پایتخت ایران یک هفته میزبان هنرمندان موسیقی تلفیقی کشور است

شب‌های تلفیقی در تهران

جام جم نوا: سرپرست گروه موسیقی سارنگ گفت: دست‌کاری در موسیقی محلی بندرعباس به بهانه‌ی تلفیق، ریشه را خراب و بافت اصیل را از بین برده است؛ همه‌ی حمایت‌ها و توجه‌ها فقط مخصوص یکسری گروه‌های شناخته‌شده است.
کد خبر: ۷۴۶۳۹۶
وقتی گروه‌های موسیقی دلسرد می‌شوند

فراهیم سجادی - آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی سارنگ - اظهار کرد: از سال 87 تا کنون که این گروه تأسیس شده، فقط امکان برگزاری سه کنسرت در بندرعباس فراهم شده که به حمایت از سازمان «محک» اجرا شده‌اند.
وی ادامه داد: امیدوارم وعده‌های اخیر اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از گروه‌های موسیقی این استان و برگزاری کنسرت در بندرعباس محقق شود. در تمام مدتی که ما فعالیت موسیقی کرده‌ایم، نه‌تنها هرگز از طرف این اداره حمایت نشدیم، بلکه برای گرفتن مجوز و سالن هم مشکل داشتیم. در آخرین کنسرت که با همکاری گروه بانگ اجرا شد، سالن فرهنگسرای طوبی در یک زمان در اختیار ما و یک گروه تئاتری قرار گرفت که به همین دلیل، به مشکل برخوردیم و کلی ضرر کردیم.
او اظهار کرد: ما فقط از سوی هنرجوها حمایت می‌شویم. این در حالی است که به کنسرت گروه‌های شناخته‌شده در تهران، توجه بیشتری می‌شود و این موضوع، گروه‌های بومی را دلسرد می‌کند.
سرپرست گروه موسیقی سارنگ دلیل کشیده شدن مردم به سمت موسیقی بی‌محتوا را راحت‌طلبی دانست و بیان کرد: بسیاری از مردم، خود را به راحت فکر کردن عادت داده‌اند و از موسیقی که نیاز به تفکر بیشتری دارد، دوری می‌کنند و ترجیح‌شان داشتن شادی بی‌محتوا در لحظه است.
وی بعضی خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی را نیز در این زمینه مقصر دانست و گفت: رگ خواب مردم در دست آن‌ها است و می‌دانند چگونه از آن استفاده کنند. به علاوه، در جامعه‌ی موسیقی ما باندبازی به‌شدت دیده و برخی کارها «سفارشی» ساخته می‌شود.
این مدرس سازهای سنتی ادامه داد: یکی از عواملی که سبب شده مردم به شنیدن موسیقی فاخر علاقه‌مند نباشند، صداوسیما است. موسیقی ما به زیرساخت و بستر نیاز دارد، متأسفانه بزرگان موسیقی ما به بهانه‌ی تلفیق، دست به کارهایی می‌زنند که ریشه را خراب می‌کند. همچنین دست‌کاری موسیقی محلی بندرعباس باعث شده که بافت اصیل آن از بین برود و با هر چیزی تلفیق شود.
او اضافه کرد: مسوولان بیشتر به موسیقی توجه نشان دهند و همچنین از گروه‌های مختلف برای برگزاری برنامه‌ها و کنسرت‌ها در بندرعباس و دیگر شهرها حمایت و دعوت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها