معاون وزیر راه و شهرسازی:

قیمت مسکن سال 94 افزایش نمی‌یابد

آخرین آمارهای منتشره از معاملات ثبت شده مسکن در سامانه املاک و مستغلات در دی‌ماه امسال نشان می‌دهد میزان معاملات در بازار مسکن افزایش یافته و به نوعی بازار به آرامی راه افتاده است.
کد خبر: ۷۷۳۱۳۴

این در حالی است که از حدود 5‌‌‌/‌‌‌1 سال پیش معاملات در بازار مسکن بشدت کاهش یافته، سرمایه‌های زیادی از این بازار خارج شده، میزان ساخت وسازها افت کرده و در یک کلام بازار در رکود به سر می‌برد.

به گزارش جام‌جم، با این حال اطلاعات جدید نشان می‌دهد معاملات مسکن در تهران و کشور در دی‌ماه در مقایسه با آذرماه امسال و همچنین دی‌ماه 92 رشد داشته است و این رشد می‌تواند علامتی مبنی بر فروکش کردن رکود در بازار مسکن باشد، بخصوص این‌که دولت هنوز از طرح جایگزین خود برای مسکن مهر به نام مسکن اجتماعی رونمایی نکرده و با انجام این کار در سال آینده احتمالا بیشتر بتوان به کاهش بیشتر رکود امیدوار بود.

بر این اساس معاملات مسکن در تهران در دی‌ماه امسال در مقایسه با آذر معادل 11 درصد افزایش یافته و از 14 هزار و 680 فقره به 16 هزار و 422 فقره رسیده است. همچنین معاملات مسکن در تهران در دی‌ماه 93 در مقایسه با دی‌ماه 92 معادل 30 درصد افزایش نشان می‌دهد. شمار معاملات مسکن در دی‌ماه 92 معادل 12 هزار و 542 فقره بود.

رشد 17 درصدی معاملات مسکن در کشور

گزارش جام‌جم می‌افزاید: معاملات مسکن در کشور نیز آرام آرام در حال افزایش است. به طوری که میزان معاملات در یکساله دی‌ماه 92 تا دی‌ماه 93 معادل 17 درصد افزایش یافته است. میزان معاملات مسکن در دی‌ماه 92 معادل 85 هزار و 743 فقره بوده که در دی‌ماه امسال به صد هزار و 943 فقره افزایش یافته است.

در همین حال، حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز از افزایش معاملات مسکن در سطح تهران و کشور خبر داد و به جام‌جم گفت: حجم معاملات مسکن در شش ماهه ابتدایی سال 93 رشد نسبی را تجربه کرد، اما در شش ماهه دوم و در دی‌ماه امسال این رشد روند فزاینده‌تری به خود گرفته است. وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم همین رشد با شیب ملایم تا پایان امسال ادامه داشته باشد. رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور با پیش‌بینی وضع معاملات در سال آینده افزود: پیش‌بینی ما این است که سال آینده با توجه به وام‌های پرداختی، رشد خرید مسکن را شاهد باشیم. این در حالی است که قدرت خرید مردم در چند سال اخیر و همچنین نقدینگی آنها کاهش پیدا کرده، اما در سال آینده نسبت به این موضوع خوشبین هستیم.

وی در خصوص طرح لیزینگ مسکن و ویژگی‌ها و معایب آن نیز گفت: با توجه به این که طرح لیزینگ در بخش خودرو شکست خورده و پول‌های مردم به سمتی رفته که موجب تضییع حقوق قانونی مردم شده بود و نتوانست موفقیت لازم را در این بخش کسب کند، به همین دلیل طرح لیزینگ مسکن با شاخص‌هایی که اعلام شده، نه به مصلحت مردم است و نه منافع عمومی را دربر دارد.

عقبایی اضافه کرد: در طرح لیزینگ مسکن بیش از این‌که رویکرد افزایش قدرت خرید مردم مطرح باشد توانمندسازی برخی شرکت‌های خاص مطرح است. ظاهرا مسئولان وزارت راه و شهرسازی در نظر دارند با این طرح منافع یک گروه خاص را تامین کنند و ما مخالف این موضوع هستیم. اگر می‌خواهیم به بخش مسکن کمک کنیم باید توازن بین عرضه و تقاضا را برقرار کنیم. وی با اشاره به خصوصی بودن شرکت‌های لیزینگ مسکن گفت: این شرکت‌هایی که قرار است با بانک‌ها مراوده مالی داشته باشند، خصوصی است و امکان نظارت بر آنها زیاد نیست. بنابراین در شرایط فعلی نه فقط نمی‌تواند به بازار مسکن کمک کند بلکه می‌تواند یک تهدید به حساب بیاید.رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: ما حتی درباره اعطای وام مسکن از طریق بانک مسکن و دیگر بانک‌ها نیز بحث داریم. می‌گفتیم که بروکراسی اداری پرداخت وام مسکن باید به سمتی پیش برود که هزینه‌های مردم را کاهش دهد، اما اکنون دریافت یک وام 30 یا 50 میلیون تومانی کمک هزینه خرید مسکن، گاهی اوقات تا ده میلیون تومان هزینه روی دست خریداران می‌گذارد.

عقبایی ادامه داد: خواهش ما از مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این است که روی طرح لیزینگ مسکن بیشتر تامل داشته باشند. اگر بتوانیم واسطه‌ها را از میان برداریم، می‌توانیم کار بزرگی در بخش مسکن انجام دهیم. همچنین کمکی که وزارت راه و شهرسازی می‌تواند به بخش مسکن بکند، تولید مسکن، توجه به بخش انبوه‌سازی و هدایت بودجه‌ها به سمت صنعتی‌سازی ساختمان است.

وی افزود: باید برنامه‌هایی را تدوین کنیم که حداکثر جامعه دارای مسکن شود، از این‌رو باید تسهیلات بانکی را افزایش داده و سود تسهیلات را کاهش دهیم.

اردیبهشت ۹۴؛ ماه طلایی بازار مسکن

در همین حال وزارت راه و شهرسازی نیز رشد معاملات در بازار مسکن و رونق آن را پیش‌بینی می‌کند.

در این باره معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که اردیبهشت سال آینده ماه طلایی بازار مسکن است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده قیمت مسکن کمتر از ۵ درصد افزایش یابد.

حامد مظاهریان در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: نمی‌توان از هم‌اکنون در رابطه با وضع بازار مسکن در سال‌94 پیش‌بینی کاملا قطعی انجام داد، اما آنچه مسلم است پیش‌بینی می‌کنیم تعداد مبایعه‌نامه‌ها از اردیبهشت‌ سال آینده افزایش خواهد یافت. وی با بیان این‌که سال آینده شاهد افزایش قیمت زیادی نخواهیم بود، تصریح کرد: بازار مسکن در سال 94 کمتر از 5 درصد افزایش قیمت خواهد داشت و اتفاق قیمتی در آن روی نخواهد داد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه با بیان این‌که اردیبهشت 94 ماه طلایی بازار مسکن است، یادآور شد: از اردیبهشت تعداد مبایعه‌نامه‌ها افزایش خواهد یافت و این نشان می‌دهد که بازار آماده است و در این صورت می‌توان درباره وضع قیمت مسکن در سال 95 اظهارنظر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها