دارد و طی روزهای آینده، پاکسازی کامل این شهر اعلام خواهد شد. پس از پایان مرحله پاکسازی شهر، از خانواده‌های آواره تکریت و دیگر مناطق درخواست خواهد شد که به خانه‌های خود برگردند.

با فتح شهر تکریت، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق وارد این شهر شد و مورد استقبال نیروهای مستقر در این شهر قرار گرفت.

چند روز پیش نماینده سازمان ملل در بیانیه‌ای از پیروزی و بازپس‌گیری شهر تکریت توسط ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور استقبال کرد. به گزارش ایرنا، جن کوبیس نماینده سازمان ملل در عراق روز چهارشنبه در این بیانیه اظهار کرد: این پیروزی متعلق به تمام مردم عراق است و سازمان ملل آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با مقامات دولتی و محلی عراق در کمک رسانی به مردم و آوارگان در این شهر اعلام می‌کند. وی افزود: با وجود ادامه درگیری‌ها بین ارتش عراق با تروریست‌های داعش، این کشور در این برهه زمانی با چالش‌های گسترده‌ای در زمینه صلح و امنیت روبه‌رو خواهد بود. کوبیس در ادامه بر ضرورت حفظ امنیت غیرنظامیان همراه با رعایت حقوق بشر و حقوق انسانی آنها تاکید کرد.

وی همچنین از دولت عراق خواست تا ضمن تأمین امنیت بازگشت مردم و آوارگانی که به سبب حمله تروریست‌های داعش از شهر تکریت گریخته بودند، در فراهم آوردن امکانات رفاهی مردم این شهر بسرعت وارد عمل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها