اگرچه برخی منابع تاریخی نوشتهاند که فخرالدوله اولین فرد واردکننده تاکسی به تهران نبوده است و آن را به علی امینی نسبت دادهاند اما در کتاب «اولین زنان» نوشته «عذرا دژم» هم به این موضوع اشاره شده است که فخرالدوله» اولین کسی بوده چه چنین فکری به سرش زده است حتی در قسمتی از تاریخ آمده است که او به پسرهایی که میخواستند متأهل شوند یک تاکسی برای امرار معاش هدیه میداده که آنها بتوانند از پس هزینههای زندگی بر بیایند و علاوه بر این، نان حلالی هم کسب کنند.
تا سال 1324 و 1325 تعدادی از اتومبیلهای شخصی با عنوان کرایه در خیابان خلوت و اندک تهران به نقل و انتقال مردم مشغول بودند اما هنوز هم حرف اول را درشکهها میزدند و همچنان تنها وسیله نقلیه ارزان و بیرقیب شهر تهران بودند تا این که در اوایل سال 1325 خانم فخرالدوله از شرکتی ، 10 دستگاه اتومبیل فورد خریداری کرد و در اختیار کسانی که رانندگی بلد بودند قرار داد و آنها تنها با کرایهای به مبلغ 5 قران، مسافران را در خیابانهای خلوت تهران به سرعت به مقصد میرساندند.
این ماشینها که در تهران مشغول به جابه جایی مسافران شدند، لقب اولین نسل تاکسیها را را به نام خود کردند. پس از آن هرکسی که درشکههای خود را از رده خارج میکرد یک دستگاه ماشین دریافت کرد.
منبع: تابناک
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد