سخنگوی وزارت امورخارجه از برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای در ژنو در ۲۵ دی (۱۵ ژانویه) خبرداد.
کد خبر: ۷۵۴۵۴۸
دور بعدی مذاکرات هسته ای، ۲۵ دی

به گزارش واحدمرکزی خبر، افخم در نشست خبری امروز چهارشنبه گفت: این مذاکرات در سطح معاونان وزرای امورخارجه شامل مذاکرات دو و چند جانبه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از مذاکرات، نشست های کارشناسی نیز برگزار می شود افزود: فعلاً برنامه‌ای در این زمینه نداریم معمولا وقتی مذاکرات در سطح معاونان برگزار می شود کارشناسان نیز در حاشیه گفتگو می کنند اما فعلا برنامه ای برای مذاکرات کارشناسی پیش از 25 دی نداریم.

تحریم های جدید، نقض برنامه اقدام مشترک

سخنگوی وزارت امورخارجه تحریم های جدید امریکا علیه شمار دیگری از شرکت ها و شخصیت های حقیقی کشورمان را نقض برنامه اقدام مشترک دانست و آن را به شدت تقبیح کرد.

افخم در پاسخ به پرسشی درباره تحریم های جدید امریکا علیه کشورمان تاکید کرد: ما اقدام جدید دولت امریکا در تحریم تعداد دیگری از شرکت ها و افراد به بهانه مشارکت در انتقال اقلام و تجهیزات تحت تحریم را شدیدا تقبیح می کنیم و آن را خلاف تعهدات این کشور در چارچوب برنامه اقدام مشترک می دانیم.

وی گفت: در شرایطی که مذاکرات میان ایران و 1+ 5 برای رسیدن به توافق جامع ادامه دارد چنین حرکتی نقض صریح اصل حسن نیت است و اهداف دولت امریکا را در مذاکرات زیر سوال می برد.

افخم افزود: این تصمیم دولت امریکا واجد هیچگونه تغییر عملی در مراودات تجاری ایران با دیگر کشورهای جهان و شرکت های خارجی نیست و ماهیتی کاملا سیاسی تبلیغاتی دارد.

وی گفت: معتقدیم این تحریم ها با توجه به شرایط سیاسی داخلی امریکا اعمال شده است و تاکید می کنیم که اینگونه اقدامات هیچ تاثیری بر اراده دولت ایران در قبال اجرای وظایف حاکمیتی اش در برابر ملت ایران ندارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: ما به تلاش های خودمان برای تامین و تهیه همه نیازهای صنعتی تجاری کشور با بهره گیری از همه امکانات و روش ها ادامه خواهیم داد و خود را به تحریم های غیرعادلانه ای که علیه منافع قانونی و مشروع ملت ایران وضع شده است ملتزم نمی دانیم.

وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه 9 شخصیت و شرکت ایرانی را به اتهام دور زدن تحریم های هسته ای و حقوق بشری ایران، وارد فهرست سیاه خود کرد.

انگلیس در پی بازگشت به دوران استعمار خلیج فارس است

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدام انگلیسی ها برای ایجاد پایگاه نظامی در خلیج فارس گفت: همواره اعلام کرده ایم تامین امنیت منطقه موضوعی اساسی و اصولی است که فقط با همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه شکل می گیرد و هر موضوعی خارج از این رویه می تواند آثار منفی بر منطقه داشته باشد.

افخم تصریح کرد: انگلیس براساس استانداردهای دوگانه ای که در قبال مسائل امنیتی دارد در پی امنیتی کردن شرایط منطقه است و حتی براساس برخی گمانه زنی ها آنان به نوعی در پی بازگشت به دوران قبل از خروج استعمار از خلیج فارس هستند.

وی تاکید کرد: در این زمینه باید براساس نیاز و شرایط منطقه از تحمیل پیمان های نظامی و تکرار رویه های گذشته جلوگیری شود.

سندی برای نقش یگانه عربستان در کاهش قیمت نفت نداریم

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نامه ارسالی ایران به عربستان سعودی گفت: چنین نامه ای که برخی رسانه ها مطرح کردند ارسال نشده است آخرین نامه مبادله شده میان دو کشور در چارچوب مکاتبه آقای ظریف به همتایانش در جهان بود.

افخم افزود: در این باره نیز عربستان در زمره کشورهایی بود که به این نامه پاسخ داد و این آخرین مبادله رسمی پیام بین مقامات دو کشور بوده و چیزی فراتر از این نامه نبوده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نقش عربستان در کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی گفت: گمانه زنی ها درباره بازار نفت و تاثیر آن بر روند های اقتصادی و حوزه های سیاسی نه فقط در ایران که در جهان فراوان است؛ بازار نفت سالهای متمادی شاهد چنین نوساناتی بوده است و نخستین بار نیست که در تاریخ اوپک موضوع کاهش قیمت نفت مطرح است.

افخم افزود: با این حال شاید این بار همزمانی کاهش قیمت ها با برخی روندهای منطقه ای و سیاسی گمانه ها درباره تاثیر تصمیمات سیاسی بر این روند را بیشتر کرده است.

وی گفت: برخی معتقدند شاید در حوزه تصمیم سازان بهتر از این می شد بر روند کاهش قیمت ها تاثیر گذاشت اما اینکه بگوییم صرفا یک کشور اراده اش چنین اثری در بازار جهانی نفت گذاشته ، اغراق آمیز است.

افخم در پاسخ به این پرسش که آیا مقامات عربستان پیشنهاد کاهش قیمت نفت را برای اعمال فشار به ایران به مقامات امریکایی ارائه کرده اند گفت: اینکه در این باره رایزنی هایی شده است یا نه، ما هم خبرهایی در این باره دیده ایم اما اینکه به طور رسمی و مستند ملاک دقیقی برای ما باشد سندی در اختیار نداریم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت امورخارجه برنامه ای برای تقویت روابط با عربستان دارد؟ اظهار داشت: برنامه ای فوریت دار که اکنون بخواهیم به طور رسمی اعلام کنیم نداریم در عین حال تهران و ریاض دارای مناسبات سیاسی هستند و سفارتخانه ها در دو کشور برقرار است و تماس ها و گفتگوها میان دو طرف ادامه دارد.

افخم اضافه کرد: سفرا درباره مسائل مختلف رایزنی می کنند اما اینکه سفری در سطح بالاتر مدنظر باشد در حال رایزنی هستیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری فرارسیدن سال نوی میلادی را به هموطنان مسیحی تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد امسال سال صلح و امنیت میان ملت ها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها