امروز 3 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 22 جمادی الثانی 1435 هجری و 21 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۱۲۶۷
30 آذر، پیوستن ایران به جامعه ملل

هجری شمسی

30 آذر 1286

کابینه حسینقلی خان نظام‌‌السلطنه از کابینه‌های عصر محمدعلی شاه قاجار شکل گرفت. این کابینه تا 8 اسفند همان سال به کار خود خاتمه داد.

30 آذر 1298

ایران به جامعه ملل پیوست. این الحاق توسط نصرت‌الدوله وزیر خارجه کابینه وثوق‌الدوله در پاریس صورت گرفت.

30 آذر 1332

محاکمه دکتر محمد مصدق در دادگاه نظامی خاتمه یافت و وی به سه سال حبس مجرد محکوم شد.

30 آذر 1354

6 فرد مسلح به فرماندهی «کارلوس» به ساختمان مقرّ اوپک در وین حمله کردند و اعضای حاضر در جلسه از جمله جمشید آموزگار نماینده ایران را به گروگان گرفتند. حمله‌کنندگان نام «سازمان بازوی انقلاب عرب» را بر خود نهاده بودند.

30 آذر 1372

دکتر حسین کریمان استاد دانشگاه درگذشت. وی فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران بود و علوم دینی و معارف اسلامی را در قم آموخت. وی سالیان متمادی تدریس می کرد و در زمینه جغرافیای تاریخی و رسم نقشه ها فعالیت داشت. دکتر کریمان از مولفان دایره المعارف تشیع بود. جغرافیای شهرستان قم، طبرسی و مجمع البیان، ری باستان، تهران در گذشته و حال و فرهنگ نویسی در ایران از جمله آثار مهم دکتر حسین کریمان است.

هجری قمری

28 صفر 11

حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) به دیار باقی رحلت فرمودند. ایشان در شصت و سه سالگی پس از بست و سه سال رسالت و نبوت به لقای معبود شتافتند.

28 صفر 50

امام حسن مجتبی (ع) دومین اما شیعیان به شهادت رسیدند. امامت ایشان در سال چهلم هجری قمری آغاز شد و با دوران قدرت طلبی معاویه در سوریه و مصر معاصر بود. ایشان برای رفع فتنه معاویه سپاهی مهیا کردند اما چون فرماندهان سپاه به وعده های معاویه فریفته شدند و ایشان را رها کردند، امام بناچار صلح مشروط معاویه را پذیرفتند. ایشان سرانجام توسط همسرشان اسماء و به تحریک معاویه مسموم و شهید شدند.

میلادی

21 دسامبر 1964

سازمان آزادیبخش فلسطین به وسیله کشورهای عضو اتحادیه عرب بنیان نهاده شد. یک سال بعد شاخه نظامی این سازمان با نام الفتح با اجرای چند عملیات نظامی در فلسطین اشغالی اعلام موجودیت کرد. در سال 1982 در پی چند حمله رژیم اسرائیل به لبنان و کشتار ده ها هزار فلسطینی مقر سازمان آزادیبخش فلسطین به تونس انتقال یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها