تاسیس مدرسه ایتام یکی از اقدامات خیرخواهانه برخی رجال سرشناس درباری در دوره استبدادی عصر قاجار بود.
کد خبر: ۷۷۴۵۳۶
نخستین مدرسه ایتام در چه سالی تاسیس شد؟

دوره حکومت خاندان قاجار، علی رغم حاکم بودن جو استبدادی بر جامعه ایران، اما بعضا از سوی رجال سرشناس درباری و جامعه اقدامات سودمندی در راستای خدمت رسانی به مردم صورت می پذیرفت، چنانکه تاسیس مدرسه مختص به ایتام یکی از این اقدامات بود.

در این باره سیروس سعدوندیان می نویسد در 1315 هجری قمری، نخستین مدرسه غیر دولتی تهران به سرمایه «میرزا کریم خان سردار معظم فیروز کوهی» افتتاح و به آموزش ایتام اختصاص یافت. «عبدالحسین خان سپهر»، در مرآت الوقایع مظفری، می نویسد:

«در ربیع الثانی 1315، میرزا کریم خان سردار معظم فیروز کوهی امیر تومان، ملقب به منتظم الدوله، که مردی دانشمند و دیندار است، در محله حسن آباد تهران، مدرسه ای برای ایتام از مال خود دایر کرد و این اولین مدرسه ملیه است در تهران. اگرچه مرحوم «میرزا رضا خان اقبال السلطنه» به این خیال افتاد، لکن عمرش کفاف نکرد. در حقیقت، این مدرسه از گرده ی مدرسه ی رشدیه جناب امین الدوله وزیر اعظم در تبریز است. خلاصه، مدرسه ی ایتام را به مدرسه خیریه نام گذاشت، شامل بیست شاگرد و املاک برای مخارج آنجا وقف کرد. در آن مدرسه خواندن و نوشتن فارسی و اصول و فروع دین و تاریخ و جغرافیا و حساب و صنایع از قبیل ارسی دوزی، پارچه بافی و قالیبافی می آموزند. کمال توجه را سردار از مدرسه دارد، همه نوع مخارج شاگردها را از خوراک و پوشاک متکفل است.»

منبع: قدس آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها