سخنگوی وزارت امور خارجه انتشار خبرهایی را درباره همکاری ایران با نیروهای نظامی دیگر کشورها برای مبارزه با داعش در عراق تکذیب کرد و گفت:هیچ تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در خطوط مبارزه با گروه‌های تکفیری ایجاد نشده است.
کد خبر: ۷۴۵۵۰۴
توضیح افخم در باره خبر حمله جنگنده‌های ایرانی به مواضع داعش

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری امروز در پاسخ به پرسشی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر حمله جنگنده‌های ایرانی به مواضع داعش در عراق گفت: خبر همکاری‌های نظامی ما را با دیگر کشورها برای حمله به داعش تأیید نمی‌کنم، جمهوری اسلامی ایران همچنان در ارائه کمک‌ها به عراق در سطح مقررات بین‌المللی و ارائه مشورت‌ها به این کشور به فعالیت‌هایش در این زمینه ادامه می‌دهد.

وی درباره وقایع فرگوسن درآمریکا، تصریح کرد : متاسفانه نژاد پرستی وتبعیض در قبال سیاهپوستان موضوعی ریشه ای در این کشور است که نقض فاحش و نظام مند حقوق اقلیت های نژادی محسوب می شود.

وی گفت : مصونیت ناقضان چنین حقوقی موجب نگرانی مدافعان حقوق بشر در نقاط مختلف دنیا شده و حتی موضع خشونت پلیس آمریکا به طور مکرر در گزارش اخیر منع شکنجه سازمان ملل متحد محکوم شده است.

افخم افزود : وخامت اوضاع در برخورد پلیس آمریکا با معترضان موجب ابراز همدری در نقاط مختلف جهان شده است که امیدواریم به رفع ریشه ای این تبعیض و موضوعی که در نهادهای مختلف آمریکا به طور ریشه دار نهادینه شده است توجه جدی شود.

سفر به عراق، در چارچوب مقررات

سخنگوی وزارت امور خارجه از هموطنان خواست در چارچوب مقررات به عراق سفر کنند و با طی کردن مراحل قانونی، روادید این کشور را داشته باشند.

افخم درباره ارائه تسهیلات به مسافران کربلا در اربعین حسینی گفت: تسهیلاتی از سوی نمایندگی ایران در عراق بویژه نمایندگی ما در کربلا در نظر گرفته شده است و برنامه های اجرایی فراوانی دارند تا تسهیلات بیشتری به زوار ایرانی بدهند.

وی با پیش بینی حضور پرشمار زائران ایرانی در ایام اربعین حسینی در کربلا افزود: برای اینکه مشکلی برای زوار ایرانی ایجاد نشود، برنامه ریزی شده است تا در صورت بروز مشکل بتوانند مشورتهای کنسولی دریافت کنند و به امور زیارت بپردازند.

افخم اضافه کرد: نمایندگیهای ما مشورت‌ها و گفتگوهایی با مسئولان عراقی دارند و کار فشرده ای هم آغاز شده است که بر اساس آن خواسته اند نیروهای ویژه ای در ایام اربعین به هموطنانمان خدمات بدهند.

وی گفت: هموطنان در چارچوب مقررات به عراق سفر کنند و روادید عراق را داشته باشند گرچه عراقیها گفته اند تسهیلاتی در این زمینه ارائه می کنند که این نشان دهنده حسن نیت آنان است اما لازم است روندهای دقیق طی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکیدکرد: هموطنان از سفر به عراق بدون دریافت روادید حتما خودداری کنند تا مشکلی برای آنان ایجاد نشود.

محکومیت یهودی سازی سرزمین های فلسطینی

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح کابینه رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی سرزمین‌های فلسطین گفت: هر گونه اقدام رژیم اشغالگر قدس را برای ادامه سیاست‌های تجاوزکارانه و افراط‌گرایانه در منطقه محکوم می کنیم.

وی افزود : چنین سیاست‌هایی موجب نا امن‌تر شدن منطقه خواهد شد و هشدار می دهیم چنانچه چنین مسائلی محقق شود شاهد بحران‌های بزرگ‌تر در منطقه و جهان خواهیم بود.

افخم، اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی را در نابودی هویت تاریخی و تمدنی قدس شریف و هتک حرمت مسجدالاقصی به عنوان نخستین قبله‌گاه مسلمانان محکوم و تأکید کرد: لازم است کشورهای اسلامی و آزاده جهان تحقق خواست ملت فلسطین و پیگیری آن را جدی‌تر و با حساسیت بیشتر مد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: لازم است جامعه جهانی مانع از سیاست‌های تجاوزگرانه صهیونیست‌ها در منطقه شود که از جمله آن طرح یهودی شدن سرزمین‌های اشغالی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین با اشاره به برپایی کنگره بین‌المللی اثر جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در شهر قم گفت: این کنگره که در 10 روز گذشته با حضور مراجع، علما و اندیشمندان اسلامی اعم از شیعه و سنی و دیگر فرقه‌های اسلامی از حدود 83 کشور اسلامی برپا شد رویداد بسیار مهمی بود که گامی مهم در نزدیکی دیدگاه اندیشمندان اسلامی محسوب می‌شود.

افخم افزود: در این کنگره ریشه های پیدایش و رشد جریان‌های تکفیری تروریستی بررسی شد و تعامل سازنده میان مسلمانان و دعوت به صلح و دوستی دو پیام مهم آن بود.

دور بعدی مذاکرات ،در دسامبر

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ، گفت: در پایان مذاکرات وین تفاهم شد که برای دور بعدی مذاکرات با 1+5 طی ماه دسامبر(آذر) جلسه‌ای برگزار شود.

وی افزود: رایزنی‌ها و تبادل نظر در این باره در دست اجراست اما هنوز درباره زمان و مکان مذاکرات تصمیم‌گیری قطعی نشده است.

افخم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اظهار نگرانی برخی کارشناسان از زیان‌های ناشی از تمدید مذاکرات برای ایران گفت: همواره از ابتدا اعلام کرده‌ایم که وزارت امور خارجه به عنوان مسئول مذاکرات از دریافت دیدگاه‌های منتقدان استقبال می‌کند که این چارچوبی کاملا واقعی دارد و شعاری نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و عربستان گفت: هنوز هیچ تحول جدیدی در این باره ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه توافق هسته‌ای حاصل شده است و گفته نمی‌شود، کاملا غلط و کذب است.

مرضیه افخم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وقتی کارشناسان معتقدند توافق هسته‌ای حاصل شده است علت اعلام نشدن آن چیست، افزود: برخی دوستان اصرار دارند که در روند اطلاع‌رسانی صریح و رسمی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شک ایجاد کنند.

وی گفت: ما حتی پیش از مذاکرات مسقط اعلام کردیم هیچ توافقی نشده است همه چیز در روز مذاکره و پشت میزهای مذاکره شکل می‌گیرد و در مذاکرات اخیر نیز چنین بود.

افخم افزود: اگر اخبار را پیگیری کنید می بینید خبرها همگام با روند و فضای مذاکره منتشر می‌شود بر این اساس این گمانه‌زنی‌ها درست نیست.

وی گفت: اکنون مذاکره‌کننده‌ها به دیدگاه‌های نزدیک‌تری رسیده‌اند گرچه هنوز برخی اختلافات وجود دارد؛ فاصله‌ها در مقایسه با ماه‌های گذشته کمتر شده است اما این به مفهوم آن نیست که همه مسائل حل شده است.

افخم افزود: همه هیئت‌های 1+5 در اظهاراتشان در یک موضوع متفق‌القولند و آن این است که همه در پی راه حل هستیم، این موضوع که گفته می‌شود توافق حاصل شده است و اعلام نمی‌شود ناشی از برداشت‌های غلط برخی افراد است؛ اگر توافقی حاصل شود قطعا درباره جزئیات آن به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نگرانی مردم از اعلام نشدن نتایج مذاکرات

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نگرانی مردم از اعلام نشدن نتایج مذاکرات و تأثیر آن در افزایش قیمت ارز گفت: اطلاع‌رسانی درباره آنچه قابل ارائه بوده کاملا دقیق و شفاف انجام شده است.

افخم افزود: در پایان مذاکرات اخیر آقای ظریف در جلسه پرسش و پاسخ در وین حضور یافت و آقای عراقچی نیز ساعتی پس از اعلام پایان مذاکرات و قبل از صدور بیانیه مشترک آقای ظریف و خانم اشتون در برنامه ویژه تلویزیونی در این باره اطلاع‌رسانی کرد.

وی گفت: گزارش‌ها به مسئولان عالی کشور ارائه شده است و در بخش‌های عمومی نیز آقای ظریف دیروز در همایش دیپلماسی هسته‌ای درباره چارچوب فعالیت‌های انجام شده و دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای و آنچه از روند مذاکرات قابل ارائه بود به افکار عمومی اطلاع‌رسانی کرد.

افخم افزود: شاید در مجموع کشورهای مذاکره‌کننده، ما بیشترین اطلاعات را ارائه کرده‌ایم که البته این وظیفه تیم مذاکره کننده هسته‌ای است و باز هم برای پاسخگویی درخصوص هر گونه ابهامی در این باره آمادگی داریم.

وی گفت: اظهار نظر و بیانات مسئولان عالی کشور به ویژه بیانات مقام معظم رهبری درخصوص مذاکرات اخیر وین و نتایج آن و سخنان رئیس جمهور پس از این مذاکرات نشان می دهد که جای هیچ گونه نگرانی نیست.

افخم افزود: مسئله مذاکرات کاملا دقیق، حساب شده و شفاف به افکار عمومی منتقل می شود و این باید موجب آرامش شود؛ رسانه‌ها نیز کمک کنند که اگر نگرانی هست از طریق ارائه اطلاعات درست و توجه دادن به کدهای اصلی موجود در این پرونده و سیاست‌های کلان آن، نگرانی‌های اندک را برطرف کنند.

وی گفت: طبق تحلیل کارشناسان ارتباط مسئله مذاکرات با افزایش نرخ ارز حداقلی بود و تأثیرپذیری بازار ارز از مسئله مذاکرات نبوده است همچنان که در یکی دو روز گذشته نیز نرخ ارز روند نزولی داشته است.

افخم افزود: برداشت ما این است که با توجه به روند نزولی نرخ ارز در یکی دو روز گذشته جای هیچ گونه نگرانی نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود قرار است توافق سیاسی تا 10 اسفند حاصل شود، آیا این توافق تحریم‌ها را نیز شامل خواهد شد، گفت: مذاکره‌کنندگان باید چارچوب را تعیین کنند که براساس آن درباره جزئیات توافق کارهای بعدی صورت گیرد، این چارچوب همان توافق سیاسی است.

افخم افزود: بر این اساس توافق سیاسی یعنی راه‌حل‌های پذیرفته شده برای مسائل مطرح؛ چنانچه توافقی حاصل شود روند برای نگارش جزئیات نیز مشخص می‌شود.

وی گفت: هیئت‌های مذاکره‌کننده تفاهم کردند که در یک چارچوب زمانی تا قبل از پایان چهار ماه چنانچه این توافق سیاسی شکل گیرد امکان ورود به جزئیات نیز فراهم می‌شود.

افخم در پاسخ به این سؤال که آیا این توافق احتمالی تحریم‌ها را نیز دربرخواهد گرفت، تصریح کرد: یکی از نکاتی که آقای ظریف بارها بر آن تاکید کرده این است که هیچ توافقی حاصل نمی‌شود مگر درباره همه موضوعات، پس باید درباره همه موضوعات تفاهم حاصل شود تا امکان ورود به جزئیات در هر یک از آنها نیز فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها