خاطراتی که از چشم‌بادامی‌ها در ذهن فوتبال باقی مانده است

ایران و کره جنوبی در 7 پرده

حکایت دیدارهای ایران و کره با یک خاطره تلخ شروع شد. آن روز که هنوز پرویز دهداری مربی نشده بود و هنوز امیر مسعود برومند با پیراهن تیم ملی ایران بازی می‌کرد.
کد خبر: ۷۳۹۴۵۸

آن روز برای اولین بار ایران با تیمی به نام کره جنوبی بازی کرد و با نتیجه 5 بر صفر شکست خورد؛ شکستی که در بازی‌های آسیایی 1964 توکیوی ژاپن در حضور 7000 تماشاگر رقم خورد، از آن روز تا به امروز این دو تیم بارها با هم بازی کرده‌اند. از آنجا که این دو کشور، قطب‌های اصلی قاره آسیا در فوتبال محسوب می‌شوند، این دیدارها به خاطره تبدیل شده‌اند. به بهانه بازی دوستانه دو تیم نگاهی داریم به خاطراتی از این بازی‌ها که در کتاب خاطرات فوتبال به یادگار مانده است.

1- چراغ‌های روشن

ایران و کره جنوبی برای اولین بار در مقدماتی جام جهانی 1978 همگروه شدند. بازی رفت دو تیم در بوسان بدون گل مساوی شد و بازی برگشت بیستم آبان 1356 در تهران برگزار شد. لی یانگ مو در دقیقه 28 دروازه ایران را باز کرد تا 85 هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی در سکوت مطلق فرو روند، اما در نیمه دوم حسن روشن، مهاجم جوان تیم ملی درخشید و با دو گل دقایق 52 و 67 امید را به تیم ملی بازگرداند تا این‌که یانگ مو در دقیقه 89 گل دوم خود و کره را زد و بازی را به تساوی کشاند. این یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین بازی‌های دو تیم در طول تاریخ بود.

2- شاهکار قایقران

آن گل قایقران به کره جنوبی یکی از ماندگارترین گل‌های تاریخ فوتبال ایران است. آن روز را می‌توان روز بازگشت فوتبال ایران به دوران اوج نامید. تیم مدت‌ها بود، با افتی محسوس روبه‌رو بود و نمی‌توانست به مقام قهرمانی برسد. آن روز هم با ناامیدی مطلق به مصاف کره جنوبی رفت، تیمی که بازیکنانش در بوندس‌لیگا می‌درخشیدند و در جام جهانی مکزیک فوق‌العاده کار کرده بودند. از علی پروین سرمربی وقت تیم ملی پرسیدند با چه شیوه‌ای به مصاف کره جنوبی می‌روی، از آن روز تاکتیک علی اصغری وارد ادبیات فوتبال شد. احمدرضا عابدزاده خوش می‌درخشید و جلوی حمله‌های حریف را می‌گرفت تا نوبت به مجتبی محرمی رسید تا با یک پاس زیبا، سیروس قایقران را صاحب توپ کرد، مهدی فنونی‌زاده بیرون زمین رفت تا آفساید اعلام نشود. ضربه هوشمندانه سیروس، برای همه ما عینیت واژه خوشبختی بود. کره جنوبی را بردیم، به فینال رسیدیم تا در بازی‌های آسیایی پکن به قهرمانی رسیدیم.

3- گل‌های غلامپور

تیم ملی بدون تدارکات کافی راهی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 1994 شد که به طور متمرکز و با حضور 6 تیم در دوحه قطر برگزار می‌شد. از دست دادن عابدزاده در مرحله قبلی مسابقات که به دلیل آسیب‌دیدگی شدید او بود، شوک بزرگی به تیم ملی بود. ایران در اولین بازی به مصاف کره جنوبی رفت که با لباس یکدست آبی به میدان آمده بود. یونگ بائه پارک در دقیقه 18 دروازه بهزاد غلامپور را گشود و کره در نیمه اول برنده راهی رختکن شد. در حالی که تیم ملی برای زدن گل تساوی تلاش می‌کرد، سئوک جو‌ها در دقیقه 79 گل دوم کره را زد و دو دقیقه بعد نیز جونگ وون کو گل سوم را زد تا تیم ملی با یک شکست سنگین 3 ـ صفر از میدان خارج شود. آن روز بدترین روز غلامپور بود و بدترین گل‌ها را خورد. کریم باقری بیست ساله که در این بازی پیراهن شماره 14 را پوشیده بود در خط دفاعی به بازی گرفته شد و بعد از نمایش ضعیف در بازی‌های بعدی نیمکت‌نشین شد.

4- چهارگل از آقای گل دنیا

آن روز هر چه می‌زد گل می‌شد، اگر بازی فوتبال 90 دقیقه نبود، دایی بیشتر از این هم گل می‌زد. 38 سال بعد از شکست 5 گله مقابل کره جنوبی، این فرصت دست داد تا تیم ملی انتقام آن شکست را بگیرد. ایران و کره جنوبی در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های 1996 به هم رسیدند. نمایش درخشان تیم ملی در بازی قبلی مقابل عربستان همه ایرانی‌ها را به شکست کره جنوبی امیدوار کرده بود. 4 گل از دایی و درخشش به‌یاد ماندنی خداداد که 4 گل ایران را ساخت، یک نتیجه تاریخی و رویایی را برای تیم ملی رقم زده و کره جنوبی را 6 تایی کرد. چهره پارک جونگ هوان سرمربی کره جنوبی روی نیمکت این تیم از تصاویر به‌یاد ماندنی جام ملت‌های 1996 شد.آن روزها هنوز اختلاف مایلی کهن و دایی شروع نشده بود و یکی روی نیمکت می‌نشست و دیگری با شماره 10 پیروزی‌های تیم ملی را جشن می‌گرفتند.

5- چه شوتی زد کریم

چه روز تلخی بود، آن روز! تیم ملی از جام جهانی برگشته بود و در آسمان‌ها به سر می‌برد، اما با وجود این قبل از سفر به لبنان در جام ملت‌های سال 2000، اختلافات این تیم مشهود بود. بازیکنانی که به صورت علنی علیه هم حرف می‌زدند، مسابقات را خوب شروع کردند و با اقتدار صعود کردند، حتی در مقابل کره جنوبی هم عملکرد بدی نداشتند. کریم باقری یکی از زیباترین گل‌های تاریخ فوتبال را در این بازی با یک شوت عجیب و غریب از فاصله نزدیک به 30 متری وارد دروازه حریف کرد. در شادی گل قیافه حامد کاویانپور که پشت‌سر کریم می‌دوید در حالی که صورتش پر از علامت تعجب بود، بسیار دیدنی بود، اما همه اینها با یک اشتباه از علی دایی در درون محوطه جریمه خراب شد و تیم ملی نتوانست پیروزی را حفظ کند. تیم جلال طالبی بازی را به کره جنوبی باخت و از دور مسابقات حذف شد.

6- هت تریک کریمی

سومین دیدار متوالی ایران و کره جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا در شاندونگ چین بسیار تاریخی شد. ایران برای صعود به این مرحله روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته بود، در حالی که کره جنوبی با 2 برد و یک تساوی و بدون گل خورده به مصاف تیم ملی و شاگردان برانکو آمده بود. اگر در بازی 8 سال پیش زوج دایی و خداداد گل کاشتند، این بار زوج مهدوی‌کیا و کریمی یک روز تاریخی را رقم زدند. کریمی با 3 گل خود در دقایق 10، 20 و 77 یکی از مهم‌ترین هت تریک‌های تاریخ تیم ملی را ثبت کرد. گل دیگر را نیز مدافع کره‌ای‌ها به دروازه خودی زد. هر 4 گل ایران را مهدوی‌کیا ساخت و نکته جالب این که در این بازی ایران 3 بار پیش افتاد و کره جنوبی بازی را به تساوی کشاند تا این‌که بعد از گل سوم کریمی، کره‌ای‌ها در زدن گل چهارم ناکام ماندند و ایران راهی نیمه‌نهایی شد.

7- حماسه در سئول

ما داشتیم حذف می‌شدیم که رضا قوچان‌نژاد از جناح چپ نفود کرد و از غفلت مدافعان کره استفاده کرد و با مطمئن‌ترین ضربه ممکن دروازه کره جنوبی را باز کرد. این گونه بود که پسر بچه‌ای که در کودکی ایران را ترک کرده بود، پیام‌آور شادی برای تمام ایرانی‌های جهان شد. وقتی رضا مانند هواپیماهای دو موتوره شادی می‌کرد، همه ما برای بازی در جام جهانی آماده می‌شدیم. این آخرین بازی بود که دو تیم ایران و کره جنوبی به مصاف هم رفتند و یکی از خاطره‌انگیزترین مسابقات بین دو تیم رقم خورد. با گل گوچی برای چهارمین بار جام جهانی را تجربه کردیم.

همه گلزنان ایران مقابل کره جنوبی

علی دایی با 4 گل زده، برترین گل‌زن ایران مقابل کره‌جنوبی است، گل‌هایی که همگی در بازی معروف 6 بر 2 به ثمر رسید و علی کریمی هم در بازی فراموش نشدنی یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های 2004 آسیا هت‌تریک کرد و با 3 گل زده بعد از دایی قرار دارد.

غلامحسین مظلومی، حسن روشن، کریم باقری، مسعود شجاعی و جواد نکونام هر کدام دو بار و علیرضا خورشیدی، علی جباری، حسین کلانی، حمید درخشان، کریم باوی، سیروس قایقران، خداداد عزیزی، وحید هاشمیان، غلامرضا عنایتی و حسین بادامکی هر کدام یک بار دروازه کره‌جنوبی را در این سال‌ها باز کرده‌اند.

مهیار آذر‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها