ظریف: نامه 47 سناتور نشان داد آمریکا غیرقابل اعتماد است

آیت‌الله یزدی رئیس مجلس‌خبرگان شد

هفدهمین اجلاسیه چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری دیروز در حالی برگزار شد که پس از رأی‌گیری برای تعیین جایگزین آیت‌الله مهدوی‌کنی در کرسی ریاست این مجلس، آیت‌الله محمد یزدی با رای اکثریت اعضا، رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.
کد خبر: ۷۷۹۱۴۵

آیت‌الله دری نجف‌آبادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری درباره چگونگی انتخاب آیت‌الله یزدی به ریاست این مجلس، گفت: ‌رأی‌گیری برای انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان در دو مرحله برگزار شد که در مرحله نخست، رقابت میان آقایان هاشمی‌شاهرودی، ‌هاشمی‌رفسنجانی، ‌محمد یزدی و مؤمن بود.دری نجف‌آبادی افزود: در مرحله نخست آیت‌الله هاشمی شاهرودی از نامزدی اعلام انصراف کرد و از 73 نفر از اعضای حاضر در اجلاس 69 نفر رأی دادند.

وی اضافه کرد: در این مرحله 31 نفر به آیت‌الله یزدی، 25 نفر به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و 13 نفر به آیت‌الله مؤمن رأی دادند، اما چون رئیس مجلس خبرگان باید با رأی مطلق انتخاب می‌شد، انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.

دری نجف‌آبادی گفت: در مرحله دوم، رقابت میان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله یزدی برگزار شد که آیت‌الله یزدی با 47 رأی در مقابل 24 رأی به عنوان رئیس مجلس خبرگان انتخاب شد.وی افزود: ‌در مرحله دوم رأی‌گیری، آرای حاضران برای انتخاب رئیس مجلس خبرگان به طور نسبی در نظر گرفته شد.عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان گفت: پس از رأی‌گیری بلافاصله آیت‌الله یزدی از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به علت نامزدی ریاست این مجلس قدردانی کرد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز سمت ریاست این مجلس را به آیت‌الله یزدی تبریک گفت.

در جلسه عصر دیروز نیز آیت‌الله هاشمی شاهرودی با کسب 42 رای به عنوان نایب رئیس اول و آیت‌الله موحدی کرمانی با کسب 29 رای به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.

به این ترتیب طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری برای ابقای هیات رئیسه این مجلس کنار گذاشته و رای گیری برای انتخاب نایب اول و دوم ریاست مجلس خبرگان انجام شد. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دری نجف‌آبادی با 45 رأی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی با 34 رأی همچنان به عنوان منشیان هیأت رئیسه باقی ماندند. رای‌گیری برای کارپردازان هیات رئیسه مجلس خبرگان به امروز موکول شد.

یزدی: رقابت‌های متداول، در خبرگان مطرح نیست

آیت‌الله یزدی پس از انتخاب به عنوان رئیس مجلس خبرگان گفت: بصراحت اعلام می‌کنم رقابت‌هایی که در جاهای دیگر متداول است دراین مجلس متداول نبوده و نیست.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به پرسشی درباره پیام انتخابش به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: بهترین پیامش همین است که به کسانی که فکر می‌کردند در این انتخابات، بازی‌های سیاسی مطرح است و شأن این جایگاه مقدس را تا حد رقابت‌های سیاسی تنزل داده بودند ثابت شد که چنین رقابت‌هایی مطرح نیست.

آیت‌الله یزدی درباره علت کناره‌گیری آیت‌الله شاهرودی از کاندیداتوری ریاست این مجلس نیز گفت: بنده اطلاعی از انگیزه وی ندارم، اما شنیده بودم که او و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بودند که با یکدیگر رقابت نخواهد کرد و تصور می‌کنم پس از این‌که آیت‌الله شاهرودی در عمل دید که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نامزد است، کنار رفت.

تشریح مذاکرات هسته ای برای خبرگان

سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که به عنوان شخصیت مدعو در جلسه حضور پیدا کرده بود، بخش دیگری از جلسه دیروز مجلس خبرگان را به خود اختصاص داد.او در سخنرانی خود، آخرین اخبار تحولات مذاکرات هسته‌ای را با اعضای مجلس خبرگان در میان گذاشت و از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تشکر کرد. وی در بخشی از سخنرانی دیروز خود با اشاره با نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبران کشورمان مبنی بر لغو تمامی توافقات در پایان دوره ریاست جمهوری اوباما گفت: در این نوع نامه‌نگاری که کاری بی‌سابقه و غیردیپلماتیک است در واقع به ما گفته می‌شود که ایالات متحده غیرقابل اعتماد است.

وی ادامه داد: چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه نرسد ما برنده هستیم؛ چون سرمایه‌ای که ما در این سال‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم عزت و خودباوری است؛ سرمایه‌ای که قابل پس گرفتن نیست و آمریکایی‌ها و غرب نیز این واقعیت را پذیرفته‌اند. وزیر امورخارجه ادامه داد: اما سرمایه غرب، اهرم تحریم و فشار آوردن بر سازمان ملل است که از ابتدای انقلاب و پس از تسخیر لانه جاسوسی شروع شده و چیز تازه‌ای نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها