مصاف حساس ال کلاسیکو پیش از هر زمان دیگری حساس شده است، چرا که تاثیر زیادی روی قهرمان لیگا خواهد گذاشت.
کد خبر: ۷۸۲۴۴۵
ال​کلاسیکوی 229 قهرمان را مشخص می‌کند؟

هفته‌ بیست و هشتم لیگای اسپانیا این هفته‌ یک دیدار ویژه دارد و آن هم تقابل تیم‌های اول و دوم این فصل است که بامداد دوشنبه (سوم فروردین) در ورزشگاه نوکمپ برگزار می‌شود.

بارسلونا که در حال حاضر با یک امتیاز بیشتر از رئال مادرید در صدر قرار دارد به خوبی می داند که پیروزی در این دیدار به نوعی تضمینی برای قهرمانی در لیگا است. از طرفی بهترین فرصت برای رئال مادرید است تا با پیروزی در این دیدار ضمن پس گرفتن صدر جدول تمام حاشیه های یک ماه اخیر خود را به دست فراموشی بسپارد.

مردان اصلی

درست است که کریستیانو رونالدو و لیونل مسی دو ستاره دو تیم باز هم چهره اصلی تیم‌شان خواهند بود، ولی ال کلاسیکوی دور رفت نشان داده است که برای پیروزی در این دیدار خاص فقط به یک رونالد و یک مسی آماده نیاز ندارید ، بلکه بازیکنان دیگری هم هستند که چه بسا هم اندازه این دو بازیکن در سرنوشت تیمشان در ال کلاسیکو موثر باشند.

بارسلونا - جرارد پیکه

پیکه در ال کلاسیکوی رفت بازی ضعیفی از خود به نمایش گذاشت و یک پنالتی به رئالی‌ها داد. او در اکثر نبردهای تن به تن برابر رونالدو شکست خورد و باعث شد تیمش بازی برده را در سانتیاگو برنابئو ببازد. او بازیکنی است که در صورت آماده بودن دفاع تیمش را بیمه می‌کند و جلوی پاس های حریف را می‌گیرد. او در چند هفته‌ گذشته در کنار مسی بهترین بازیکن بارسا بوده است و این هواداران آبی‌ اناری‌ها را امیدوار کرده که یک پیکه آماده را در ال کلاسیکو ببینند.

رئال مادرید - تونی کروس

نبرد تونی کروس و ایوان راکیتیچ در مرکز زمین به یکی از نبردهای ال کلاسیکو تبدیل خواهد شد. کروس در تابستان از بایرن‌مونیخ جدا شد و به رئال مادرید پیوست و در این فصل یکی از بهترین بازیکنهای کهکشانی‌ ها بوده است. پاس های دقیق کروس ، توپ گیری های او و بازی خوانی بالایش باعث شده او در بازی‌های ضعیف رئال مادرید در یک ماه گذشته بهترین بازیکن شود. عملکرد با ثبات کروس احتمالا در ال کلاسیکو نیز ادامه خواهد داشت. او همکاری خوبی با رونالدو و گرت بیل در دو جناح راست و چپ رئال مادرید دارد. علاوه بر این از قدرت شوت زنی نیز برخوردار است و این خاصیت باعث شده او به بازیکن خطرناکی تبدیل شود.

جنگ مسی و رونالدو

لیونل مسی و کریستیانو رونالدو این فصل نیز کتاب رکورد فوتبال جهان را بازنویسی کردند. دو بازیکنی که در چند سال گذشته بیشترین رقابت‌های فردی را با هم داشتند بامداد دوشنبه بار دیگر در قالب تیم‌هایشان روبروی هم قرار خواهند گرفت. آنها چند صباحی هست که در اروپا با هم رقابت می‌کنند و در واقع رقابتشان از لیگ اسپانیا به اروپا نیز سرایت کرد. پس از دو گلی که رونالدو برابر شالکه به ثمر رساند می‌توانست بار دیگر برترین گلزن اروپا شود. این در حالی است مسی برابر منچسترسیتی نتوانست اختلافش را با رونالدو کم کند. البته این دو بازیکن در حالی خود را برای ال کلاسیکو آماده می‌کنند که شرایط ستاره بارسلونا بهتر از رونالدوست. رونالدو در یک ماه اخیر با حواشی زیادی دست و پنجه نرم کرده است. هو شدن او در سانتیاگو برنابئو و واکنش بی ادبانه او به هواداران رئال مادرید باعث شده مادریدی‌ها پیش از بزرگ‌ترین دیدار فصل وارد حاشیه شوند.

در طرف مقابل مسی در شرایط خوبی به سر می‌برد. هر چند او نتوانست برابر سیتی گلزنی کند، ولی بازی خوب او در آن دیدار زنگ خطر را برای مدافعان رئال مادرید به صدا در آورده است. جالب است که لیونل مسی در تمام بازی‌های تیمش در این فصل بازی کرده است و فقط 49 دقیقه در یکی از بازی‌های بارسا روی نیمکت نشست. او 3568 دقیقه برای بارسا در این فصل بازی کرده، ولی هنوز هم اثری از خستگی در بازی‌هایش دیده نمی‌شود. با توجه به این که بارسلونا در صورت رسیدن به فینال لیگ قهرمانان 19 بازی تا پایان فصل خواهد داشت، مسی با احتساب بازی‌های باقی مانده پنج هزار دقیقه را رد خواهد کرد. این در حالی است کریستیانو رونالدو در این فصل 1749 دقیقه برای رئال مادرید بازی کرده است که دقیقا نیمی از تعداد دقایق بازی مسی در این فصل محسوب می‌شود.

مسی و رونالدو هر چند سال به سال نمایش‌ خوبی دارند، هیچ وقت از قدرتشان کم نشده است. البته ستاره پرتغالی رئال مادرید در سال 2015 سال کم فروغی را نسبت به سال گذشته داشته است. او تا این جای فصل زیر سایه مسی بوده است و نتوانسته آمار خیره کننده گل‌هایش را در سال قبل تکرار کند.

فصل گذشته بیش از 81 درصد شوت‌های کریستیانو رونالدو که به سمت چارچوب دروازه زده شد وارد دروازه‌ حریفان شد که یک آمار خیره کننده محسوب می‌شود، اما در این فصل این ستاره پرتغالی عملکرد ضعیفی در گل زدن داشته است.

رقابت رونالدو و مسی برای کسب جایزه آقای گلی اسپانیا انگیزه دو بازیکن را برای گل زدن زیاد کرده است. تا قبل از تعطیلات کریسمس مسی در تمام بازی‌ها برای بارسا 23 گل به ثمر رسانده بود که 15 تای آن در لیگ بود؛ ولی رونالدو تا آن زمان 32 گل برای رئال به ثمر رسانده بود که 24 گل آن در لیگ بود. او در این مقطع زمانی 13 گل از لیونل مسی بیشتر زده بود، ولی پس از مراسم توپ طلای فوتبال جهان و تعطیلات کریسمس به یکباره همه چیز تغییر کرد. لیونل مسی اختلافش را با رونالدو از بین برد و دو گلی که این بازیکن برابر لوانته به ثمر رساند باعث شد حتی از رونالدو هم پیشی بگیرد. لیونل مسی در این فصل در تمام بازی‌ها 43 گل به ثمر رسانده و رونالدو 39 گل .

در زمینه پاس گل باز هم مسی بالاتر از رونالدو قرار دارد. لیونل مسی در این فصل 18 پاس گل برای هم تیمی‌هایش فراهم کرده است. بهترین پاس گل او در بازی برابر ویارئال در کوپا دل ری بود که به نیمار رسید. پاس گلی که زیبایی‌اش کمتر از یک گل نبود، اما رونالدو 12 پاس گل برای هم تیمی‌هایش فراهم کرده است. البته آمار کم پاس گل‌های رونالدو شاید به این خاطر است که او سعی می‌کند تا در هر جای زمین قدرت تمام کنندگی خودش را به رخ بکشد تا این که بخواهد بازی سازی کند.

در زمینه شوت نیز مسی بالاتر از رونالدو قرار گرفته است. کریستیانو رونالدو این فصل 113 شوت به سمت دروازه حریفان داشته است، در حالی که لیونل مسی 180 شوت به ثمر رسانده است، در حالی که رونالدو بازیکن شوت زنی است کم بودن این آمارش به خوبی نشان می‌دهد که او از مرز آمادگی دور است. درباره جایزه بهترین بازیکن زمین اختلاف دو فوق ستاره بیشتر به چشم می‌آید. لیونل مسی در 39 بازی تیمش در این فصل 28 بار به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. در طرف مقابل کریستیانو رونالدو در 36 تیم بازی تیمش 14 بار به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده است.

در زمینه دریافت کارت زرد و قرمز رونالدو از مسی بالاتر قرار گرفته است. پس از مشکلات شخصی که در زندگی کریستیانو رونالدو رخ داد و اخراج او در بازی برابر کوردوآ و درگیری اش با بازیکن حریف شرایط را برای ستاره پرتغالی سخت کرد. رونالدو پنج کارت زرد دریافت کرده است و یک بار نیز با کارت قرمز روبرو شده است ولی لیونل مسی چهار بار با کارت زرد داوران روبرو شده است.

ال کلاسیکو بزرگ‌ترین بازی فوتبال است که در رده باشگاهی برگزار می‌شود. بارسلونا بامداد سوم فروردین ماه باید در کاتالان از رقیب همیشگی خود پذیرایی کند. آبی‌ اناری‌ها در شرایط خوبی به سر می برند و پیروزی برابر منچسترسیتی و رسیدن به صدر جدول لیگا شرایط روحی آنها را بالا برده است. این در حالی است رئال مادرید با شکستی که برابر شالکه متحمل شد و تساوی برابر ویارئال و شکست برابر اتلتیک‌بیلبائو آنها را از فرم همیشگی خودشان دور کرده است. در حالی که 10 هفته‌ تا پایان لیگ مانده است، بارسا با یک امتیاز بیشتر در صدر قرار گرفته است.

پنج عامل اصلی برای ال کلاسیکو

* شرایط تیمی

بارسلونا چهارشنبه در لیگ قهرمانان برابر منچسترسیتی به میدان رفت. در حالی که رئال مادرید استراحت داشت و این موضوع می‌تواند به سود تیم مادریدی در ال کلاسیکو باشد. آنها استراحت بیشتری کردند و با آمادگی پا به این مسابقه می گذارند.

* حضور بوسکتس

معلوم نیست سرخیو بوسکتس در ال کلاسیکو تیمش را همراهی کند یا نه احتمالا در کنار خامس رودریگس غایبان بزرگ ال کلاسیکو خواهند بود. البته بارسلونا جانشین خوبی برای بوسکتس دارد و آن هم خاویر ماسکرانو است که یک خط جلوتر بازی خواهد کرد. ماسکرانو برابر سیتی بازی خوبی به نمایش گذاشت و به خوبی هم وطنش سرخیو آگوئرو را کنترل کرد.

* کاسیاس مقدس یا گناهکار؟

کاسیاس دروازه‌بانی است که در یکی، دو ماه اخیر پر فراز و نشیب ظاهر شده است. در برخی از بازی‌ها آنقدر خوب بوده که هواداران رئال او را ایکر مقدس صدا می زدند و در یکسری از بازی‌ها از جمله برابر اتلتیکومادرید او را هو کردند. از زمانی که ژوزه مورینیو به برنابئو آمد، کاسیاس راحت نبوده است. حتی وقتی که مورینیو رفت نیز تنش بر روی او باقی مانده است. آنچلوتی این فصل کاسیاس را دروازه‌بان اصلی تیمش قرار داد و ناواس را به عنوان دروازه‌بان دوم معرفی کرد. به نظر می‌رسد این تصمیم هم آرامش را به کاسیاس بر نگردانده است. پس از نمایش کابوس وار برابر شالکه ایکر چطور خواهد توانست فشار موجود در ال کلاسیکو را تحمل کند.

* حمایت بازیکنان از هم

نیمار و سوآرس برابر سیتی گلزنی نکردند، ولی فقط این استثنا بود نه یک استاندارد. سوآرس اروگوئه‌ای فصل را خیلی بد شروع کرد، ولی رفته‌رفته به اوج برگشته است و آمار گلزنی‌اش در بازی‌های اخیر نشان می‌دهد که او در اوج آمادگی به سر می‌برد. مثلث MSN در بارسا بر خلاف BBC در رئال مادرید در شرایط خوبی به سر برده است. اختلاف گرت بیل و رونالدو باعث شده هم از اختلاف این دو بازیکن صحبت کند. اختلافی که شاید منجر به جدایی گرت بیل و پیوستن او به یک تیم انگلیسی در تابستان شود.

* لیونل مسی و رونالدو

وقتی به بارسلونا و رئال مادرید فکر می‌کنید در واقع به مسی و رونالدو فکر کرده‌اید چه بخواهید و چه نخواهید. این دو بازیکن سال‌هاست که در فوتبال اروپا آقایی می‌کند. رونالدو در سال 2008 بهترین بازیکن جهان شد و از آن سال به بعد مسی این عنوان را به خود اختصاص داد تا این که ستاره پرتغالی در دو سال گذشته جایزه مرد سال را از مسی پس گرفت.

رئال مادرید در بازی رفت موفق شد با نتیجه‌ سه بر یک بارسلونا را شکست دهد. آنها در ال کلاسیکوی قبل نیز موفق شده بودند در کوپا دل ری بارسلونا را ببرند. در واقع در دو دیدار اخیر ال کلاسیکو مادرید‌ی ها پیروز از زمین خارج شدند. آخرین باری که بارسلونا توانست رئال مادرید را در ال کلاسیکو شکست دهد. 24 مارس 2014 بود. تقریبا یک سال پیش که دو تیم در روز شنبه به مصاف هم رفته بودند.

رئال مادرید در تقابل دو باشگاه عملکرد بهتری داشته است. این دو تیم تاکنون 228 بار به مصاف هم رفتند که 92 بار رئال مادرید پیروز از زمین خارج شده است. یعنی 40 درصد . 88 بار نیز بارسلونا پیروز از زمین خارج شده است یعنی 39 درصد و 48 دیدار دو تیم نیز با تساوی به پایان رسیده است. یعنی 21 درصد. در لیگ اسپانیا دو تیم 169 بار برابر هم به میدان رفتند که سهم رئالی ها 71 برد بوده است و بارسا 66 بار به پیروزی رسیده است و 32 دیدار نیز با تساوی خاتمه یافته است. در ورزشگاه نوکمپ دو تیم 113 بار برابر هم به میدان رفتند که بارسلونا 64 پیروزی را ثبت کرده و 23 بازی را با تساوی به پایان رسانده و 26 بازی را با برتری لاس برانکو به پایان رسیده است.

در لیگا در ورزشگاه نوکمپ دو تیم 84 بار برابر هم بازی کردند که 46 پیروزی سهم بارسلونا بوده و 17 تساوی و 19 برد هم برای رئال مادرید ثبت شده است. بزرگ‌ترین پیروزی خانگی بارسلونا برابر رئال مادرید در سال 1950 رقم خورد جایی که بلوگرانا با نتیجه‌ باور نکردنی هفت بر دو به پیروزی رسیدند. تقریبا یک دهه بعد بزرگ‌ترین پیروزی رئال مادرید در نوکمپ رقم خورد. جایی که رئال مادرید پنج بر یک به پیروزی رسید. در دیدار ال کلاسیکوی پیش‌رو همه نگاه‌ها به مسی و رونالدو است دو بازیکنی که در این فصل روی هم رفته 62 گل به ثمر رساندند که خیلی از تیم‌های اسپانیایی بیشتر است. مسی در 29 دیداری که در ال کلاسیکو به میدان رفته 21 گل به ثمر رسانده است، این در حالی است رونالدو در 22 بازی در ال کلاسیکو 14 گل زده است.

در طرف مقابل وقتی نگاهی به رکورداران حضور در ال کلاسیکو می اندازیم نام ژاوی و کاسیاس به چشم می خورد که هر دو 41 بار این بازی بزرگ را تجربه کرده‌اند. زودترین گل ال کلاسیکو را نیز در سال 2011 کریم بنزما در ثانیه 22 به ثمر رساند. مهاجمان رئال مادرید در طول تاریخ عملکرد بهتری نسبت به رقیبشان داشته‌اند. مادریدی‌ها در نبردهای رو در رو 388 گل به ثمر رساندند در حالی که بارسایی‌ها 372 گل را به ثبت رساندند.

در حواشی که پیش از این بازی بزرگ رخ داده است می‌توان به ممنوع المصاحبه شدن با خبرنگاران رونالدو از طرف خودش اشاره کرد. در طرف مقابل خبر خوش برای رئال مادریدی‌ها حضور لوکا مودریچ در قلب خط ها‌فبک رئال مادرید است. قطعا یک مودریچ آماده پیش از هر زمان دیگری به سود رئال مادرید خواهد بود.

در طرف مقابل بارسایی​ها به احتمال زیاد بوسکتس را به همراه نخواهند داشت و از ماسکرانو یک خط جلوتر استفاده خواهند کرد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها