5 دی، شهادت دکتر کامران نجات اللهی

امروز 5 دی 1393 خورشیدی برابر با 3 ربیع الاول 1436 هجری و 26 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۲۵۷۶
5 دی، شهادت دکتر کامران نجات اللهی

هجری شمسی

5 دی 1277

آیت الله سید علی حسینی مرعشی معروف به سید الاطباء فقیه و پزشک درگذشت. او از اهالی تبریز بود و بعد از تحصیل علوم دینی تا سطوح عالیه در نجف اشرف، به اصفهان رفت و علم طب را فرا گرفت و در این رشته تبحر یافت. مدتی نیز در محضر حاج ملاهادی سبزواری طبیعیات، الهیات و دیگر فنون فلسفه را آموخت و به تبریز رفت و به معالجه و طبابت مشغول شد. از سید الاطباء آثاری چون تاریخ تبریز، حاشیه شرح منظومه حاج ملاهادی سبزواری و شرح دعای سمات باقیست.

5 دی 1290

قزاق‌ها کنترل کامل شهر تبریز را برعهده گرفتند و فرماندهان نظامی، ژاندارمری و مسئولان استانداری شهر به کنسولگری انگلیس پناهنده شدند.

5 دی 1332

آیت‌الله سیدصدرالدین صدر از مراجع بزرگ تقلید در 74 سالگی در شهر قم دارفانی را وداع گفت.

5 دی 1348

استاد ابراهیم منصوری از هنرمندان عرصه موسیقی و از نوازندگان ویلن درگذشت. او در زادگاهش شیراز در مدرسه نظام در شعبه موزیک تحصیل کرد و نواختن سازهای بادی و ویلن را همانجا آموخت و سپس ردیف های موسیقی ایرانی را از استاد حسین خان اسماعیل زاده آموخت. استاد منصوری در سال 1296 به منظور تاسیس کلاس های موسیقی از خدمت نظام کناره گرفت. او از نخستین نوازندگان ارکستر رادیو به شمار می رود.

5 دی 1350

مأمورین امنیتی حزب بعث عراق با یورش به مدرسه طلاب ایرانی در نجف، عده‌ای از روحانیون را دستگیر و بازداشت کردند. این یورش در پی انتشار نوار سخنرانی امام خمینی در مورد اخراج ایرانیان از عراق صورت گرفت. در این روز 778 ایرانی مقیم عراق وارد مرز خسروی شدند.

5 دی 1357

کامران نجات اللهی از استادان دانشگاه پلی تکنیک تهران به شهادت رسید. وی به اتفاق شماری از استادان و دانشجویان از چند روز قبل در محل ساختمان وزارت علوم تحصن کرده بود.

5 دی 1382

زلزله ویرانگر بم، هزاران نفر را به کام مرگ فرستاد و این شهر را به ویرانه‌ای تبدیل کرد.

هجری قمری

3 ریبع الاول 64

سپاهیان یزید به مکه یورش بردند و به ساحت مقدس مسجدالحرام اهانت کردند. یزید بن معاویه در اواخر خلافت خود برای سرکوبی عبدالله بن زبیر، یکی از فرماندهانِ سپاه خود به نام حَصین‏ بن نُمیر را به مکّه منوّره فرستاد. در این حمله، حرم امن الهی را محاصره کرده و بیت اللَّه الحرام را به منجنیق بست. این محاصره تا زمانی که خبر مرگ آن پلید به گوش حصین رسید، ادامه داشت.

میلادی

26 دسامبر 1653

ریاست جمهوری الیورکرامول تنها رئیس جمهوری بریتاینا آغاز شد. در ۱۶۴۲ جنگ‌های داخلی انگلستان بین طرفداران پارلمان و سلطنت‌طلب‌های هوادار شاه چارلز اول آغاز شد.ارتش پارلمان‌گراها که به‌خوبی توسط توماس فیرفکس و اولیور کرامول سازماندهی شده‌بودند موفق به شکست سلطنت‌طلب‌ها طی دو نبرد مارستن مور در ۱۶۴۴ و نیزبی در ۱۶۴۵ شدند.چارلز اول دستگیر و پس از تحمل بیش از دو سال زندان در ژانویه ۱۶۴۹ گردن زده شد. با اعدام پادشاه، اولیور کرامول اعلام جمهوری کرد و خود را رئیس جمهور نامید اما چون با مقاومت مجلس اعیان روبرو شد مجلس را منحل کرد و روی در آن نوشت «اجاره داده می‌شود». جمهوری او، که با جمهوری‌های متداول امروزی متفاوت بود و بیشتر به دیکتاتوری شباهت داشت، تشکیل شده بود از سه کنسول، سه اسقف، سی نماینده پارلمان که همه آنها را وی تعیین کرده بود و در راس همه آنها خود کرامول قرار داشت. وی عده زیادی از مخالفانش را گردن زد. پرونده جمهوری انگلستان با مرگ وی تا کنون بسته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها