حضور مقتدرانه

راهپیمایی باشکوه 22 بهمن دیروز درحالی در بیش از هزار شهر و شهرستان و 5000 روستای سراسر کشور برگزار شد که کانون این حماسه ملی، میدان آزادی تهران و خیابان‌های اطراف آن بود که جمعیت در آنها موج می‌زد.
کد خبر: ۷۶۹۶۸۴

به گزارش واحد مرکزی خبر، در مسیرهای مختلف راهپیمایی، قشرهای مختلف مردم از زن و مرد و پیر و جوان و خرد و کلان به صورت دسته‌ها و گروه‌های مختلف شعارهای انقلابی و اتحادآفرین سردادند. میدان فردوسی، یعنی فاصله حدود ده‌کیلومتری تا میدان آزادی، مملو از جمعیتی بود که پلاکاردهایی با تصویر پرچم سه رنگ کشورمان که روی آن عبارت «من انقلابی‌ام» نقش بسته بود، در دست داشتند. شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» محور شعارهای دیروز مردم ایران بود. «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» و «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» از دیگر شعارهای مردم بود. حضور بیش از 400 مهمان خارجی از بیش از 30 کشور جهان، اجرای برنامه هم‌سرایی 600 هزار نوجوان و جوان دانش‌آموز و بسیجی در مراسم راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن و در قالب گروه‌های سرود 1357 نفری در مراکز استانی و شهرستانی و گروه 22 نفره در تهران از جلوه‌های ویژه مراسم امسال بود.

مراجع تقلید، مسئولان و چهره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی دیروز در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن همراه مردم بودند.

در موضوعات ملی یکصدا هستیم

رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در جمع راهپیمایان در میدان آزادی با بیان این‌که پای میز مذاکره از استقلالمان دفاع کرده‌ایم، گفت: امروز تنها دشمنان ملت ایران، یعنی صهیونیست‌ها با مذاکره مخالفند.

روحانی با بیان این‌که مردم ایران در مسائل ملی، همصدا هستند، افزود: ما در میدان جنگ از استقلال دفاع کردیم و در پای میز مذاکره هم از استقلالمان دفاع کرده و خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور افزود: آن روز که در میدان جنگ رزمندگان ما می‌جنگیدند، پشت جبهه همه مردم پشتیبان رزمندگان عزیز ما در جبهه‌های نبرد بودند و هیچ خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست.

وی گفت: امروز هم آنها که در میدان دیپلماسی مشغول مبارزه هستند، همه ملت بزرگ ما و رهبر‌بزرگ این انقلاب از این جبهه پشتیبانی می‌کنند.

روحانی گفت: صهیونیست‌ها همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند، اما دنیای امروز به خیانت آنها پی‌برده است، مخصوصا بعد از جنایت‌هایی که ماه‌های گذشته در غزه مرتکب شدند.

رئیس‌جمهور گفت: 36 سال از خواست ملت ما برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران گذشت، اما آرمان ملت ما همچنان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

روحانی افزود: جمهوری اسلامی دو ارزش و دوآرمان مردم‌سالاری و دین‌سالاری را کنار هم دارد و جمهوری اسلامی ایران تبلور شریعت در ظرفیت یک ملت بزرگ است.

رئیس‌جمهور گفت: همان‌طور که امام عزیز و بزرگوار فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه، اسلامیت ما عین جمهوریت و جمهوریت ما عین اسلامیت ماست.

روحانی افزود: ما برای اعمال اراده مردم بهترین راه را اجرای احکام اسلام می‌دانیم و برای جمهوریت، بهترین راه اراده و حاکمیت مردم در چارچوب مقررات اسلامی است. وی با اشاره به این‌که امام به رای مردم شرعیت داد و برای آن فتوا صادر و رهبر معظم انقلاب هم رای را حق‌الناس اعلام کردند، گفت: جمهوری اسلامی ایران یک نظام انتخاباتی با مبانی شرعی و فقهی است. همه ما به این نظام احترام گذاشته‌ایم و خواهیم گذاشت.

جمهوریت بدون آزادی معنا ندارد

رئیس‌جمهور خواست دوم ملت را در کنار نظام جمهوری اسلامی ایران، استقلال دانست و افزود: مردم ما در طول دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای استقلال مبارزه کردند، از زمان فتوای تنباکو گرفته تا مبارزه برای خلع ید بیگانگان در مساله نفت و تا فتوای امام در سال 43 برای مبارزه با کاپیتولاسیون، همه جا استقلال، آرمان بزرگ ملت ما بود و ما توانستیم به استقلال دست یابیم.

روحانی با تاکید بر این که ما استقلال را آسان به دست نیاورده‌ایم تا آن را آسان از دست بدهیم، تصریح کرد: استقلال به معنای بیگانه‌ستیزی یا بیگانه‌هراسی نیست، استقلال به معنای آن است که ما روی پای خود ایستاده‌ایم، اراده مردم حاکم است و نخواهیم گذاشت هیچ قدرت و ابرقدرتی بر اراده ملی ملت بزرگ ایران تاثیر بگذارد.

رئیس‌جمهور افزود: سومین خواست ملت ما آزادی بود، جمهوریت بدون آزادی معنا ندارد.

وی گفت: اسلام و اسلامیت هم در کنار آزادی است و وحدت ملی ما هم امروز با کثرت و تنوع افکار داخلی به انسجام ملی خود ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور گفت: تنوع افکار و سلایق و تحلیل‌ها بلامانع است، اما در منافع ملی و مصالح ملی همه ما یکصدا هستیم، امروز هم همانند 36 سال پیش فریاد می‌زنیم: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. روحانی افزود: انقلاب اسلامی ما متعلق به همه ملت ایران است، نه مربوط به قوم خاصی هست و نه مربوط به قشر خاصی و نه جناح خاصی، ملت یکپارچه قیام کرد. وی اضافه کرد: امروز هم همه باید از منافع مردم و جمهوری اسلامی ایران بخوبی دفاع کنیم. رئیس‌جمهور گفت: انقلاب برای تغییر اسم نبود، انقلاب برای تغییر رسم‌ها بود.

وی افزود: امروز هم خواسته مردم و نسل جوان ما همان خواسته 36 سال قبل ملت ایران است.

روحانی گفت: این دولت متعهد به رای مردم و وفادار به وعده‌ها خواهد بود؛ مسیر خود را ادامه می‌دهد و یکی بعد از دیگری به وعده‌ها در همه زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عمل می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: سال گذشته در همین روز و در همین جایگاه وعده دادم که این دولت تا سال آینده رکود را پشت سر خواهد گذاشت و امروز با افتخار به ملت ایران می‌گویم که ما در شش ماهه اول امسال دارای رشد 4 درصدی بودیم. روحانی افزود: همه جهانیان بدانند ملت ایران قدرتمند و باکفایت در مسیر پیشرفت، راه خود را ادامه می‌دهد. وی گفت: ما سال 91 و 92 را با رشد منفی پشت سر گذاشتیم، اما سال 93 را ان‌شاءالله با رشد مثبت به پایان خواهیم برد.

رئیس‌جمهور با بیان این که در شش ماهه اول امسال صنعت رشد 6.5 درصدی، معدن رشد 10.5 درصدی و بازرگانی رشد 5.4 درصدی را تجربه کرد، افزود: در زمینه نفت و دیگر مسائل اقتصادی نیز رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

7000 طرح نیمه‌تمام تکمیل شد

وی گفت: ما کاری کردیم که رونق اقتصادی در کشور آغاز شود و در این مسیر، سهولت کسب و کار و زدودن موانع اولین کار بود. رئیس‌جمهور افزود: در یک سال گذشته ایران از لحاظ کسب و کار 22 رتبه صعود کرده است. وی گفت: امروز برای سهولت در صادرات و واردات، صادرات کالا از هفت روز به یک روز و واردات کالا بویژه کالاهای اساسی نیز از 26 به سه روز تقلیل یافته است.

رئیس‌جمهور افزود: تسهیلات برای رونق کسب و کار و تجارت و صنعت امسال 40 درصد بیش از سال قبل در اختیار بخش تولید قرار گرفته است.روحانی گفت: در دولت تدبیر و امید، 7000 طرح نیمه‌تمام تکمیل شده است و امروز مشغول فعالیت هستند و این نشانه آن است که ملت ما در مسیر رونق و اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند.

رشد 24 درصدی صادرات غیرنفتی

رئیس‌جمهور گفت: صادرات غیرنفتی در ده ماه امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از 24 درصد رشد داشته است.

روحانی افزود: میزان صادرات غیرنفتی در ده ماه نخست سال گذشته 34.3 میلیارد بود که در ده ماه نخست امسال به 42.6 میلیارد رسید.

وی اضافه کرد: در زمینه نفت و گاز امسال با وجود تحریم‌ها و فشارها پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشتیم و تولید نفت ما در یک سال گذشته از 2.7 میلیون بشکه در روز به 2.9 میلیون بشکه در روز ارتقا یافته است.

رئیس‌جمهور گفت: در زمینه رفاه اجتماعی، دولت برای امنیت غذایی امروز 14 میلیون نفر از اعضای خانواده‌های کم‌درآمد را تحت پوشش قرار داده و از آغاز سال، سبد کالایی را میان این افراد توزیع کرده است.روحانی افزود: دولت پوشش بیمه درمانی را همان‌طور که در انتخابات وعده داده بودیم، به سراسر جمعیت کشور گسترش داده است.

رئیس‌جمهور گفت: این دولت برای اولین‌بار، قانون جامع ایثارگری را اجرایی و عملیاتی کرد و تمام بدهی‌های معوق ایثارگران را تا سال 90 پرداخت کرد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که مشکل هوای آلوده و ریزگردها از مهم‌ترین مشکلات محیط‌زیستی است، گفت:‌ دولت هر تلاشی را که توانسته در این زمینه انجام داده است ، اما باید با کمک کشورهای همسایه غربی بتوانیم برنامه‌ای بلندمدت برای مهار ریزگردها اجرا کنیم.

تفاهم برد ـ برد در مذاکرات هدف ماست

روحانی افزود: دولت در زمینه سیاست خارجی به همان شعار خود متعهد است و آن تعامل سازنده با جهان با حفظ منافع، اصول و همه آرمان‌های انقلابی است.

وی با تاکید بر این‌که دولت توانست بن‌بست را در مذاکرات هسته‌ای بشکند و با رویکرد جدید مذاکرات را ادامه دهد، خاطرنشان کرد: آنچه ما در مذاکرات دنبال آن هستیم، رسیدن به تفاهم مشترک برد ـ برد است.

وی تفاهم برد ـ برد را به نفع دو طرف دانست و گفت:‌ آنجا که تحریم پایان می‌یابد هم به نفع ایران است و هم به نفع طرف مقابل، آنها هم نیازمندند.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ این‌که آنها می‌گویند ایران به دلیل تحریم پای میز مذاکره آمده است، دروغ می‌گویند، ایران به خاطر منطق و برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان پای میز مذاکره آمده است.

غربی‌ها به دروغگویی پایان دهند

رئیس‌جمهور خطاب به غرب گفت: شما ادعا می‌کنید که تحریم باعث شده است ملت ایران تسلیم شود، پس چرا به تحریم ادامه نمی‌دهید؟ پس چرا آمده‌اید پای میز مذاکره تا تحریم‌ها برداشته شود؟

روحانی افزود: دروغگویی را کنار بگذارید و بیایید با ملت‌های خودتان با صداقت حرف بزنید. بیایید بگویید در برابر ملت بزرگ ایران راهی جز تعامل برای دنیا باقی نمانده است.

رئیس‌جمهور گفت: بیایید با صدای رسا به دنیا بگویید در منطقه خاورمیانه اگر بخواهد صلح و ثبات مستقر شود، اگر بخواهد تروریسم ریشه‌کن شود، راهی جز حضور جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

وی افزود: شما که دیدید در عراق، سوریه، لبنان و یمن آن قدرتی که توانست در برابر گروهک‌های تروریستی به مردم این کشورها کمک کند، جمهوری اسلامی ایران بود.

ملت ایران از فشار و تحریم نمی‌هراسد

رئیس‌جمهور گفت: امروز شما می‌بینید با ادامه تحریم اجماعتان با شکاف مواجه می‌شود، پس بیایید واقعیت را به مردم بگویید این مذاکرات به نفع جهان است ، به شرط آن‌که راه عزتمندانه‌ای که جمهوری اسلامی ایران پیش پای شما گذاشته است، بخوبی و بدرستی از این فرصت استفاده کنید.

روحانی افزود: فکر نکنید ملت ایران از فشار می‌ترسد، فکر نکنید ملت بزرگ ایران از تحریم می‌هراسد، جمهوری اسلامی ایران دنبال ایجاد رشد و توسعه و ثبات جهانی است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند، ما دنبال توافقی هستیم که دربردارنده عزت و پیشرفت ملت بزرگ ایران باشد.

رئیس‌جمهور گفت: ما در طول یک سال گذشته توانستیم بخشی از تحریم‌ها را کنار بزنیم، تحریم‌های غلط و ظالمانه و قریب به 12 میلیارد دلار از دارایی‌های ملت ایران که به ناحق بلوکه شده است، آزاد کردیم.

روحانی افزود: شما می‌دانید دور زدن تحریم‌ها را در طول یک سال گذشته تسهیل کردیم.رئیس‌جمهور گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته با قدم‌هایی که با همت مردم برداشته، ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی را کاسته و به جهانیان روشن کرده است که منطق ایران در برابر دیگران و بیگانه و غرب همان منطق نامه امام به گورباچف و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب است و ما با منطق با دنیا سخن می‌گوییم و با همین منطق راهمان را ادامه خواهیم داد.

توافق، فقط با پذیرش حق ایران

شرکت‌کنندگان در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن هم در قطعنامه‌ای تنها راه دستیابی به توافق هسته‌ای را پذیرش حقوق مسلم ملت و لغو همه‌جانبه تحریم‌ها همزمان با اعلام توافق فراگیر بیان کردند.

در بخشی از این قطعنامه آمده است: رمز ادامه‌دار بودن انقلاب اسلامی و پیشرفت همه‌جانبه کشور و عبور از مشکلات فرارو، تمسک به «ولایت مطلقه فقیه» و اطاعت از رهنمودهای حکیمانه و خردمندانه رهبر فرزانه انقلاب (مدظله العالی) است و هرگونه تلاش و اقدامی که بخواهد «فصل‌الخطاب» بودن منویات رهبری در جامعه و نظام اسلامی را خدشه‌دار کند، شدیدا محکوم می‌کنیم.

راهپیمایان همچنین از مذاکره‌کنندگان خواستند خطوط قرمز تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری و نکات مطرح شده در سخنرانی اخیر معظم‌له را در فرآیند مذاکرات به عنوان منشور تأمین حقوق هسته‌ای ایران و ایرانیان به‌طور جدی و دقیق رعایت کنند.

این قطعنامه همچنین افزوده است: ملت انقلابی و بصیر ایران از کمک‌های مستشاری و تعیین‌کننده «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و فرمانده غیرتمند و ولایتمدار نیروی قدس که در کنار ارتش و بسیج مردمی عراق و سوریه با خنثی‌سازی توطئه‌های استکبار و فتنه تروریستی داعش و گروهک‌های تکفیری و سلفی در این کشورها موجبات افتخار و مباهات ایرانیان نزد امت اسلامی را فراهم آورده‌اند، قدردانی و بر ادامه تلاش آنان در این مسیر مقدس و انقلابی تاکید می‌کند.

بازتاب جهانی راهپیمایی ۲۲ بهمن

حماسه‌آفرینی ملت بزرگ ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه تلویزیونی رویترز با پخش زنده تصاویر راهپیمایی روز 22 بهمن در شهرهای مختلف ایران ازجمله تهران، زاهدان، ارومیه و رشت گزارش داد مردم ایران به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب سال 1979 میلادی (22 بهمن 1357) به خیابان‌ها آمده‌اند.

برگزاری مراسم باشکوه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان و راهپیمایی 22 بهمن در روزنامه واشنگتن‌پست بازتاب داشت.واشنگتن‌پست نوشت در این مراسم شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر داده شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم با پوشش مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نوشت، شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند.خبرگزاری شینهوا نیز نوشت، صدها هزار نفر در شهرهای بزرگ ایران با در دست داشتن پرچم‌ها، پارچه‌نوشته‌ها و تصاویر آیت‌الله روح‌الله خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران به خیابان‌ها آمدند.

مردم در تهران پارچه‌نوشته‌هایی با شعارهای ضدآمریکایی و ضداسرائیلی در دست داشتند و در عین حال در حمایت از حقوق این کشور در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شعارهایی سر دادند.

خبرگزاری سوریه( سانا) و خبرگزاری جیحان ترکیه نیز راهپیمایی میلیونی مردم ایران در تهران و بیش از هزار شهر و 5000 شهرک به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را پوشش دادند.

رادیو فرانس‌انتر نیز در گزارشی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در پایگاه اینترنتی خود نوشت: یازدهم فوریه نقطه‌عطفی از نظر سیاسی در تاریخ ایران و جهان به شمار می‌رود. تا این تاریخ یعنی در زمان شاه، ایران کشوری پلیسی و طرفدار آمریکا به‌شمار می‌رفت، اما با به قدرت رسیدن (آیت‌الله) خمینی به کشوری ضدسرمایه‌داری و ضدامپریالیست تبدیل شد که موفقیت‌های بزرگی در زمینه هسته‌ای صلح‌آمیز دارد.

خبرگزاری ای.بی.سی‌نیوز با انعکاس راهپیمایی 22 بهمن در سراسر ایران نوشت، این راهپیمایی نشان‌دهنده نقطه‌عطفی در ایران است که در آن حکومت پهلوی مورد حمایت آمریکا سرنگون و جمهوری اسلامی به رهبری آیت‌الله خمینی (ره) جایگزین آن شد.

به نوشته این خبرگزاری، شهروندان ایرانی در حین برگزاری تظاهرات در خیابان‌ها شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

روزنامه شانگ‌های‌دیلی نیز در مطلبی نوشت، صدها هزار نفر از مردم شهرهای بزرگ ایران با در دست گرفتن پرچم، پلاکارد و تصاویر آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم این کشور به خیابان‌ها آمدند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز با پوشش راهپیمایی پرشور 22 بهمن اعلام کرد: حسن روحانی در سخنرانی خود در این راهپیمایی تاکید کرد ایران در کمک کردن به کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و یمن که در حال جنگ با تروریسم هستند، پیشقدم بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها