معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: شهرستان سلماس و دشت لکستان بعنوان پایلوت طرح‌های آبخیزداری و کنترل گرد وغبار و ریزگردهای دریاچه ارومیه انتخاب شده است.
کد خبر: ۷۵۱۸۷۶
اختصاص 300 میلیارد ریال برای مقابله ریزگردهای دریاچه ارومیه

پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مهار کانون‌های تولید گرد وغبار اولویت اول سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال 1393 برای احیای دریاچه ارومیه می باشد.

وی اظهارکرد: تغییرات اقلیمی و بهره‌برداری مضاعف براثرعدم تطبیق با تغییرات اقلیم سبب بروز پدیده ریزگرد در حوزه دریاچه ارومیه شده است.

گرشاسبی بیان کرد: مجموعا 300 میلیارد ریال اعتبار برای مقابله و کنترل گرد وغبار و ریزگردهای دریاچه ارومیه پیش بینی شده است که سهم استان آذربایجان غربی از این اعتبار120 میلیارد ریال و سهم آذربایجان شرقی 180 میلیارد ریال در نظر گرفته شده که در خصوص تامین منابع مالی، این ارقام ثابت نبوده و می توان بر اساس نیازسنجی و تلاش دست‌ اندرکاران استانی مقدار بیشتری اعتبار صرف هزینه‌های این طرح کرد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در سال 1394 سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرای طرح‌های آبخیزداری را نیز به برنامه‌های نجات دریاچه ارومیه می‌افزاید و برای تغذیه مصنوعی آبهای زیرزمینی دشت‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان سلماس و دشت لکستان بعنوان پایلود طرح‌های آبخیزداری و کنترل گرد وغبار و ریزگردها انتخاب شده و بنا داریم حوزه این شهرستان را هر چه سریعتر زیر پوشش عملیات آبخیزداری قرار دهیم و طبق برآوردها انتظار داریم در 300 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی ساماندهی چرا و مراتع صورت گیرد که در دو بخش کنترل دام و کنترل چرا انجام می‌شود.

گرشاسبی تغییر معیشت بهره برداران را از اصلی ترین مباحث مورد توجه در اجرای طرح مذکور دانست و یادآور شد: برای افزایش شتاب احیای دریاچه ارومیه باید همه نهادها در این زمینه همکاری کنند.

وی احیای مراتع و بیابان‌ زدایی را یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور دانست و تصریح کرد: برای احیای مراتع بایستی بک انسجام سازمانی و مشارکت فعال مردمی صورت پذیرد تا به اهداف تعیین شده برای این مرحله از احیای دریاچه ارومیه دست یابیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشوراظهار کرد: مدل‌های توسعه‌ای خوبی بر اساس تمرین‌های بیابانی و کویری که بدترین نوع اکوسیستم را شامل می شوند مطالعه و شناسایی کرده‌ایم و بر اساس نتایج مطالعات در 18 استان کشور، الگویی را که هم بیابان‌ها و مراتع را احیا کند و هم فقر مردم را از بین ببرد را انتخاب و اجرا می‌کنیم.

وی گفت: برنامه ریزی انجام شده است تا با استفاده از دانش بومی روستایی، تلفیق آن با اطلاعات علمی و فنی، استفاده از ظرفیت‌های موجود، تاسیس صندوق‌های خرد روستایی، استفاده از خیرین و مشارکت سرمایه‌ای مردم، منابع طبیعی و زیست محیطی را برای بهره‌برداری کشاورزی به طور مستمر و پایدار نگه داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها