عارضه نفخ معده ازجمله مشکلات گوارشی آزاردهنده‌ای است که عوامل مختلفی در بروز آن موثر است.
کد خبر: ۷۴۹۶۸۵

به گزارش ایسنا، متخصصان گوارش تاکید دارند که مشکل نفخ معده به ندرت حاکی از وجود مشکل جدی در بدن است و به طور معمول پس از گذشت چند ساعت برطرف می‌شود. برخی از عادات غلط و نادرست که عامل تشدید این مشکل است به شرح زیر است:

تند غذاخوردن: به هنگام غذا خوردن اغلب مقداری هوای تولیدکننده گاز معده نیز بلعیده می‌شود که همین امر موجب باد کردن معده می‌شود و هر چه سریع‌تر غذا خورده شود هوای بیشتری بلعیده می‌شود و این وضعیت نیز به نوبه خود به نفخ معده کمک می‌کند.

عادت به مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های صنعتی: مصرف نوشابه موجب می‌شود معده ورم کند چراکه حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی است که قابل هضم نیست و اگر نوشابه، گازدار هم باشد این وضعیت تشدید می‌شود.

مصرف زیاد نمک: به گفته کارشناسان، حتی سالم‌ترین ساندویچ‌ها نیز حاوی سدیم است و مصرف نمک زیاد می‌تواند عامل نفخ‌زا در معده باشد.

مصرف کلم خام: با وجود آن که کلم، حاوی ویتامین‌های ضروری برای بدن است، اما مقدار زیادی فیبر خوراکی در آن وجود دارد و به همین دلیل تجزیه شدن آن به سختی انجام می‌شود و مصرف آن به صورت خام موجب ایجاد گاز در معده می‌شود.

مصرف بیش از حد خوراکی‌های بسته‌بندی فرآوری شده: این مواد، حاوی سدیم است تا بتوان مدت زمان نگهداری آن را افزایش داد و مصرف سدیم زیاد نیز به نوبه خود ایجادکننده نفخ در معده است.

مصرف خوراکی‌های رژیمی و کم‌کالری: قندهای مصنوعی در تولید انواع مواد خوراکی رژیمی همچون نوشیدنی‌ها، آدامس و شکلات استفاده می‌شود، اما مصرف خوراکی‌های بدون کالری یا کم‌کالری نیز عوارضی به همراه دارد.

مصرف بیش از حد حبوبات: انواع حبوبات شامل نخود، لوبیا و عدس منبع غنی از پروتئین گیاهی به حساب می‌آید. متاسفانه کربوهیدرات‌های موجود در حبوبات غیرقابل هضم است و به همین دلیل ویژگی نفاخ بودن از مشخصه‌های اصلی این گروه از مواد غذایی است.

جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات: جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات سفت موجب می‌شود مقدار زیادی هوا وارد معده شود.

نزدیک بودن زمان مصرف وعده غذایی شام با ساعت خواب: دراز کشیدن فرآیند هضم غذا را مختل می‌سازد و به همین دلیل در صورتی که با معده سنگین به خواب بروید، دستگاه گوارش قادر نخواهد بود به سرعت مواد خوراکی را هضم کند.

بی‌توجهی به آلرژی‌زا بودن برخی خوردنی‌ها: افرادی که به گندم آلرژی دارند و نمی‌توانند گلوتن را هضم کنند، اغلب با مشکلات گوارشی و نفخ مواجه می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها