امروز 29 دی 1393 هجری شمسی؛ 27 ربیع الاول 1436 هجری قمری؛19 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۱۱۱۵
29  دی، درگذشت آیت الله احمد خوانساری

هجری شمسی

29دی 1324

دولت ایران از دخالت های شوروی در امور این کشور به سازمان ملل شکایت کرد. پس از صدور قطعنامه مقرر شد نیروهای شوروی در مدت شش ماه ایران را ترک کنند.

29 دی 1325

دادگاه فوق‌العاده زمان جنگ در مهاباد، قاضی محمد، صدرقاضی و سیف قاضی ـ رهبران حزب دمکرات کردستان ـ را به اعدام محکوم کرد.

29 دی 1331

آیت ‏اللَّه "سید محمد حجّت کوه‏ کمره‏ ای" از علمای برجسته قم وفات یافت . وی در فن رجال و درایه تخصص فراوانی داشت و از علمای بزرگ، اجازه روایت اخذ کرده بود. ایشان پس از درگذشت آیت‏اللَّه حائری، زعامت اجرایی و علمی حوزه را با همکاری دو تن از بزرگان معاصرش به دوش کشید و به تألیف و تدریس خود ادامه داد.

29 دی 1357

به مناسبت اربعین امام حسین(ع) سراسر ایران شاهد راهپیمایی‌های عظیم و آرام مردم در حمایت از امام خمینی بود.

26 دی 1363

آیت ‏اللَّه "سید احمد خوانساری" از مراجع تقلید و عالم برجسته تهران درگذشت. وی در طول عمر با برکت خود، آثار فراوان عمرانی و علمی از خود برجای گذاشت که بخش عمده ‏ای از آن، شامل آثار علمی و تالیفات آن فقیه بزرگوار می‏ باشد. شرح مختصر نافع، حاشیه بر عروة الوثقی و العقاید حقه و... از آن جمله‏اند. ایشان از صدقات جاریه به ساخت مساجد و مدارس و حسینیه‏ها و درمانگاه‏ها همت گماشت و منشأ خدمات خیر شد.

هجری قمری

27 ربیع الاول 407

محمد بن علی بن خلف ملقب به فخر الملک وزیر ابونصر بهاء الدوله دیلمی درگذشت. او پس از ابونصر وزیر پسرش سلطان الدوله شد. فخرالملک پس از ابن عیمد و صاحب بن عباد بزرگ ترین وزیر آل بویه به شمار می رود. فخرالملک مردی بخشنده و توانگر بود و به فقرا و مستمندان توجه خاص داشت. در منابع آمده است او نخستین کسی است که در نیمه شعبان حلوا و شیرینی تقسیم کرد. برخی منابع 28 ربیع الاول را روز درگذشت او می دانند.

27 ربیع الاول 669

نبرد تاریخی مجمه المروج یا مجمع الملوک بین غازان خان ایلخان مغول و الملک الناصر پادشاه فاطمی درگرفت. الملک الناصر اداره امور این جنگ را بر عهده سرداران خود بیبرس و سلاّر گذاشته بود. اما در نهایت در مکانی به نام مجمع المروج از سپاه مغول شکست خورد. مغولان در تعقیب او دمشق، بیت المقدس و غزه را هم تسخیر کردند.

27 ربیع الاول 1031

سپاهیان شاه عباس برای آزادی جزیره هرمز از دست پرتغالی ها، حمله خود را آغاز کردند. قلعه هرمز فتح شد و پرتغالی ها بناچار در 1034 با شاه عباس صلح کردند و از متصرفات خود چشم پوشیدند.

میلادی

19 ژانویه 1492

با شکست مسلمانان در غرناطه و تصرف این شهر به دست نیروهای حکمران اسپانیا آخرین بقایای حکومت اسلامی در این سرزمین از بین رفت. ابوعبدالله محمد یازدهم آخرین پادشاه مسلمان اسپانیا بود که غرناطه را به فردیناندو ایزابل تسلیم کرد.

19 ژانویه 1907

امین الله حسین آهنگساز ایرانی الاصل در خانواده ای ایرانی در شوروی متولد شد. او از دوازده سالگی به یادگیری موسیقی پرداخت و پس از انقلاب اکتبر به آلمان رفت. نخستین اثر مشهور این آهنگساز ایرانی به سوی روشنایی نام دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها