تالار استاد سمندریان میزبان آیین افتتاحیه یک نمایش بود

کلاری و امیر جعفری در قاب «پاییز»

محمود کلاری، فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران، زنگ مراسم آیین گشایش نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی مرند و بازیگری امیر جعفری را به صدا درآورد تا این اثر صحنه‌ای به‌طور رسمی ‌اجراهای خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کند.
کد خبر: ۷۶۸۶۹۵

به گزارش جام‌جم، رابطه متقابل و موثر مدیوم‌های نمایشی همچون تئاتر و سینما بر کسی پوشیده نیست و این دو رسانه سال‌های سال است که از هم تغذیه می‌کنند و هنرمندان مشترکی در آنها به فعالیت می‌پردازند. هنر ـ صنعت سینما از آغاز ظهورش تا مدت‌ها متکی به هنرمندان هنر باقدمت و ریشه‌دار تئاتر بود و بیشتر کسانی که در جلو و پشت دوربین فیلم‌ها کار می‌کردند تئاتری بودند.

شامگاه شنبه، محمود کلاری، فیلمبردار شناخته‌شده سینما که فیلم‌هایی چون «از کرخه تا راین»، «مادر»، «بیدمجنون»، «گذشته»، «استرداد»، و «جدایی نادر از سیمین» را در کارنامه دارد، با حضور غیرقابل پیش‌بینی خود در مراسم افتتاحیه نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی مرند، اهالی تئاتر را غافلگیر کرد؛ آن هم در اوج و بحبوحه برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر. عادت کرده‌ایم این فیلمبردار خوش‌اخلاق و خندان سینمای ایران را این روزها بیشتر در کاخ جشنواره و برج میلاد ببینیم. ضمن این‌که او امسال با دو فیلم «مرگ ماهی» به کارگردانی روح‌الله حجازی و «کوچه بی‌نام» ساخته ‌هاتف علیمردانی در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) حضور دارد و فیلمبرداری‌اش جزو نکته‌های مثبت و قابل اشاره این آثار و از گزینه‌های احتمالی دریافت سیمرغ بلورین بهترین تصویربرداری است. پیش از این قرار بود که حسین پاکدل، نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «یک صبح ناگهان» را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه دارد، به دعوت نادر برهانی مرند، زنگ آیین گشایش نمایش «پاییز» را به صدا درآورد، اما طی اتفاقی برنامه‌ریزی نشده، وقتی چشمان پاکدل در میان جمعیت به محمود کلاری افتاد، او از این سینماگر برجسته دعوت کرد به جایگاه بیاید و سه بار زنگ افتتاح نمایش را بنوازد.

نمایش «پاییز» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی مرند که قرار است تا پایان سال و ساعت 19 و 30 دقیقه هر روز در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود، پیشتر و در سال 81 هم اجرا شده بود. «پاییز» در اجرای نخست خود موفق به دریافت جوایزی همچون بهترین کارگردانی، متن و بازیگری از بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد. این نمایش در فضایی رئال می‌گذرد و داستان روابط خانوادگی یک جانباز جنگ تحمیلی به نام علی صداقت را روایت می‌کند. امیر جعفری، ناهید مسلمی، بهرام افشاری، ستاره پسیانی و احمد کاوری بازیگران این اثر نمایشی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها