16 بهمن، انتخاب بازرگان به نخست وزیری

امروز ، 16 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 15 ربیع الثانی 1436 هجری و 5 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۷۲۷۱
16 بهمن، انتخاب بازرگان به نخست وزیری

هجری شمسی

16 بهمن 1327

دولت ایران حزب توده را غیرقانونی اعلام کرد.

16 بهمن 1344

محاکمه 55 نفر از اعضای مخفی حزب ملل اسلامی در دادگاه ارتش آغاز شد. این حزب اولین تشکل سیاسی است که از مشی مبارزه مسلحانه علیه رژیم پهلوی تبعیت می‌کرد.

16 بهمن 1344

محاکمه خلیل ملکی رهبر جامعه سوسیالیستی نهضت ملی ایران و سه نفر از یارانش آغاز شد.

16 بهمن 1357

مجلس شورای ملی طرح پیشنهادی شاپور بختیار نخست وزیر برای انحلال ساواک را تصویب کرد .

16 بهمن 1357

امام‌‌خمینی طی حکمی مهندس مهدی بازرگان را به عنوان رئیس دولت موقت تعیین کرد. بختیار مدعی شد یک کشور یک دولت بیشتر ندارد.

هجری قمری

15 ربیع ­الثانی 388

ابو علی محمد بن مظفر مشهور به حاتمی یا بغدادی ادیب و عالم مسلمان درگذشت. او علوم ادی و لغت­شناسی را از ابن درید و ابو عمر آموخت و بعد از سال ها دانش اندوزی در این زمینه­ها، تدریس را در حوزه ادب آغاز کرد. حوزه­ی درسی حاتمی در بغداد سیار پر محتوا بود و شماری از بزرگان علم و ادب همچون قاضی تنوخی در آن شرکت می­کردند. کتاب حاتمیه درباره­ی عیوب و نواقص سروده­ها و اشعار شاعران معاصرش از آثار حاتمی است.

15 ربیع ­الثانی 1269

به موجب قرادادی که میان ایران و انگلستان منعقد شد، هرگونه حق ایران بر هرات از میان رفت. این قرارداد را میرزا آقاخان نوری صدراعظم ناصرالدین شاه و کلنل جاستین شیل وزیر مختار انگلستان در ایران امضا کردند.

میلادی

5 فوریه 1917

اعلام جمهوری مکزیک در قاره امریکا ، مکزیک از کشورهای کوچک قاره امریکا است که از قدیم الایام محل سکونت بومیان بوده است. سرزمین مکزیک در سال 1521م توسط استعمار اسپانیا اشغال شد و در حدود سی‏صد سال تحت سلطه اسپانیا قرار گرفت. در اوایل قرن نوزدهم میلادی، نهضت‏های استقلال خواهی در این کشور آغاز شد که در نهایت به اعلام استقلال آن در سال 1810م منجر گردید. در این میان هرچند قیام سراسری مردم توسط ارتش اسپانیا سرکوب شد، با این حال استقلال مکزیک، یازده سال بعد در سال 1821م عملاً به مرحله اجرا درآمد. در طول سال‏های بعد، اوضاع اقتصادی این منطقه تا حدودی بهبود یافت و پیشرفت‏های مادی صورت گرفت، با این وجود، نابرابری‏های اجتماعی باعث شد تا در سال 1910م، انقلابی سراسر مکزیک را فراگیرد. اما بروز اختلاف در میان سران انقلاب به جنگ داخلی چند ساله‏ای انجامید. تا این که در پنجم فوریه 1917م با تصویب قانون اساسی جدید مکزیک، تغییراتی در کشور روی داد و بار دیگر جمهوری اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها