کمیته‌های مردمی یمن با برگزاری تظاهرات اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کردند

شکست طرح عربستان در یمن

جنبش انصارالله یمن، بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را محکوم و تاکید کرد تحولات اخیر در یمن به طرح عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس در یمن پایان داد. دیروز قرار بود پارلمان یمن به مساله استعفای رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور رسیدگی کند اما این جلسه به امروز موکول شده است. در همین حال طرفداران جنبش حوثی‌ها در صنعا و شهرهای شمالی و مخالفان آنها نیز در شهرهای جنوبی تظاهرات کردند.
کد خبر: ۷۶۲۹۶۵

ضیف‌الله الشامی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در سخنانی بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را درباره حوادث صنعا که تحولات اخیر را کودتا توصیف کرده بود، محکوم و تاکید کرد سخنان عبدالملک الحوثی و اقدام طرفداران این جنبش موجب شد تحرکات شورای همکاری خلیج فارس بر ضد یمن و تبلیغات آنها از طریق وزیران و رسانه‌ها در یمن، خنثی شود. وی تاکید کرد این جنبش از صبح پنجشنبه اجرای تعهدات خود را براساس توافق جدید آغاز کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، جنبش انصارالله تاکید کرد اقدام اخیر موجب شد طرح عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس در یمن که هدف از آن محاصره جنبش انقلابی و رنگ و بوی طائفی دادن به آن بود از بین برود. پیش از این توافق طرف‌های سیاسی درخصوص حل بحران کنونی به شکست انجامید و به‌دنبال آن بود که عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن و خالد بحاح نخست‌وزیر این کشور از سمت‌های خود استعفا کردند.

تظاهرات حوثی‌ها

همزمان با به بن‌بست رسیدن تلاش‌های میانجیگرانه در صنعا طرفداران حوثی‌ها در شمال و مخالفان آنها در جنوب تظاهرات کردند. به گزارش بی.بی.سی، روز جمعه، هزاران نفر از طرفداران شبه‌نظامیان حوثی در شمال صنعا، پایتخت، راهپیمایی کردند. روی پلاکاردهایی که آنها در دست داشتند نوشته بود: مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل. تجمع کوچک‌تری نیز در مخالفت با حوثی‌ها در نزدیکی دانشگاه صنعا برگزار شد.

در یک اقدام دیگر کمیته‌های مردمی یمن و طرفداران آن با برگزاری تظاهرات ضمن محکومیت اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر اکرم(ص)، از تدوین تدابیری برای انتقال قدرت در کشور خبر دادند. این تظاهرات که «لبیک یا رسول‌الله» نام داشت در قلب صنعا برگزار شد. همچنین جنبش انصارالله به مردم این کشور اطمینان داد که نیروهای سیاسی و انقلابی اقداماتی را برای فراهم شدن مقدمات لازم برای انتقال قدرت به‌طور دموکراتیک برپایه مشارکت تمام گروه‌های سیاسی براساس مصلحت وطن و ملت انقلابی انجام می‌دهند. براساس بیانیه‌ای که پس از برگزاری این تظاهرات صادر شد، کمیته‌های مردمی یمن از فرماندهان نظامی خواستند که مسئولیت تاریخی و انقلابی خود را برای آرام‌سازی فضای موجود در یمن و انجام وظایف روزانه‌شان براساس منافع ملت و کشور یمن برعهده بگیرند. معترضان یمنی در خیابان فرودگاه صنعا از تمام کارمندان دولتی خواستند به روال همیشگی بر سر کار خود حاضر شوند تا به کینه‌توزان و فرصت‌طلبان که به سبب منافع شخصی به دخالت‌های خارجی راضی هستند، فرصت داده نشود. کمیته‌های مردمی در صنعا خواستار افزایش هوشیاری امنیتی و تعامل با حکمت و دوراندیشی برای حفظ بیت‌المال و دارایی‌های مردم شدند. در این بیانیه تاکید شده است که یمن باوجود تمام توطئه‌چینی‌ها از رنج و محنت عبور کرده است.

جنوبی‌ها به‌دنبال جدایی

همچنین برخی گزارش‌ها از برگزاری راهپیمایی در شهر عدن در جنوب یمن در مخالفت با حوثی‌ها حکایت دارد. جنوب یمن از سال ۱۹۹۰ به‌گونه‌ای مستقل اداره شده است و ساکنان آن، در تلاش برای اعلام استقلال بوده‌اند. در همین حال جدایی‌طلبان جنوب یمن در عدن پس از برپایی نشست‌هایی از تشکیل کمیته هماهنگی برای بررسی آینده جنوب این کشور خبر دادند. به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، برهمین اساس علی هیثم الغریب، از رهبران برجسته جدایی‌طلبان جنوب یمن در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: پیامدهای خطرناک اوضاع سیاسی یمن ایجاب می‌کند که تلاش‌های گروه‌ها و احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی در زیر چتر واحدی باشد. الغریب گفت: تمامی طرف‌های سیاسی در جنوب یمن برای نخستین‌بار بر سر این امر به توافق رسیدند که هیات هماهنگی موقتی را با حضور نمایندگانی از گروه‌های سیاسی مختلف تشکیل دهند تا این هیات مدیریت اوضاع کنونی در جنوب یمن را برعهده داشته باشد و برنامه‌های کاری خود را که هدف از آن به استقلال رسیدن جنوب یمن است، مشخص کند. وی عنوان کرد: وظیفه برقراری امنیت در استان عدن و مناطق جنوب یمن به صورت کامل به کمیته‌های امنیتی واگذار شده که وظیفه اصلی آنها برقراری امنیت نهادهای دولتی و خصوصی و مقابله با هرگونه خطر قریب‌الوقوع است.

قرار است پارلمان یمن امروز نشستی را برگزار کند تا مساله استعفای عبد ربه منصور هادی را بررسی کند. براساس قانون اساسی یمن، یحیی الراعی رئیس پارلمان به طور موقت تا زمان برپایی انتخابات جدید اداره امور کشور را برعهده خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها