معاون محیط‌زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست به دلیل آثار منفی ماهی تیلاپیا بر طبیعت، ورود هر نوع از گونه‌های این ماهی را ممنوع اعلام کرد.
کد خبر: ۷۵۶۴۴۰

عادل مولا افزود: چندی پیش در آب‌های استان خوزستان ورود گونه‌ای از ماهی‌های تیلاپیا مشاهده شد که به‌گونه‌های دیگر ماهی‌ها و آبزیان آسیب‌های جدی وارد کرد، از این‌رو بنا به ضرورت و حساسیت موضوع، انجام مطالعات درخصوص چگونگی ورود این ماهی به آب‌های خوزستان و میزان آسیب‌رسانی آن به طبیعت در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان این که مطالعات گسترده‌ای در این زمینه در مرکز تحقیقات آبزی‌پروران استان در حال انجام است، تصریح کرد: تاکنون نتایج مدونی در این زمینه به‌دست نیامده است که بتوان از آنها استفاده کرد. با این حال تا پایان این مطالعات، ورود هرگونه از ماهی تیلاپیا چه به صورت مواد پروتئینی و چه پرورشی یا رهاسازی آن به آب‌های استان خوزستان ممنوع است. معاون محیط‌زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برخی از گونه‌های ماهی تیلاپیا دارای ارزش اقتصادی است و عده‌ای نیز بنا به این دلیل، اقدام به واردات آن می‌کردند. گونه‌های ماهی تیلاپیا دارای انواع مختلف و ارزش اقتصادی متفاوتی است، اما به‌دلیل آسیب‌ها و آثار منفی که بر طبیعت و دیگر آبزیان می‌گذارد، ضروری است در جهت کاهش این آسیب‌ها، به نتایج و راهکارهای مناسبی در تحقیقات دست یابیم./ ایسنا

کنترل کانون‌های گرد و غبار در حاشیه دریاچه ارومیه

اجرای طرح کنترل کانون‌های گرد و غبار در 15 هزار هکتار از سواحل دریاچه ارومیه آغاز شد.

گرشاسبی معاون آبخیزداری، بیابان و امور مراتع سازمان جنگل‌ها، در آیین آغاز روند اجرای این طرح در شهرستان میاندوآب آذربایجان غربی گفت: کانون‌های گرد و غبار که بر اثر پسروی آب دریاچه و کمبود بارش‌ها و دیگر عوامل، صد هزار هکتار از سواحل دریاچه را فرا گرفته است، تهدیدی برای اراضی کشاورزی، شهرها و روستاهای منطقه به‌شمار می‌رود.وی افزود: با توجه به مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه، مطالعه و مهار کانون‌های گرد و غبار آغاز شده و امسال برای اجرای طرح کنترل این کانون‌ها در سطح 15 هزار هکتار از سواحل دریاچه، 300 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اجرای طرح‌های مرتع‌داری، بیایان‌زدایی و ساماندهی مدیریت چرای دام از محورهای عمده برای کنترل کانون‌های گرد و غبار در سواحل دریاچه ارومیه است. این طرح سال آینده نیز ادامه و توسعه خواهد یافت.‌‌/‌‌ایسنا

طبیعت گردی در تالاب‌های مازندران رونق گرفت

مهاجرت صدها گونه انواع پرنده‌های آبزی و کنار آبزی برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌ها و آبگیرهای مازندران، باعث حضور مسافران و رونق طبیعت‌گردی در برخی زیستگاه‌های پرندگان مهاجر این استان شده است.

یکی از مناطقی که این روزها به محل تجمع و زمستان‌گذرانی بیش از 2000 قطعه قوی سفید فریادکش تبدیل شده و فقط زیستگاه این گونه از پرندگان مهاجر در استان مازندران به شمار می‌رود، در فضایی به وسعت بیش از 30 هکتار از زمین‌های شهر سرخرود از توابع شهرستان محمودآباد است.رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد گفت: بر اساس اعلام اولیه بیش از 2000 قطعه از انواع قوهای سفید از مناطق سیبری به تالاب سرخرود مهاجرت کردند که پیش‌بینی می‌شود به شمار این پرندگان در روزهای آینده افزوده شود.

یدالله رنجبر افزود: در کنار مهاجرت سالانه این پرندگان، افزایش حضور علاقه‌مندان و هموطنان و دوستداران محیط زیست برای تماشای حضور قوها در این مناطق است که رونق خاصی به منطقه بخشیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد با اشاره به این که باید از ظرفیت مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران به شکل اصولی و هدفمند برای جذب گردشگر زمستان استفاده کرد، ادامه داد: باید مسئولان شهری نسبت به فراهم‌کردن مقدمات حضور مسافران و گردشگران در قالب تورهای گردشگری برای بازدید از منطقه حفاظت‌شده قوهای سفید مهاجر زمستان گذران در این شهر اقدام کنند.وی در عین حال تاکید کرد: محیط زیست چندان به دنبال حضور گردشگران و افراد در محل زمستان‌گذرانی قوها نیست بلکه حفظ شرایط محیطی و امنیت خاطر برای بازگشت دوباره پرندگان برای ما اهمیت دارد./ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها