معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اختصاص 120 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با ریزگردهای دریاچه ارومیه خبر داد.
کد خبر: ۷۵۱۶۹۰
120میلیارد تومان اعتبار برای جنگ با ریزگردهای دریاچه ارومیه

پرویز گرشاسپی در جلسه مبارزه با ریزگردهای حوزه دریاچه ارومیه، گفت: هدف از سفر به حاشیه دریاچه ارومیه شناسایی کانون ریزگردها در حاشیه دریاچه است که پس از بازدید و ارسال اکیپ کارشناسی برای مهار گرد و غبار حاصل از ریزگردها برنامه ریزی سریعی خواهیم داشت.

وی افزود: برای این منظور در مساحتی به اندازه 5000 هکتار و با اعتبار بالغ بر 120 میلیارد ریال در سطح دو استان آذربایجان غربی و شرقی این طرح اجرا خواهد شد که این گونه ریزگردها مسائل زیست محیطی را تهدید نکنند و همچنین در خصوص احیای دریاچه ارومیه طرح هایی شروع شده و ردیف اعتباری و منابع اعتباری خوبی به این طرحها اختصاص یافته است.

وهاب زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی نیز بااشاره به اقداماتی که در خصوص حوضه دریاچه ارومیه از قبیل برنامه های اصلاحی و احیای مراتع مانند بذرپاشی، کودپاشی، حصارکشی و کاشت نهال اجرا می شود، افزود: طرح جنگل کاری 150 هکتاری در استان شروع شده و در سال جاری 15 هکتار را اجرا و در قالب تفاهم نامه مشترک اجرا می شود.

زرقام خان زاده رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سلماس نیز بیان کرد: شهرستان سلماس داری 197 هزار هکتار مراتع با ظرفیت 198هزار واحد دامی می باشد که این شهرستان یکی از قطب های دامداری استان آذربایجان غربی محسوب می شود.

وی افزود: اقدامات موثری در این شهرستان از جمله طرح های قرق مراتع و سیستم های چرایی و کپه کاتری، بذرکاری و جنگل کاری برای نجات دریاچه ارومیه در دست اجرا است.

مسعود حاجی علیلو فرماندار سلماس نیز در این جلسه با اشاره به امرار معاش مردم منطقه با دامداری و کشاورزی و با توجه به خشک شدن دریاچه ارومیه و تغییرات جوی در حوضه این دریاچه گفت: اگر تمهیداتی در خصوص جلوگیری از ریزگردها صورت نپذیرد شاهد مهاجرت بسیاری در این منطقه خواهیم بود.

وی افزود: در خصوص جلوگیری از ریزگردها سازمان منابع طبیعی باید فعالیت های خود را با جدیت هرچه تمام انجام دهد و همچنین به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و تهدید سد تازه احداث دیرعلی سلماس، اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد تا از سیلابهایی که شهر سلماس و دشت لکستان را تهدید می کنند جلوگیری شوند. ( ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها