ممکن است شما هم اهل تجمل باشید! اهل این‌که سال به سال رنگ و لعاب خانه را دگرگون کنید. پرده نو آویزان کنید، قالی‌های قدیمی را حراج کنید و جایشان فرش‌های ماشینی 500 شانه بخرید. کاغذ دیواری‌ها را بکنید و سنگ و چوب کار کنید یا این‌که به جای موکت، سرامیک، پارکت یا لمینت بزنید.
کد خبر: ۷۶۷۵۷۶

شاید یک‌سال تم عتیقه بردارید و کل سمساری محل را برای پیدا کردن تاریخی‌ترین گرامافون عهد ناصری زیر و رو کنید یا این‌که سرویس چای نقره با استکان‌های کمرباریک سفارش دهید، شاید یکی دوسال بعد همه اینها زد زیر دلتان! و به فضای مدرن قدم بگذارید، پرده‌های ساده با خطوط درهم و برهم آویزان کنید یا عکس‌های نویسندگان معاصر را قاب و فضای پذیرایی را مثل گالری‌های اروپایی تزئین کنید! یک کاناپه گوجه‌ای و یک میز مستطیل کوتاه با چند شاخه گل رز قرمز وسط یک گلدان با شکل عجیب و غریب رویش و آینه‌های دورفلزی ساده، کوبیده شده به دیوار.

هر کس راهی برای ظهور تغییر در زندگی پیدا می‌کند. بسته به این‌که با چه تیپ آدم‌هایی دمخور است یا به قول معروف با چه کسانی می‌پرد، افکارش چطور عوض می‌شود، بازار برایش چه چیزهایی را به ارمغان می‌آورد یا این‌که مد سال چه چیزی پیشنهاد بدهد! این دو ماه آخر سال هم می‌شود روزشمار تغییر و تحول‌های جانانه. برای این‌که هرکس هر چه در چنته دارد، به یکباره بر سر و وضع خانه زندگی‌اش خالی کند. خیلی‌ها این‌موقع‌ها داد سخن به نفع مرد خانواده سر می‌دهند، که طفلی پدرش درآمد از بس این همه پول برای تجملات اهالی خانه داد یا این‌که خرج بریز و بپاش‌های الکی کرد. بعضی‌ها هم که بخواهند پیازداغش را زیاد کنند از سادگی‌ها تجلیل می‌کنند و بر آبا و اجداد آن‌که تجمل و تجملات را روانه ذهن آدم‌ها کرد، لعنت می‌فرستند!

به نظر من اما این خرج کردن‌های آخر سال، ولخرجی نیست. اسمش را چشم و هم چشمی هم نمی‌شود گذاشت. من به اینها می‌گویم تنوع، تغییر برای بهتر شدن یا مثل همیشه نبودن. می‌گویم خسته شدن از ظاهر تکراری اشیا و استفاده از نعمت‌های خدا دادی ! این‌که آدم سال تا سال شکل و شمایل خانه‌اش را تغییر بدهد، نه اسراف است و نه دور ریز. تازه اینهمه ظرافت و وسواس در چینش سالانه وسایل خانه و نونوار کردنشان نشان از سلامت روان اهالی خانه دارد! نشان از این‌که آدم سالم از چیزهای خوب و خوشگل لذت می‌برد! نشان از این‌که آدم اگر به‌قدر کافی پول داشته باشد، مشکل روانی دارد، اگر دلش نخواهد فضای زندگیش را تغییر بدهد و احتمالا باید افسرده باشد، اگر این همه پرده‌های خوشرنگ و تابلوهای زیبا ببیند و دلش نخواهد یک کدامش را وسط پذیرایی خانه‌اش آویزان کند!

آدم‌ها صبح تا شب کار می‌کنند، برای کسب چندرغاز بیشتر، برای زندگی بهتر. زندگی بهتر می‌تواند همین تغییرات ریز و درشت چند ماه مانده به عید باشد. همین خرید‌هایی که از بودجه خانواده کم می‌کند اما روحیه‌ساز است. منظور چشم و هم چشمی نیست، تازگی دور و بر، هر کس به سهم خود و به قدر جیب و وسعش. تغییر رنگ و روی خانه تجمل نیست. وسایلی که دیگر نیازی به بودنشان دیده نمی‌شود یا زیادی تکراری شده‌اند را باید عوض کرد. باید یک رنگ تازه پاشید به کالبد خسته خانه‌ای که 365 روز است قیافه‌اش همین بوده که هست! باید دست برد به چارچوب بی‌قواره‌ای که دیگر از دل صاحبان خانه دل نمی‌برد. باید برای تغییر خرج کرد، دست به جیب شد و البته غر هم نزد!

مریم تجلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها