زمانی نه چندان دور که هنوز موضوعاتی همچون دهکده جهانی، قدرت نرم، انقلاب ارتباطات و اطلاعات و جامعه شبکه‌ای وارد ادبیات رسانه‌ای نشده بود، روزنامه از محوری‌ترین رسانه‌های مورد توجه مخاطبان محسوب می‌شد؛ به طوری که یکی از شاخص‌های باسوادی، در دست داشتن روزنامه و استناد به اخبار و مطالب آن بود.
کد خبر: ۷۸۰۴۲۶
جام‌جم و ماموریت‌های فرارو

اما در دهه‌های اخیر روزنامه رقبایی جدی پیدا کرده است؛ رقبایی که با به صفر رساندن مخابره خبر عرصه را بر رسانه‌های سنتی تنگ ساخته‌اند.

هر چند اتمسفر حاکم بر فضای رسانه‌ای مبین رقابت فشرده و تنگاتنگ رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و مجازی است، اما با وجود این هنوز لذت روزنامه‌خوانی در بین مخاطبان جایگاه خود را از دست نداده است.

چنان‌که می‌توان به جرأت ادعا کرد اگر روزنامه‌ای دارای سخنی تازه و عمق تحلیلی باشد، هنوز نزد مخاطبان محبوب است و آحاد جامعه آن را در سبد هزینه‌های روزانه خود حفظ می‌کنند.

به این ترتیب روزنامه‌ای می‌تواند مخاطبان را در عرصه رقابت فشرده رسانه‌ای همراه داشته باشد که خواست‌های آنها را برآورده کند و پیام‌رسان خوبی برای انعکاس دغدغه‌های آنان به مسئولان باشد، به فرهنگ‌سازی جامعه کمک کند و در یکی از حوزه‌های مورد علاقه جامعه یعنی سیاست، اقتصاد، فرهنگ و هنر، ورزش و اجتماع دارای مزیت نسبی باشد؛ به این ترتیب چنین روزنامه‌ای مشتریان خود را حفظ خواهد کرد.

اما روزنامه جام‌جم به‌عنوان رسانه مکمل در کنار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با عمری پانزده ساله کوشیده است روزنامه‌ای برای همه باشد ولی با مزیت نسبی داشتن حرف و تحلیل نو در عرصه اجتماعی، فرهنگی و هنری.

با چنین پیشینه‌ای روزنامه جام‌جم در خانواده بزرگ مطبوعات کشور دارای جایگاه ویژه‌ای است که درباره میزان اثرگذاری آن در چنین جایگاهی نقد و نظر وجود دارد.

برخی معتقدند جام‌جم نتوانسته به اهداف خود جامه عمل بپوشاند و برخی بر این باورند جام‌جم در مسیر پرپیچ و خم ماموریت‌های مورد نظرش گام‌‌های بلندی برداشته هر چند راه درازی نیز پیش رو دارد.

فارغ از رد یا تائید هر یک از این دو دیدگاه که در جای خود قابل احترام است، به نظر می‌رسد جام‌جم در مقطع کنونی و به منظور دستیابی به اهداف ماموریت‌های تعریف‌شده از سوی دکتر سرافراز، ریاست محترم سازمان در دو سطح شکلی و محتوایی نیاز به تحول دارد تا در سایه چنین تحولی بتواند افزایش قدرت تحلیل و بصیرت آحاد مردم را وجهه همت خود قراردهد.

به عبارتی بهتر روزنامه جام‌جم در صورت اتخاذ تدابیر مناسب و شیوه‌های موثر و کارآمد، می‌تواند در زمینه پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف خوش بدرخشد و ضمن عملی ساختن مختصات مورد نظر روزنامه آرمانگرا و جریان‌ساز در جامعه آن هم با رویکردی اجتماعی و فرهنگی، ضریب نفوذ روزنامه بین مخاطبان لایه‌های مختلف جامعه را افزایش دهد.

برای افزایش ضریب نفوذ و حفظ برند جام‌جم در سطحی فراتر از روزنامه می‌بایست به فضای مجازی و تقویت محتوایی جام‌جم آنلاین نیز توجه داشت زیرا روزنامه جا‌م‌جم و پایگاه اطلاع‌رسانی جام‌جم آنلاین مکمل و مقوم هم بوده از برآیند خبرها و تحلیل‌های آنها می‌توان به ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و نهادینه شدن آن در جامعه کمک نموده به آن سرعت بیشتری بخشید.

امید است در سایه تلاش و همت جمعی خانواده روزنامه جام‌جم بتوانیم در زمانی نه‌چندان طولانی هدف‌گذاری‌های تعریف شده را عملیاتی کنیم و روزنامه‌ای متفاوت، کیفی، جذاب، پیشگام و اثرگذار در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

دکتر مراد عنادی - مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها