رییس سازمان هواپیمایی کشوری مطرح کرد

دلیل کاهش پروازهای عبوری از فضای کشور

امکان جایگزینی بخشی از درآمد نفتی با درآمد پروازهای عبوری

معاون پیشین سازمان هواپیمایی با تأکید بر این‌که می‌توان به جای اقتصاد نفتی از مزیت‌های کشور درآمدزایی داشت، استفاده از ظرفیت فضای کشور را از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: درآمد حاصل از این محل می‌تواند به نوسازی ناوگان و توسعه فرودگاه‌‌های محروم اختصاص یابد.
کد خبر: ۷۵۱۹۴۳

علیرضا منظری در گفت‌وگو با فارس درباره کسب درآمد توسط کشور به روش‌های غیر از اتکا به درآمدهای نفتی، اظهار کرد: با توجه به این‌که طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار باشد، لازم است‌ اتکا به درآمدهای غیرنفتی را پیگیری کنیم.

وی تأکید کرد: حتی اگر قیمت نفت هم زمانی افزایش یابد، ‌باز باید در جهت حذف اقتصاد نفتی، دنبال درآمدهای دیگر باشیم و بر این اساس کشف مزیت‌های کشور و استفاده از آنها امری ضروری است.

نماینده پیشین ایران در ایکائو با بیان این‌که ارائه خدمات هوانوردی به هواپیماهایی که از فضای کشور استفاده می‌کنند، می‌تواند یکی از منابع اخذ درآمد‌ باشد، گفت: در بخش حمل و نقل هوایی می‌توان به موضوع عبور هواپیماهای خارجی از فضای کشور و درآمدزایی از این محل اشاره کرد.

وی با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران در منطقه، اظهار کرد: بر این اساس پس از اتفاقات کشور اوکراین و فعالیت‌های داعش در عراق، استقبال ایرلاین‌های خارجی از فضای ایران افزایش یافت.

درآمد حاصل از پرواز‌‌های عبوری حاکمیتی شود

نماینده پیشین ایران در ایکائو افزود: ‌مالکیت فضای کشور همانند نفت، در اختیار دولت است، با این تفاوت که مالکیت نفت مربوط به حاکمیت و انفال عمومی تلقی می‌شود که باید برای کشف، تولید و انتقال آن هزینه کرد، ‌اما در مورد استفاده از فضای کشور این مورد مصداق ندارد؛ فضای کشور در اختیار حاکمیت است و می‌تواند اجازه دهد هواپیماها پرواز کنند و با ارائه خدمات هوانوردی مختصری که در اختیار پرواز‌های عبوری قرار می‌گیرد، این امکان درآمدی برای دولت ایجاد می‌شود.

منظری در پاسخ به این پرسش که چرا‌ از این امکان بخوبی استفاده نمی‌‌شود، بیان کرد: فضای هوایی کشور در اختیار شرکت فرودگاه‌های کشور است و این شرکت پس از اخذ درآمد از این محل، به عنوان یک شرکت دولتی آن را به مصارف داخلی خود می‌رساند، در حالی که اگر این موضوع به طریق صحیح و مناسب مدیریت شود، می‌توان از این درآمد استفاده‌های بهتری داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها