وزیر خارجه عراق درخواست این کشور از ایران برای کمک در امر مبارزه با داعش را طبیعی خواند و تاکید کرد که هیچ مانعی برای حملات ایران علیه داعش در عراق وجود ندارد.
کد خبر: ۷۴۷۲۹۲
مانعی برای حملات ایران علیه داعش وجود ندارد

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق در گفت‌و‌گو با روزنامه سعودی الریاض تاکید کرد که هیچ مانعی برای حملات ایران علیه داعش در کشورش وجود ندارد.

ابراهیم جعفری در خصوص درخواست کشورش از ایران برای کمک در جنگ علیه داعش، این درخواست را امری طبیعی خواند و گفت: (در این خصوص) مشکلی وجود ندارد، همچنان که از کشورهای دیگر نیز قبول کردیم، ولی با شروطی این کمک‌ها را قبول خواهیم و این شروط شامل التزام به سیاست‌های ما است که آنها را در نامه‌ای به شورای امنیت مشخص کردیم. در این نامه مشخص شده است که حملات باید به داعش محدود شود و از مناطق مسکونی به دور باشد و در خصوص این حملات با نیروهای امنیتی هماهنگ شود.

وزیر خارجه عراق همچنین افزود: در عراق دومین استان این کشور سقوط کرد و الان در دست داعش است که تا الانبار پیش آمده است و درخواست کمک ما (از ایران) طبیعی است و ما با ایران مرزهایی به طول 1000 کیلومتر داریم.

وی با اشاره به نگرانی های ایران از گسترش تروریسم در منطقه و عراق گفت: طبیعی است که ایران نگران باشد و به سرعت وارد معرکه شود ولی این حضور ایران به معنی نبود اراده سیاسی عراق نیست و جایگزین نیروهای مسلح ما نبوده است.

جعفری در خصوص نوع کمک های ایران به عراق علیه داعش گفت: اینکه ایران مستشارانی (در عراق) داشته باشد یا از جنبه انسانی به ما کمک کند این خوب خواهد بود و ایران تفاوتی بین مناطق مختلف قائل نشد.

زمانی که داعش منطقه "مخمور" را تهدید کرد و به دروازه های اربیل رسید، ایرانی ها به کردستان رفتند و امکانات و مشاوره های خود را به آنها ارائه دادند.

جعفری در خصوص طرح آمریکا برای تشکیل «ارتش سنی» نیز گفت: در صورتی که هدف از این پیشنهاد این باشد که «ارتش سنی» زیر نظر ارتش عراق بوده و به فرامین ارتش مقیّد باشد و همچنین موجب شکاف در نیروهای مسلح نباشد، مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه پیشبینی در مورد اینکه نبرد موصل کی آغاز خواهد شد، گفت: اگر همه چیز آنگونه که برنامه ریزی شده پیش برود نبرد موصل نزدیک خواهد بود و به سرعت خاتمه خواهد یافت.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هانی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
۰
۰
آمریكا اصلا دوست نداره عراق آروم باشه. ارتش سنی رو پیشنهاد داده كه مسلحشون كنن چون تكفیریها راحت در میان آنها نفوذ میكنند. هرچند كه تعداد شهدای سنی كه به دست داعشی های نجسی به شهادت رسیده اند بیشتر از تعدا شهدای شیعیان بوده. شاید این به ضرر عراق و منطقه تمام شود. بهتر است ملحق به نیروهای مردمی و ارتش شوند تا یك ارتش مجزا كه دشمنان نتوانند دو دستگی و تفرقه ایجاد كنند. همه میدانیم تفرقه و از بین بردن امنیت مسلمانان یكی از اهداف اصلی استكبار جهانی و در راس آن آمریكا و صهیونیست ها است.

نیازمندی ها