روسیه:
در روسیه اگر در ساعتهای شلوغی در خیابان باشید، هر خودرو به یک تاکسی تبدیل میشود و چنانچه اهل کشور دیگری باشید و به روسی حرف نزنید، خودبهخود از شما کرایه بیشتری گرفته میشود. سیستم تاکسیرانی خصوصی نیز در این کشور فعال است و این تاکسیها که «جیبسی» نام دارد کرایهای دوبرابر تاکسیهای معمولی میگیرند.
ایالات متحده:
این روزها سیستم تاکسیرانی ایالات متحده در بهترین وضع قراردارد، به طوری که در سراسر این سرزمین حدود 233 هزار و 900 راننده تاکسی مشغول کار هستند که از این تعداد 13هزار نفر در نیویورک فعالیت میکنند. نیویورک بیشترین شهرت را به واسطه سیستم کارآمد تاکسیرانی دارد. در برخی از ایالتها نیز قوانین خاصی برای تاکسیها اعمال میشود، مثلا در سیاتل رانندگان اجازه پوشیدن شلوار کوتاه ندارند.
فرانسه:
سیستم تاکسیرانی در فرانسه بویژه پاریس چندان کارایی ندارد. در حقیقت اگرچه 15000 تاکسی درپاریس فعالیت میکند، اما این شهر تنها شهری در دنیاست که بسختی میتوان درآن تاکسی پیدا کرد و معمولا در ساعات شلوغی و زمان ناهار تاکسیها غیب میشوند. البته تاکسیهای این شهر از نظر کرایه یکی از ارزانترینها در دنیا محسوب میشود.
آلمان:
صنعت تاکسیرانی در آلمان بشدت منظم است و براحتی میتوانید تاکسی پیدا کنید و به لطف جادههای فوقالعاده آلمان، رانندگی بسیار راحت است و مسافران تاکسیها خیلی زود و سریع به مقصدشان میرسند. مدل تاکسیها در این کشور، آئودی ومرسدس بنز و به رنگ کرم است.
ایتالیا:
راحتترین و سریعترین تاکسیها را میتوانید در شهر پیاتزا ایتالیا پیدا کنید. این تاکسیها به رنگهای سفید و زرد دیده شده و قوانینشان از سوی دولت تنظیم میشود. البته تاکسیهای غیردولتی هم در این شهر وجود دارد و میان این دو بخش از تاکسیرانی همیشه کشمکش وجود دارد. در شهر پیاتزا، تاکسیهای بدون مسافتسنج، مجوز کار ندارند و مجاز نیستند برای بار مسافر یا فعالیت در اواخر شب هزینه اضافی دریافت کنند.
ژاپن:
تاکسیهای ژاپن بسیار راحت و کارآمد، اما گران است. در این کشور بیش از 250 هزار تاکسی کار میکند. فقط در توکیو پایتخت ژاپن 333 شرکت مختلف تاکسیرانی وجود دارد. همه تاکسیها به مسافتسنج مجهز هستند و بحث بر سر کرایه در این نقطه از جهان هرگز دیده نمیشود، چون تاکسیرانهای ژاپنی صادقترین رانندگانی هستند که میتوان در دنیا یافت.
هند:
فیات از قدیم مدل تاکسیهای هند بوده است و هنوز هم در بخشهایی از این کشور دیده میشود. اما عمده تاکسیهای امروز هند میراندا لوگان و تاتا ایندیگو است. تاکنون قانون خاصی برای تاکسیرانان هندی تنظیم نشده و رسم این است که قبل از سوار شدن مسافر بر سر هزینه توافق میشود.
مالزی:
مالزی در زمینه کرایه بیش از حد گران و استفادهنکردن از مسافتسنج بدنام است. بتازگی دولت مالزی تلاش کرده تاکسیها را تحت قوانین خاصی دربیاورد، اما موفقیت چندانی به دست نیاورده است. اگر سوار یکی از این تاکسیها شدید باید مراقب باشید سرتان کلاه نرود. البته برای مسیرهای خاص مثل رفتن به فرودگاه، کوپنهای خاصی وجود دارد که با تهیه آنها از باجههای مخصوص نگرانی از بابت پرداخت کرایه اضافی حذف میشود.
چین:
در شهرهای اصلی چین براحتی میتوانید تاکسی پیدا کنید که کرایهشان نیز نسبتا ارزان است.در پکن بیش از 65 هزار تاکسی کار میکند و بیشتر رانندهها نیز تا حدی انگلیسی بلدند. اما در این کشور برای تاکسیها قانون خاصی تنظیم نشده، گرچه گرفتن انعام از سوی آنها مرسوم نیست. بیشتر مدلهای تاکسی در این کشور نیز فولکس واگن جتا و هیونداست.
مکزیک:
تاکسیهای مکزیک نسبت به نقاط دیگر جهان بویژه اروپا و آمریکا ارزانتر است. از آنجا که میزان جرم در این کشور بالاست، امنترین وسیله حمل و نقل همین تاکسیها هستند و به شهروندان و بویژه غریبهها توصیه میشود بعد از تاریکی هوا به غیر از تاکسی ـ آن هم نه هر تاکسی ـ از خودروهای دیگر استفاده نکنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: