اتوبوس پر از مسافر شده است. همه منتظرند تا راننده بیاید و حرکت کند. در این بین مردی با لباس‌هایی که از شدت کثیفی رنگشان معلوم نبود با چهره و دستان سیاه و موهای کثیف درهم رفته و بوی تند عرق وارد اتوبوس می‌شود. مسافران با دیدن مرد به یکدیگر نگاه می‌کنند و منتظر می‌مانند تا یکی در بیرون کردن مرد ژنده‌پوش پیش قدم شود. راننده که می‌آید مرد بی‌هیچ مقاومتی پیاده می‌شود. راننده رو می‌کند به مسافر صندلی اول می‌گوید پاتوق همه اینها آخر ایستگاه، میدان شوش است.
کد خبر: ۷۷۹۶۸۰

میدان شوش روزگاری گذرگاه ارتباطی شهرری و تهران بوده است، اما این‌که از چه زمانی این میدان را به نام پایتخت عیلامی‌ها شوش نامیدند و وجه تسمیه آن با این مکان چه بوده است، خیلی مشخص نیست.

میدان شوش از غرب به خیابان شوش و میدان راه‌آهن ختم می‌شود و از شرق به خیابان هفده شهریور و میدان خراسان می‌رسد و در شمال آن خیابان ری و میدان قیام قرار دارد و از جنوب به خیابان فداییان و بعثت می‌رسد.

میدان شوش در گذشته نه‌چندان دور به وجود میدان تره‌بارش که تمام میوه و سبزی پایتخت را تامین می‌کرد، معروف بود. سال‌هاست که میدان تره‌بار به فضای سبز و پارک کوچکی تبدیل شده است. این پارک بالای میدان شوش ابتدای خیابان ری قرار دارد که متاسفانه هر زمان از روز به این پارک بروید معتادان مشتریان اصلی آن هستند. روبه‌روی پارک جایگاه لاستیک‌فروش‌هاست. لاستیک‌های نو وکهن که نامرتب کنار هم چیده شده‌اند و رینگ‌ها و قالپاق‌های میخکوب به دیوار مغازه‌ها راسته لاستیک‌فروشان میدان شوش را تشکیل داده‌اند. خیابان ری از میدان شوش شروع می‌شود و تا میدان قیام ادامه دارد. ری یکی از خیابان‌های قدیمی تهران است که سال‌ها قطار دودی از آنجا به سمت شهرری حرکت می‌کرد. اولین ایستگاه قطار دودی در اینجا حالا به نام پارک کوثر شناخته می‌شود.

خیابان صاحب جمع مجاور خیابان ری قرار دارد. مرکز فروش مواد شوینده و بهداشتی است. از مواد شوینده خارجی و ایرانی با نام برندها و قیمت‌های مختلف، که به قول فروشنده‌ها اصلی و تقلبی بودنشان در قیمت‌شان بی‌تاثیر نیست. شما می‌توانید هر نوع مواد شوینده و بهداشتی را اینجا به شکل عمده و جزئی بخرید. این خیابان از چهار راه مولوی شروع می‌شود و تا میدان شوش ادامه پیدا می‌کند.

بعد از گذشتن از ازدحام ماشین‌ها و چهار چرخ‌های صاحب جمع گنبد سبز بقعه‌ای انتهای خیابان خودنمایی می‌کند که نشان از پیشینه خیابان دارد. در گذشته خیلی دور آن زمان که این بخش خارج از حصارهای شهر بود یکی از قبرستان‌های تهران در این مکان قرار داشت. این بقعه سبز رنگ هم یادگار همان دوران مدفن امام جمعه تهران و همسرش از زمان ناصرالدین‌شاه است که همه آن را به سر قبر آقا می‌شناسند.

ضلع جنوب میدان شوش، خیابان فداییان قرار گرفته است که سمت راست آن محله اوراقچی‌هاست محلی نه‌چندان زیبا از اوراق ماشین‌های تصادفی که اینجا پایان کارشان بوده است. اما مدتی است که اکثر اوراقچی‌ها از آنجا مهاجرت کرده‌اند، ولی هنوز هم هستند مغازه‌هایی که قطعات اوراق شده ماشین‌های اوراقی را می‌فروشند. اما سمت دیگر، خیابان باریکی قرار دارد که با تمام بخش‌های این میدان متفاوت است و قرار است بعد از این شوش به کارکرد این خیابان شناخته شود؛ یعنی بازار بلور و کریستال. خیابان صابونیان بورس فروش بلور وکریستال است البته در کنار اینها لوازم آشپزخانه و لوازم برقی و تزئینی را هم اضافه کنید. اینجا پاتوق دختران دم‌بخت و مادرانشان برای خرید جهیزیه است و البته خانم‌هایی که تلألو و درخشش کریستال‌ها مجذوبشان می‌کند. پاساژهای رنگارنگ سنتی و مدرن با تمام امکانات مثل کافی‌شاپ و رستوران‌های سنتی و فست‌فود. بعضی از این پاساژها آن‌قدر شیک هستند و اجناس گران‌قیمت دارند که خود را همطراز مغازه‌های شمال شهر می‌دانند. اما پاساژهای سنتی هم هستند که در بعضی از گاراژها شکل گرفته‌اند. در این پاساژها از کریستال‌های میلیونی و اجناس تزئینی شیک خبری نیست. اما اجناس عمده و نسبتا ارزان به وفور در آنها یافت می‌شود. حسن این بازار در آن است که آن قدر تنوع دارد تا هر نوع سلیقه‌ای را راضی کند. انتهای خیابان به خیابان بعثت و به بورس سنگفروش‌ها می‌رسد. خیابان صابونیان در گذشته دارای گاراژ‌های متعددی بود که اکثر ماشین‌های سنگین در آن تردد می‌کردند، اما سال‌هاست که آن گاراژها جایشان را به پاساژها و مغازه‌های بلور و کریستال داده‌اند تا اینجا بازار و قلب اقتصادی شوش شود. در شمال غرب میدان برج نیمه‌کاره‌ای می‌بینید که قرار است به سیتی‌سنتر بزرگی تبدیل شود.

یکی دیگر از محله‌های معروف شوش، لب خط است. این‌که این محله کی و چه زمان شکل گرفته است معلوم نیست، اما آنچه باعث شهرت آن شده است فقر و شکل نابسامان آن است، خیابانی به هم ریخته با چهره هایی آشنا که هر روز آنها را جاهای مختلف شهر می‌بینیم، محله‌ای که نام بچه‌های لب خطش را در اخبار حوادث زیاد شنیده ایم.

برای رسیدن به شوش راه‌های مختلفی است بخصوص برای خانم‌هایی که قصد خرید از بازار بلور و کریستال را دارند. میدان راه‌آهن ـ میدان شوش اولین مسیر برای رفتن به شوش است. ایستگاه مترو شوش هم در این مسیر قرار دارد. مسیر بعدی میدان بهارستان ـ شوش است که می‌توانید از تاکسی و اتوبوس‌های این مسیر استفاده کنید. اتوبوس‌های شوش ـ امام حسین آخرین مسیر پیشنهادی ماست.

اکرم بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها