به استقبال سال جدید

بر چهره گل نسیم نوروز خوش است / در صحن چمن روی دل افروز خوش است
کد خبر: ۷۸۲۳۳۰
به استقبال سال جدید

واپسین روزهای سال 1393 در حال سپری شدن است و ایرانیان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این سرزمین پهناور، در تکاپوی استقبال از بهار هستند؛ البته این تکاپو فقط به هموطنان ساکن جغرافیای ایران محدود نمی‌شود، چرا که مردمان کشورهای حوزه ایران فرهنگی نیز در آستانه سال جدید، خود را برای استقبال از بهار و شروعی تازه آماده می‌کنند. نوروز که در تاریخ، فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی ریشه دارد، از سال 1388 و به دنبال تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای نامگذاری بیست و یکم مارس به عنوان روز بین‌المللی نوروز، به جایگاهی فراتر از مرزهای ایران فرهنگی ارتقا یافته است،‌ چرا که یونسکو روز اول فروردین یا بیست و یک مارس را در بخش میراث فرهنگی غیرملموس بشریت به ثبت رساند و به این ترتیب فرهنگ باستانی نوروز که پس از ممزوج شدن با آموزه‌های غنی اسلامی بر عمق و غنای آن افزوده شده، اکنون به عنوان متحدکننده آرایه‌های متفاوت فرهنگی مناطق، ملیت‌ها، مذاهب و زبان‌‌های مختلف بیش از پیش مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.

پیام نوروز دوستی، نیک‌اندیشی و همزیستی است؛ پیامی که اهمیت آن با توجه به جنایات ضدبشری گروه‌های تروریستی در سال 1393 از جمله تلاش پلید آنها برای تخریب میراث فرهنگی عراق و سوریه بیش از پیش قابل درک بوده، جهانیان آن را مرهمی بر زخم‌های نشأت گرفته از جهالت و نادانی بداندیشان تروریست و حامیان آنها می‌دانند.

اما از زاویه‌ای دیگر، سال 1393 را رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند. در سایه رهنمودهای رهبر انقلاب هرچند گام‌های بلندی در زمینه اقتصاد مقاومتی و تقویت فرهنگ برداشته شد، اما به نظر می‌رسد نهادینه‌شدن گفتمان مدیریت جهادی برای استمرار این راه ضرورت دارد تا ایران اسلامی بتواند به هدف‌گذار‌ی‌های تعریف شده در سند چشم‌انداز ایران 1404 دست یابد و در عرصه‌های مختلف به قدرت نخست منطقه تبدیل شود. تردیدی نیست ایرانیان در سایه همگرایی و وحدت از توانمندی و ظرفیت‌های لازم برای دستیابی به این اهداف برخوردارند. پس با روحیه‌ای مضاعف به استقبال سال جدید می‌رویم.

نکته آخر اینکه من چند روزی است که به خانواده فرهیخته جام‌جم پیوسته‌ام، بنابراین در همین ابتدای راه جا دارد از زحمات همکاران زحمتکش‌ و پرتلاش در روزنامه جام‌جم بویژه دوست عزیزم جناب آقای مقدم تقدیر و تشکر نمایم و به شما هموطنان و مخاطبان جام‌جم نوید بدهم که ان‌شاء‌الله در سال جدید روزنامه جام‌جم با تغییراتی شکلی و محتوایی در دستان پرمهرتان قرار خواهد گرفت.

سال نو بر همگان مبارک

دکتر مراد عنادی / مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها