هر کشوری به غیر از سرمایه داخلی یعنی مجموع نقدینگی که نزد خود، بانک‌ها و نیز مردم دارد، میزانی از سرمایه خود را نیز به صورت ارز خارجی و طلا درمی‌آورد تا به قول معروف همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارد.
کد خبر: ۷۶۹۸۷۶

ممکن است این ذخایر در داخل یا خارج از کشورها نگهداری شود، اما هر چه هست باید این پول را به عنوان پس‌انداز و برای روز مبادا فرض کرد. در این ستون نگاهی داریم به میزان ذخایر کشورها در جهان. باید توجه داشت که باز هم، این همه ذخایر کشورها نیست و البته در نظر داشت که آمارهای اعلامی کشورها، با این‌ که از سایت معتبر worldfacebook برداشته شده، اما ممکن است به دلایل اقتصادی و امنیتی، کمتر یا بیشتر از چیزی باشد که در واقعیت وجود دارد.

با این حال چین با 3821 میلیارد دلار، بیشترین میزان ذخایر ارزی و طلای جهان را در اختیار دارد. این میزان، یعنی با اسکناس صد دلاری می‌توان مسافت 384 هزار کیلومتری زمین تا ماه را 15 بار پر کرد. جالب است بدانید که ژاپن با 1270 میلیارد دلار یعنی با فاصله بیش از 2000 میلیاردی با چین در جای دوم قرار دارد و همه کشورهای اتــــــحادیه اروپا با 800 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار دارند. عربستان سعودی، سوئیس، روسیه، تایوان، برزیل، کره جنوبی و هنگ‌کنگ در رده‌های بعدی این جدول قرار گرفته‌اند.

اما در قعر جدول، مونتزرات، کشوری در دریای کارائیب قرار گرفته که فقط 32 میلیون دلار پول ذخیره دارد. این یعنی رقمی معادل قرارداد لیونل مسی، ستاره آرژانتینی تیم بارسلونای اسپانیــا. سائوتوم، میکرونزی، دومینیکیا، سنت ویتس، تونگا، ساموآ، وانوآتا، گینه و اریتره در رده‌های بعدی جدول فقیرترین کشورهای جهان از نظر میزان ذخیره قرار گرفتند. همه این کشورها از زمره کشورهای ذره‌ای یا کشورهای آفریقایی هستند که در احتیاجات روزمره خود هم مانده‌اند؛ چه رسد به این ‌که بخواهند به فکر پس‌انداز بیفتند.

جالب است بدانید که طبق جدولی که worldfacte book آماده کرده و بر مبنای آمار سال 2013، میزان ذخایر ایران، 68 میلیارد دلار است. از این نظر کشورهایی مانند ترکیه، عراق و حتی فیلیپین بالاتر از ایران قرار دارند، اما باید بــــــــدانید که کشوری همچون امارات متحده عربی، سوئد و حتی نروژ از این منظر در رتبه‌های بعدی نسبت به جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها